نسخه چاپی

جك استراو: ترامپ به داعش هدیه می‌دهد

به گزارش نما - ایرنا نوشت: 'جک استراو ' وزیر خارجه پیشین انگلیس روز سه شنبه در یادداشتی ضمن ناشایست خواندن عدم محکومیت صریح احکام ضدمهاجرتی ترامپ از سوی 'ترزا می'، گفت این احکام هدیه بزرگی برای گروه تروریستی داعش بوده است.
جک استراو در این یادداشت که در روزنامه گاردین منتشر شد، نوشت: «دیک چنی» و من هرگز یا یکدیگر رفیق نبودیم. او همواره من را به چشم مظنون نگاه می کرد. حتی در جریان دیداری که یک بار در کاخ سفید داشتیم او یک بار به من هشدار داد که این جلسه محرمانه است؛ من بلافاصله این مساله را به خبرنگاران منتقل کردم.'

'اما او یک بار در گفت وگو با یک شبکه رادیویی در سال 2015 بیان داشت: اینکه ما به یک باره بگوییم دیگر پذیرای مسلمانان نیستم و کل منطقه را [از ورود به خاک آمریکا] منع می کنیم؛ مغایر باورها و اعتقادات ما خواهد بود. منظورم این است که آزادی دینی بخش مهمی را از تاریخ و عقبه ما را تشکیل می دهد.'

استراو ادامه داد: 'دیک چنی کاملا حق دارد اعلام کند که اظهارات تهدید آمیز دونالد ترامپ که اکنون به واقعیت پیوسته در خصوص منع ورود مسلمانان از هفت کشور اسلامی به خاک آمریکا اشتباه بوده و هست. این اقدامی غیر اخلاقی است.'

وزیر خارجه پیشین انگلیس نوشت: 'دستور اجرائی هفته گذشته دونالد ترامپ، برای طرفداران گروه داعش به منزله پذیرش دعاهای آنهاست. افراطی های بی رحم، با این تعبیر که مسلمانان در جوامع غربی به حاشیه رانده شده اند، از ساده لوحی افراد آسیب پذیر سوء استفاده کرده؛ در ابتدا آنها را نسبت به جامعه بیگانه می کنند و سپس به سمت تنفر علیه ارزش هایی که برای ما در غرب مهم هستند سوق می دهند.
وی افزود: ترامپ با این دستورش به آنها یک هدیه بزرگ داده است.'
استراو اضافه کرد: علاوه بر آن، فهرست احمقانه ی کشورهایی است که در آن نام عربستان سعودی، عامل اصلی حملات 11 سپتامبر وجود ندارد.
وزیر خارجه پیشین انگلیس افزود: 'پنج روز پیش یکی از دوستانم در واشنگتن که حالا به خوبی در حزب جمهوری خواه جا باز کرده است، از راست های افراطی احمقی که بر کاخ سفید سایه افکنده اند، گلایه می کرد.'

استراو نوشت: من از او پرسیدم: آیا منظورت این است که این افراد بدتر از نزدیکان دیک چنی هستند. وی افزود: «بله، آدم های ترامپ با افرادی که واشنگتن تاکنون به چشم خود دیده است، کاملا متفاوت هستند.

وزیر خارجه پیشین انگلیس عنوان کرد: طی 75 سال گذشته و تا زمانی در آینده که بتوان متصور شد، رابطه انگلیس و آمریکا یکی از مهمترین روابط دیپلماتیک است؛ و شاید به خاطر همین اهمیت بوده که این رابطه ساده نبوده است.
استراو نوشت: «جان مینارد کینز» ( اقتصاددان برجسته انگلیسی) گفته است: انگار هیچ کاری روی کاغذ نوشته نشده است... هیچ کس سندی نمی خواند و هیچ پاسخی نوشته نمی شود ... اما ناگهان یک تصمیم بزرگی گرفته می شود که پروسه آن را نمی توان فهمید.
وی افزود: زمانی که من وزیر خارجه بودم، این گفته ها را در کشوی میزم نگه داشتم؛ اما باید بگویم که دولت «روزولت» و جورج بوش (پدر) نمونه هایی بودند که هرگز با روزهای نخست دولت ترامپ قابل قیاس نیستند. وزیر خارجه پیشین انگلیس در ادامه بیان داشت: در کابینه آقای جورج بوش افراد کارکشته و جدی مانند کولین پاول و 'کاندولیزا رایس' کار می کردند. جورج بوش برخلاف وجهه ی عمومی اش، بسیار علاقه مند بود تا به صحبت ها گوش و در بحث های منطقی شرکت کند.

وی افزود: به طور مثال در بحث ایران، من و همتایان فرانسوی و آلمانی ام به دلیل مذاکرات مان (E3) با ایران از سوی بخشی هایی از دولت آمریکا مورد انتقاد قرار گرفتیم. اما بعدا خانم رایس، دولت آمریکا را در مذاکرات سهیم کرد.
استراو عنوان کرد: در کل به نظر می رسد که وزرای خارجه و دفاع ترامپ افراد خوبی باشند؛ اما انگار نمی توانند تاثیر زیادی بر روی وفاداران به کاخ سفید و ارباب شان (دونالد ترامپ) که علاقه ای به گفت وگو ندارد و اطلاعاتش را از فاکس نیوز بدست می آورد، داشته باشند.

این سیاستمدار باسابقه انگلیسی نوشت: به نظر من دیدار خانم «می» با دونالد ترامپ اقدام درستی بود. اما امتناع وی از عدم محکوم کردن احکام ضدمهاجرتی ترامپ ناشایست است و بایستی تلاش بیشتری صورت دهد تا ترامپ را متقاعد که این سیاست خودزنی را لغو کند.

وی همچنین عنوان کرد: دعوت از دونالد ترامپ به انگلیس، به رغم مخالفت میلیونی مردم، بایستی پابرجا باشد، اما به نظر من این سفر بایستی با فاصله بیشتری صورت می گرفت. جورج بوش و باراک اوباما هم پس از دو سال از پیروزی شان در انتخابات به انگلیس سفر کردند.
جک استراو در پایان تصریح کرد: خانم «ترزا می» اکنون بایستی به جامعه مسلمانان انگلیس اطمینان دهد که ما برای آنها و دین شان ارزش قائل هستیم.

بر اساس فرمان دونالد ترامپ، ورود اتباع 7 کشور مسلمان از جمله ایران به آمریکا به مدت 90 روز ممنوع شده است و پناهجویان سوریه نیز دیگر نمی توانند وارد این کشور شوند. سایر پناهجویان نیز تا 120 روز آتی از ورود به آمریکا ممنوع شده اند.
احکام ضد مهاجرتی دونالد ترامپ سبب خشم جهانی از جمله در انگلیس شده است.

۱۳۹۵/۱۱/۱۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...