نسخه چاپی

بهترین مواد غذایی برای كودكان درحال رشد

تخم‌مرغ حاوی مقدار زیادی از پروتئین و ویتامین‌های مهم است. علاوه بر این، یكی از بهترین منابع برای دریافت كولین محسوب می‌شود. كولین، یكی از مواد مغذی ضروری است كه نقش مهمی در تكامل و رشد مغزی بر عهده دارد.

به گزارش نما به نقل از سلامتیسم: متخصصان تغذیه تاکید دارند که کودکان در طول سال‌های رشد، باید مواد غذایی حاوی پروتئین، کلسیم، آهن و ویتامین‌های ضروری برای رشد و تکامل را دریافت کنند. بدون این ترکیبات غذایی ضروری، روند رشد کودکان به‌درستی پیش نمی‌رود و حتی در موارد شدید می‌تواند اثرات مخربی بر تکامل ساختار ذهنی و مهارت‌های حرکتی به‌جا بگذارد. این مواد مغذی ضروری در گروه‌های اصلی مواد غذایی وجود دارند که در ادامه با بعضی از آن‌ها آشنا می‌شویم.

بهترین مواد غذایی برای کودکان درحال رشد
انواع توت‌ها

توت‌فرنگی و بلوبری سرشار از ویتامین C، آنتی‌اکسیدان‌های مهم و فیتوکمیکال‌ها یا مواد شیمیایی گیاهی هستند. این مواد مغذی و ترکیبات خاص از سلول‌های سالم در مقابل صدمات احتمالی محافظت می‌کنند و باعث ارتقای سیستم ایمنی بدن می‌شوند.

تخم‌مرغ

تخم‌مرغ حاوی مقدار زیادی از پروتئین و ویتامین‌های مهم است. علاوه بر این، یکی از بهترین منابع برای دریافت کولین محسوب می‌شود. کولین، یکی از مواد مغذی ضروری است که نقش مهمی در تکامل و رشد مغزی بر عهده دارد.

شیر گاو

شیر گاو، منبع خوبی برای دریافت کلسیم و فسفر محسوب می‌شود. این دو املاح واقعا برای ساخت و شکل‌گیری استخوان‌ها و عضله‌ها اهمیت خاصی دارند. البته اگر کودک شما هنوز به ۲ سالگی نرسیده باشد، بهتر است که شیر کامل و پُرچرب به او بدهید، نه شیر کم‌چرب یا بدون چربی. کودکان به انرژی مضاعفی برای طی کردن مراحل رشد نیاز دارند، مگر این‌که مبتلا به اضافه‌وزن باشند و نتوانند از شیر پُرچرب یا کامل استفاده کنند.

کره بادام‌زمینی

کره بادام‌زمینی طبیعی و خالص سرشار از چربی‌های غیراشباع تک‌زنجیره‌ای است و البته انرژی و پروتئین زیادی هم به بدن کودکان می‌رساند. با این‌حال، بعضی از کارخانه‌های تولیدکننده کره بادام‌زمینی، ترکیباتی مانند نمک، قند، روغن پالم و حتی چربی‌های هیدروژنه را هم به این محصول اضافه می‌کنند. چنین محصولاتی واقعا کیفیت تغذیه‌ای پایینی دارند و نه‌تنها برای کودکان، بلکه برای بزرگسالان نیز مناسب نیستند.

غلات سبوس‌دار

فیبر موجود در غلات سبوس‌دار، سلامت گوارشی را حفظ می‌کند و مانع از ابتلا به یبوست می‌شود. بهترین راه برای افزایش میزان استفاده از غلات سبوس‌دار در کودکان، اضافه کردن غلات صبحانه و بیسکویت‌های سبوس‌دار و همچنین برنج قهوه‌ای و نان سبوس‌دار به رژیم غذایی آنان و مصرف این گزینه‌های سالم به‌جای گزینه‌های ناسالم است.

گوشت قرمز

گوشت قرمز، منبع فوق‌العاده‌ای برای دریافت پروتئین و آهن است. آهن، روند تکامل مغز را تقویت می‌کند و عملکردهای آن را هم ارتقا می‌بخشد. به‌علاوه، سیستم ایمنی بدن را هم تقویت می‌کند. البته گوشت قرمز انتخابی برای کودکان باید بدون چربی باشد.

ماهی

ماهی، یکی از سالم‌ترین منابع برای دریافت پروتئین است و به شکل‌گیری استخوان‌ها و عضله‌ها نیز کمک می‌کند. ماهی‌های چرب مانند سالمون، قزل‌آلا، تُن و ساردین، حاوی مقدار زیادی امگا-۳ هستند که برای تکامل عصب‌ها، مغز و چشم‌ها مفید محسوب می‌شود.

سبزی‌ها و میوه‌های رنگی

محصولاتی مانند هویج، کدو تنبل، سیب‌زمینی شیرین، گوجه‌فرنگی و...، همگی حاوی بتاکاروتن و کاروتن‌های دیگر هستند که در بدن به ویتامین A فعال تبدیل می‌شوند. ویتامین A برای داشتن پوست سالم، بینایی قوی، رشد بافت‌های بدن و همچنین ترمیم آن‌ها ضروری است.

کلم بروکلی

کلم بروکلی، سرشار از مواد مغذی مهمی است که برای تکامل چشم‌ها و دفع آسیب‌های سلولی ضروری هستند. به‌علاوه، مقدار زیادی فیبر به بدن می‌رساند که هم باعث ارتقای گوارش می‌شود و هم از ابتلا به یبوست جلوگیری می‌کند.

پنیر

پنیرهای مرغوب و باکیفیت، این مواد مغذی و املاح را به بدن می‌رسانند: پروتئین، کلسیم، فسفر و ویتامین D. همه این ترکیبات واقعا به رشد و تکامل استخوانی در بدن کودکان کمک می‌کنند.

۱۳۹۶/۷/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...