نسخه چاپی

سرنوشت رشد خدمات در سال ۹۵

با توجه به نقشی كه بخش خدمات در توسعه اقتصادی كشورها دارد، پیش‌بینی‌ها حكایت از آن دارد كه در سال 1395 خدمات از وضعیت رو به بهبودی برخوردار بوده است.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین، رشد بخش خدمات که تا حدود زیادی وابسته به رشد سایر بخش‌های اقتصادی است، طی دوره 1386 به بعد به غیر از سال های 1386، 1389 و 1390 كه ارقام رشد بالای 5 درصد را تجربه كرده است، در بقیه سال‌ها، ارقام رشد از 2.6 درصد (سال 1388) فراتر نرفته و در برخی سال‌ها (سال 1392) منفی نیز بوده است.

آخرین شواهد آماری برای رشد بخش خدمات مربوط به مركز آمار ایران است كه در شش‌ماهه 1395 رشد این بخش برابر با 5 درصد اعلام شده است. برآورد مركز پژوهش‌ها از رشد بخش خدمات با در نظر گرفتن تحولات زیربخش‌های خدمات در سال 1395 برابر با 3.7 درصد است.

در این میان، آخرین شواهد آماری برای رشد خدمات بازرگانی در سال 1395 مربوط به نیمه نخست سال‌جاری است كه توسط مركز آمار ایران اعلام شده و طی آن رشد این بخش برابر با 3.2 درصد بوده است.

برآورد مركز پژوهش‌ها با توجه به آخرین شواهد آماری در دسترس تا انتهای شش‌ماهه سال‌جاری حاكی از آن است كه خدمات بازرگانی در سال 1395 رشدی حدود 1.1 درصد خواهد داشت.

در تحلیل دلیل این رقم رشد برای سال 1395 باید اشاره كرد كه خدمات بازرگانی واسطه بین‌ طرفین عرضه و تقاضای بازار كالا است؛ چراكه از یك‌سو ستانده بخش‌هایی همچون كشاورزی و صنعت از كانال خدمات بازرگانی صادر شده و یا در بازار داخلی عرضه می‌شوند و از سوی دیگر، كالاهای مورد نیاز فعالیت‌های اقتصادی و نهادهای مختلف كه به‌واسطه واردات یا تولید داخل تامین می‌شوند، از كانال این نوع خدمات در اختیار آنها قرار می‌گیرد. بنابراین قابل انتظار است كه ستانده خدمات بازرگانی هم از ستانده بخش‌هایی چون كشاورزی و صنعت متاثر شده و هم از حجم تجارت خارجی كشور تحت‌تاثیر قرار گیرد.

برآوردها حاكی از آن است که رشد بخش‌های كشاورزی و صنعت در سال 1395 باشد؛ به‌طوری كه رشد مثبت خدمات بازرگانی از این كانال توجیه‌پذیر است.

در سوی دیگر، گزارش عملكرد تجارت خارجی كشور نشان می‌دهد كه صادرات دلاری و واردات دلاری كشور در 8ماهه 1395 نسبت به دوره مشابه سال قبل به‌ترتیب معادل 5.74 و 0.94 درصد رشد داشته‌اند، بنابراین انتظار می‌رود كه این روند تا انتهای سال ادامه‌دار بوده و بنابراین از این كانال نیز انتظار بر مثبت بودن رشد خدمات بازرگانی در سال 1395 دور از ذهن نیست.

در خصوص رشد ارزش‌افزوده خدمات حمل‌ونقل نیز شاهد هستیم که از سال 1386 به بعد روند رشد نزولی بوده و از 17.7 درصد در ابتدای دوره به 6.8 - درصد در سال 1394 افت كرده است.

آخرین شواهد آماری برای نیمه نخست سال 1395 حاكی از رشد مثبت این بخش و حدود 6.8 درصد و برآورد مركز پژوهش‌ها با توجه به آخرین شواهد آماری در دسترس تا انتهای شش‌ماهه سال جاری حاكی از آن است كه رشد خدمات حمل‌ونقل در سال 1395 در حدود 2.3 درصد خواهد بود.

خدمات عمومی نیز دربرگیرنده مجموعه خدمات شامل امور عمومی، دفاع، امنیت و نظم عمومی، آموزش و پرورش، بهداشت و... است كه با توجه به نقش پررنگ دولت در این نوع خدمات از اهمیت خاصی در اقتصاد ایران برخوردار است.

آخرین شواهد آماری از رشد خدمات عمومی در سال 1395 مربوط به مركز آمار ایران است كه رشد این بخش را در شش‌ماهه سال جاری برابر با 5.8 درصد اعلام كرده است.

همان‌طور كه می‌دانیم، اعتبارات هزینه‌ای (جاری) دولت در ارزش‌افزوده خدمات عمومی دارای نقش موثری بوده و بررسی گزارش وضعیت بودجه عمومی دولت نشان می‌دهد كه عملكرد اعتبارات هزینه‌ای دولت در شش‌ماهه سال 1395 نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود 26.5 درصد رشد داشته است، اما نكته مهم این است كه با توجه به عملكرد 170 هزار میلیارد تومانی هزینه‌های جاری دولت در سال 1394 و برآورد مركز پژوهش‌ها از تحقق 191.5 هزار میلیارد تومانی هزینه‌های جاری تا پایان سال 1395 انتظار می‌رود تا رشد اسمی هزینه‌های جاری دولت در انتهای سال 1395 برابر با 12.6 درصد باشد.

برآوردها از رشد ارزش‌افزوده خدمات عمومی در انتهای سال 1395 با توجه به آخرین آمار در دسترس تا انتهای شش‌ماهه سال جاری برابر با 2.2 درصد است.

۱۳۹۵/۱۱/۱۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...