نسخه چاپی

تهیه گزارش ملی از حادثه «پلاسكو» در مجلس

رئیس مجلس شورای اسلامی به كمیسیون عمران دستور داد تا ظرف یك ماه آینده گزارشی ملی از حادثه پلاسكو به صحن علنی مجلس ارائه كند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارشها وزیر کشور و شهردار تهران درباره حادثه پلاسکو در جلسه علنی صبح امروز پارلمان گفت: امروز از آقای رحمانی‌فضلی و قالیباف که مهمان مجلس بودند و همچنین از کمیسیونهای عمران، بهداشت، اجتماعی و شوراها که گزارشی درباره این حادثه تهیه کرده بودند تشکر می‌کنم.

وی با بیان اینکه حادثه پلاسکو، حادثه‌ای دردناک بود، ادامه داد: تقریبا 10 روز مستمر اذهان جامعه معطوف این حادثه بود و احساسات مردم را جریحه‌دار کرد.

رئیس مجلس تصریح کرد: گزارشات ارائه شده از سوی کمیسیونها، وزیر کشور و شهردار تهران نشان می‌داد که باید چه نکات و ابعادی در این حادثه و در آینده مورد توجه قرار گیرد.

نماینده مردم قم در مجلس، ضمن تشکر از زحمات آتش‌نشانان و بخشهای مختلفی که در حادثه پلاسکو حضور داشتند، افزود: به خاطر اینکه حادثه پلاسکو یک حادثه غیرمترقبه بود، در ساعات اولیه یک سردرگمی ایجاد کرده بود اما زمانی که رهبر معظم انقلاب فرمودند که باید برای حل مشکلات افراد و نجات جان آنها بشتابیم، همه این رویکرد را دنبال کردند.

وی با تاکید بر اینکه باید به حادثه پلاسکو با یک اشل ملی نگاه کرد،‌ گفت: گزارشی کامل باید در این زمینه تهیه شود که همه جوانب آن را در بر بگیرد تا زمینه‌های سوء استفاده از آن ایجاد نشود چون شنیده می‌شود، رسانه‌های بیگانه در چند روز اخیر خبرسازیها و فضاسازیهایی درباره این حادثه داشته‌اند.

رئیس مجلس با بیان اینکه خوشبختانه دولت در چند روز گذشته کمیته‌ای برای بررسی این موضوع تشکیل داده و کمیسیون عمران نیز باید به این بحث ورود کند و گزارشی ملی تهیه کند، گفت: در فصل اول این گزارش باید ذکر شود چرا این حادثه رخ داده و چه سهل‌انگاریهایی رخ داده است.

لاریجانی ادامه داد: باید در فصل اول این گزارش مشخص شود سهل‌انگاریها مربوط به چه دستگاههایی بوده و چرا ضابط قضایی نتوانسته آنجا را پلمب کند و اینکه چرا قوانینی که نوشته می‌شود، اجرایی نمی‌شود؟

وی ادامه داد: در حادثه پلاسکو شاید بخشی از حادثه مربوط به کسبه باشد که چرا به این میزان بارگزاری آنجا انجام شده و آیا استاندارد بوده یا خیر، که باید در گزارش ذکر شود.

رئیس مجلس با اعلام اینکه در گزارش ملی که تهیه می‌شود باید درباره آینده‌نگریها نیز مطالبی مطرح شود، گفت: باید در فصل دوم این گزارش درباره بافتهای فرسوده و اینکه چه میزان استاندارد و ایمنی برای آنها وجود دارد، مشخص شود و جلوی آسیبها گرفته شود و نگاهی به آینده داشته باشیم تا موارد مشابه اتفاق نیفتد.

لاریجانی با بیان اینکه کمیسیون عمران با همکاری سایر کمیسیونها و همکاری دولت ظرف یک ماه آینده این گزارش ملی را به هیئت رئیسه ارائه کند تا در صحن مجلس قرائت شود، تصریح کرد: پس از قرائت این گزارش به سراغ مشکلات و معضلات برویم و اگر اشکال قانونی دارد آن را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه در بودجه سال آینده 100 میلیارد تومان بودجه برای آتش‌نشانی در نظر گرفته می‌شود، گفت: این بودجه بجز بودجه‌ای است که شهرداری در اختیار آتش‌نشانی قرار می‌‌دهد است.

رئیس مجلس تصریح کرد: باید در شرایط فعلی به تهران و مشکلات آن توجه ویژه‌ای داشت و به فاصله گستردگی این شهر تراکم مسائل در آن نیز زیاد است.

لاریجانی با انتقاد از برج‌سازیها در مناطقی که استانداردهای لازم وجود ندارد، گفت: باید مشخص شود در چه وسعتی و بر حسب چه معیاری ارتفاع‌سازی می‌شود به طور مثال در خیابان تنگ برجهایی ساخته می‌شود که برای آینده مشکل ایجاد می‌شود که باید شورای شهر و شهرداری به این موضوع توجه داشته باشند.

وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه به بافتهای فرسوده توجه ویژه‌ای داشته‌ایم و مصوب کرده‌ایم در طول برنامه باید این بافتهای فرسوده بویژه در تهران تحول اساسی پیدا کند.

۱۳۹۵/۱۱/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...