نسخه چاپی

هزینه‌های میلیاردی آل سعود برای گسترش وهابیت در آفریقا

مجله آمریكایی گلوبالیست در تازه‌ترین گزارش خود درباره گسترش افراط‌گرایی و تفكر وهابیت و خشونت در سراسر قاره آفریقا با هزینه‌های میلیاردی عربستان هشدار داد.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری دانشجو، مجله آمریکایی "گلوبالیست" در گزارشی به تلاش‌های عربستان برای گسترش بنیادگرایی و فرقه وهابیت در جهان بویژه کشورهای آفریقایی با هزینه های هنگفت پرداخت و نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نباید در برابر اقدامات عربستان در آفریقا دست روی دست بگذارد زیرا عربستان در تلاش برای گسترش تفکر "وهابیت" و "خشونت" در سراسر قاره سیاه است.



این مجله آمریکایی افزود: عربستان بدون شرم و خجالت بزرگترین کمپین دیپلماسی عمومی خود در طول نیم قرن گذشته راه به راه انداخت و بیش از یکصد میلیارد دلار با هدف گسترش تفسیرهای بنیادگرایانه و افراطی از اسلام هزینه کرد و با این کمپین توانست ب "تندروها" در جوامع دینی اسلامی در سراسر جهان قدرت بدهد.



در گزارش مجله گلوبالست که سایت الوطن آن را ترجمه کرده، همچنین آمده است: درحالی که عربستان مشارکت فعال در حیات سیاسی را نمی پذیرد؛ اما تکفر تندروی و خشونت علیه یکدیگر را تقویت کرد. این کمپین بویژه در کشورهای مسلمان نشین در آفریقا باعث شد تا این تفکر، نمایندگانی برای خود دست و پا کند که بر جامعه و مراکز تصمیم گیری در دولت های مختلف تاثیر می گذارند.



این مجله افزود: برخلاف تصور غالب، کمپین عربستان در وهله اول با هدف گسترش دین نیست بلکه با هدف کسب جغرافیای سیاسی و به طور مشخص تقویت سلطه گری عربستان در کشمکش با ایران، به منظور سلطه یافتن (ریاض) بر جهان اسلام است. از این رو، با این اقدامات عربستان، رویکرد (دینی) بنیادگرایانهِ مخالف با تشیع گسترش می یابد.



این مجله نوشت: نزدیکترین مورد درخصوص گسترش قدرت نرم عربستان و توسعه طلبی آن، در منطقه زامفارا در کشور نیجریه در سال 1999 میلادی در غرب آفریقا بود. این منطقه به مقر اصلی دو گروه تروریستی داعش و مقر فعالیت بوکوحرام در نیجریه تبدیل شد. بنیانگذار این شاخه با عربستان ارتباط داشت و حتی رایزن دینی و فرهنگی سفارت عربستان در ابوجا در سال 2004 میلادی اعلام کرد که عربستان اجرای شریعت اسلامی در نیجریه را با خرسندی و شادمانی بیشتری زیر نظر دارد.



در مرحله بعدی، عربستان در سال 2004 میلادی به محمد یوسف بنیانگذار گروه بوکوحرام برای فرار از عملیات نظامی نیجریه پناهندگی داد. یوسف در شهر مکه مکرمه با شماری از شیوخ سلفی دیدار کرد تا موضع دینی خود را - علیه آن دسته از علمای دینی که از تفسیر تندروانه او از اسلام انتقاد می کردند- تقویت کند. یوسف در سال 2009 میلادی کشته شد.



روزنامه نگاران و فعالان در نیجریه معتقدند: ارتباط مستقیمی بین سرازیر شدن پول های عربستان به شمال نیجریه و ظهور تعصب بیشتر و کاهش تاثیر تصوف که چندین قرن در این منطقه حرف اول را می زد، و نیز تلاش برای به حاشیه راندن شیعیان وجود دارد زیرا عربستان با صندوق های مالی خود مساجد ویژه آنها را احداث کرده تا به زعم خود از کفار در نماز پیروی نکنند. عربستان همچنین برای آنها مدارس خاص آموزش سلفی گری و گسترش تفکر وهابی بنا کرده است.



این مجله نوشت: در طول دهه گذشته، نفوذ پیروان فرقه وهابیت افزایش یافته و در بیشتر اوقات، شکل های طائفه گری در سراسر آفریقا با شدت قابل توجهی زیاد شده است؛ بویژه بعد از آنکه به سیاستمداران و بنیادگرایان تندرو اجازه داده شده است تا با عربستان همکاری کنند. این امر غول تعصب و تبعیض را تقویت کرده است.

۱۳۹۵/۱۱/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...