نسخه چاپی

تلاش ترامپ برای شكستن اتحاد سیاسی و نظامی ایران و روسیه

یك روزنامه آمریكایی نوشت دولت ترامپ در حال بررسی راهكارهایی است تا اتحاد سیاسی و نظامی بین ایران و روسیه را در هم بشكند.

به گزارش نما، خبرگزاری دانشجو به نقل از روزنامه وال استریت ژورنال، یک مقام ارشد دولت ترامپ و مقام های اروپایی و عربی که در مذاکرات سیاسی حضور داشته اند، تاکید کردند: دولت ترامپ در حال ارزیابی و بررسی راه هایی است تا اتحاد نظامی و سیاسی ایران و روسیه را از بین ببرد تا از این طریق هم به جنگ سوریه پایان دهد و هم مقابله با گروه تروریستی داعش را تقویت نماید.

این راهبرد ظاهرا در تناقض با وعده های ترامپ برای بهبود روابط با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه است. یک مقام ارشد دولت ترامپ در این باره گفت: کاخ سفید هیچ توهمی در مورد روسیه ندارد، علی رغم اظهارات ترامپ درباره پوتین در اواخر هفته جاری. ولی دولت ترامپ نمی خواهد روسیه را نیز به عنوان تهدیدی علیه آمریکا مانند دوران جنگ سرد در نظر بگیرد و ترامپ متعهد شده است تا ایران را مهار و محدود کند.

وی افزود: اگر راهی برای در هم شکستن ائتلاف نظامی و سیاسی بین ایران و روسیه وجود داشته باشد، ما مایل به بررسی آن هستیم.

چنین راهبردی نمی تواند به طور کامل اظهارات ترامپ و اطرافیانش درباره بهبود روابط با مسکو را توضیح دهد، اظهاراتی که با مخالفت شدید رهبران جمهوریخواه در کنگره روبرو شده است.

تنها چند روز پس از آنکه نیکی هالی نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت: افزایش خشونت ها در شرق اوکراین، مستلزم محکومیت اقدامات روسیه است، مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که واشنگتن احتمالا تحریم های مسکو را لغو خواهد کرد، اگر مسکو برای مقابله با داعش با آمریکا همکاری کند.

گرچه ترامپ در مصاحبه اخیر خود با فاکس نیوز هم بار دیگر تاکید کرده است که به ولادیمیر پوتین احترام می گذارد و خواستار بهبود روابط با مسکو است، ولی افرادی که در مذاکرات سیاسی حضور داشته اند، این طور استدلال می کنند که آمریکا به دنبال شکستن اتحاد نظامی و سیاسی بین روسیه و ایران است.

یک مقام ارشد اروپایی گفت: چیزی که هنوز معلوم نیست، آن است که پوتین در ازای تضعیف اتحاد سیاسی و نظامی با ایران، چه چیزی را از ترامپ درخواست خواهد کرد.

این روزنامه آمریکایی افزود: ولی متقاعد کردن پوتین برای لغو اتحاد سیاسی و نظامی با ایران، کاملا سخت و دشوار خواهد بود و شاید مستلزم هزینه سنگینی برای آمریکا در قبال اتحاد نظامی و سیاسی با شرکای غربی اش باشد. البته اوباما نیز سالها تلاش کرد تا روسیه را از ایران دور کند، به خصوص در قضیه سوریه.

دیمتری سیمس کارشناس روسی مرکز نشنال اینترست در واشنگتن در این باره گفت: اگر کرملین عرضه سلاح به ایران را کاهش دهد، شاید شاهد کاهش شدید تحریم های واشنگتن علیه مسکو خواهیم بود.

گرچه روسیه آمادگی خود را برای بهبود روابط با آمریکا اعلام کرده است ولی در ماه های اخیر نشان داده است که قصد ادامه همکاری با ایران را نیز دارد.

دولت ترامپ قصد دارد از چیزی که مقام های ارشد آمریکایی، اروپایی و عربی، اختلافات احتمالی روسیه و ایران بر سر راهبرد آینده در سوریه و خاورمیانه ارزیابی می کنند، سوء استفاده کند.

۱۳۹۵/۱۱/۱۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...