نسخه چاپی

تسلط نیروهای سوریه بر ورودی‌های شهر الباب

نیروهای ارتش سوریه با كمك هم‌پیمانان خود كنترل روستایی در جنوب شهر الباب را كه به منزله بزرگترین پایگاه داعش در حومه حلب است به دست گرفته و به شهر الباب نزدیك‌تر شدند.

به گزارش نما، خبرگزاری دانشجو به نقل از پایگاه خبری ارم نیوز، دیده بان حقوق بشر سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد، نیروهای دولت سوریه با حمایت نیروهای‌ همپیمان خود و توپخانه روسیه کنترل روستای ابوطلطل واقع در جنوب شهر الباب، بزرگترین و آخرین مقر اصلی گروه تروریستی داعش در استان حلب را به دست گرفتند.



دیده بان حقوق بشر سوریه در ادامه بیانیه خود آورد، فاصله میان نیروهای دولت سوریه و هم‌پیمانانش از شهر الباب حدود یک و نیم کیلومتر است.



طبق این بیانیه، پیشروی نیروهای ارتش سوریه و هم‌پیمانانش پس از علمیات نظامی نیروهای دولت سوریه در اواسط ماه گذشته میلادی حاصل شد. نیروهای دولت سوریه در آن عملیات توانستند کنترل ده‌ها روستا و مزرعه واقع در محورهای جنوب غربی و جنوب شرقی شهر الباب را به دست بگیرند.



دیده بان حقوق بشر سوریه افزود: پیشروی نیروهای سوریه به سمت الباب با نیروهای ترکیه و نیروهای موسوم به "سپر فرات" از یک سو و داعش از سوی دیگر در مناطق شمالی، غربی و جنوب غربی شهر الباب، همزمان شده است. شهر الباب از روز دوشنبه تحت محاصره نیروهای دولت سوریه است.


روز پنجشنبه، پنج سرباز ترکیه‌ای در درگیری‌ها کشته شدند. به این ترتیب تعداد سربازان ترکیه‌ای کشته شده طی دو روز گذشته به ۱۰ تن افزایش یافت. طبق آمار ارائه شده از سوی خبرگزاری دوغان از ابتدای ورود نیروهای ترکیه‌ای به سوریه در ماه اوت ۶۶ سرباز ترکیه‌ای کشته شده‌اند.



مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد، به محض پایان عملیات در الباب ترکیه و هم‌پیمانانش نیروهای ویژه خود را به شهر رقه مرکز اصلی تکفیری‌ها در سوریه اعزام می‌کنند.



طرح آشتی ملی در القلمون و پیشنهاد حزب‌الله در این باره

از سوی دیگر، هیئت قانونی و کمیته مدنی در وادی حمید در منطقه عرسال لبنان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در حال بررسی پیشنهاد ارائه شده از سوی حزب الله لبنان در مورد بازگشت آوارگان به سوریه است. این هیئت در بیانیه خود توضیح داد: حزب الله پیشنهادی برای بازگشت مهاجران ساکن لبنان به برخی روستاهای القلمون بر اساس شروطی که همچنان در دست بررسی است، ارائه کرد.



طبق این بیانیه، نشست کوچکی جهت تشکیل کمیته‌ای برای پیگیری روند مذاکرات و جدیت آن برگزار شد و پس از آن نشست گسترده‌ای در وادی حمید برای بررسی روند مذاکرات برگزار شد که در آن همه گروهای آوارگان و مهاجران و نمایندگان گروهای نظامی نیز حضور داشتند.



این نشست با هدف دستیابی به بهترین نتایج و بالاترین سطح ممکن از خواسته‌ها بدون عدول از اصول برگزار شد. برخی رسانه‌ها به نقل از منابعی آگاه که هویت آنها را فاش نکردند، گفتند که حزب الله لبنان به هیئت مذکور در وادی حمید پیشنهاد کرده حاضر است از ۱۰ منطقه در قلمون غربی واقع در مجاورت مرزهای لبنان در مقابل بازگشت ساکنان این مناطق عقب‌نشینی کند.



یک منبع در ارتش آزاد سوریه تاکید کرد که در نشست‌های اولیه هیئت مذاکرات بر لزوم عقب‌نشینی حزب الله از ۱۰ شهر و روستا در قلمون غربی و تحویل آنها به ارتش آزاد و بازگشت آوارگان سوری حاضر در شهر عرسال لبنان به این مناطق تاکید کرد.



در اردوگاه‌های موجود در عرسال نزدیک به ۸۰ هزار پناهجوی سوری از جمله ۲۰ هزار تن از ساکنان قلمون ساکن هستند. ارتش سوریه با کمک به حزب الله توانست از سال ۲۰۱۵ کنترل مناطقی در قلمون واقع در حومه دمشق را به دست بگیرد. در این عملیات نیروهایی از حزب الله از ابتدا در کنار نیروهای سوریه حضور داشتند که این مساله برخی انتقادات و اتهامات علیه حزب الله را در پی داشت.

۱۳۹۵/۱۱/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...