نسخه چاپی

رونمایی از اشیای باستانی سرگردان ایرانی در موزه ملی

به گزارش نما - شهروند| معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، دفاع و استرداد عناصر هویت‌ساز کشور را مانند دفاع از خاک کشور دانست. زهرا احمدی‌پور دراین‌باره گفت: «اشیای سرگردان ایرانی باید به زادگاهشان برگردند.»

او درمراسم گشایش نمایشگاه مجموعه‌های استردادی اشیای فرهنگی- تاریخی، دستاوردهای دیپلماسی فرهنگی دولت تدبیر و امید ادامه داد: «با بازگشت اشیای هویت‌ساز ما به زادگاهشان ایران، اتفاق مهمی رخ داده است.»

او گفت: «همه کشورها نیاز دارند تا علت وجودی خود را به‌عنوان یک سرمایه برای ملت خود و سایر ملل مستند و تشریح کنند.»

احمدی‌پور ادامه داد: «ایران یک مجموعه تمدن بزرگ را تشکیل می‌دهد که در اعصار تاریخی اجزای هویت سازش به هم بافته شده و موقعیت و داشته‌های این کشور به راحتی تثبیت نشده است. دولت تدبیر و امید با دیپلماسی و فن گفت‌وگو و با روابط مبتنی برعدالت توانست این عناصر هویتی را به زادگاهش برگرداند؛ زادگاهی که نامش ایران است و درتمام ادوار تاریخ آن را می‌شناسند.»

احمدی‌پور گفت: «در سال‌های آینده تمام بخش‌های هویت‌ساز ایران و آثاری که درحراجی‌های مختلف دنیا به فروش رفته، به ایران برگردد.»

سفیر ایتالیا در ایران که به دلیل همکاری برای استرداد بخشی از آثار نمایشگاه دراین مراسم حضور داشت هم، گفت: «ایران و ایتالیا قربانیان تجارت آثار تاریخی و فرهنگی هستند.»

مائورو کونچاتوری ادامه داد: «قاچاق اشیای تاریخی سومین بازار درجهان و منبعی برای تأمین مالی تروریسم بین‌المللی است. مدت زیادی اشیای تاریخی ایرانی دربرخی مغازه‌های شهر رم مشاهده می‌شد که شاخه‌ای از پلیس ایتالیا که در زمینه حفاظت از آثار فرهنگی و هنری فعالیت می‌کند، قاچاق‌بودن این اشیا را از ایران تشخیص داد و با اطلاع به سفارت ایران دادگاهی در رم برای بازگرداندن این اشیا به ایران تشکیل شد.»

به گفته سفیر ایتالیا، «این اشیا از اهمیت بالایی در زمینه میراث فرهنگی جمهوری اسلامی برخوردارند و درعین حال به اهمیت و ارزش همکاری‌های حسنه بین دوکشور ایران و ایتالیا اشاره می‌کنند.»

او ادامه داد: «اسناد زیادی در دست است که تروریسم بین‌الملل درکشورهای عراق، افغانستان و سوریه نیز تاراج و قاچاق اشیا را به منبع درآمد خود تبدیل کرده است. به همین منظور، ایتالیا‌ سال گذشته به سازمان ملل متحد پیشنهادی مبنی بر تشکیل سربازان کلاه آبی برای حفاظت ازمیراث فرهنگی کشورها توسط این سازمان ارایه کرد.»

سابقه حضور باستان‌شناسان ایتالیایی در ایران به دهه ١٩٥٠ برمی‌گردد که این فعالیت چشمگیر درمورد احیای آثار تاریخی نیز تا این هنگام با احیای آثاری از پرسپولیس، انسان بالدار در پاسارگاد و اسناد اماکن ساسانی در فارس و... ادامه داشته است. سفیر ایتالیا در ایران با تبریک برای برگزاری نمایشگاه ادامه همکاری‌های فرهنگی را بین دو تمدن بزرگ جهانی خواستار شد.

نمایشگاه مجموعه‌های استردادی اشیای فرهنگی و تاریخی، دستاوردهای دیپلماسی فرهنگی دولت یازدهم به مناسبت سی‌وهشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در موزه ملی ایران درحال برگزاری است. این نمایشگاه حاوی آثار تاریخی و فرهنگی ایران است که در مدت چهار‌سال با همت و تدبیر دولت یازدهم درمجموعه‌هایی تحت عنوان چغامیش، خوروین، تخت‌جمشید و جیرفت ازکشورهای آمریکا، انگلیس، بلژیک و ایتالیا به ایران برگردانده شده است.

۱۳۹۵/۱۱/۱۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...