نسخه چاپی

وزیر سابق بحرین، میانجی روابط ایران و آمریكا

بر اساس این گزارش، وزیر اسبق بحرینی چندین بار به ایران سفر كرده بود و در تابستان 2006 با "محمود احمدی نژاد" دیدار كرده و با وی درباره عادی‌سازی روابط ایران و آمریكا گفتگو كرده بود.

به گزارش نما به نقل از عصر ایران، روزنامه "الوطن" چاپ بحرین طی یک گزارش اختصاصی مدعی شده است که یک وزیر اسبق این کشور از دوره ریاست جمهوری "جورج بوش" رئیس جمهور أسبق آمریکا برای بهبود روابط ایران و آمریکا تلاش می کرده است.

این روزنامه وزیر بحرینی را مهندس روابط ایران – آمریکا توصیف کرد و نوشت: تلاش‌های وی مقدمه‌ای برای مذاکرات ایران و غرب بود که به توافق هسته‌ای لوزان در سال 2015 (برجام) منجر شد.

روزنامه الوطن نزدیک به دولت منامه، نام وزیر بحرینی را که مدعی وساطت وی بین ایران و آمریکا شده را ذکر نکرده است. همچنین شیوه دسیابی به این اطلاعات را توضیح نداده است.

بر اساس این گزارش، وزیر اسبق بحرینی چندین بار به ایران سفر کرده بود و در تابستان 2006 با "محمود أحمدی نژاد" دیدار کرده و با وی درباره عادی‌سازی روابط ایران و آمریکا گفتگو کرده بود.

روزنامه الوطن مدعی شده است که این وزیر چندین پیام مهم ایران را از طریق "ویلیام مونرو" سفیر وقت آمریکا در منامه به واشنگتن منتقل کرده است.

بر اساس این گزارش چندین واسطه بین ایران و آمریکا برای عادی سازی روابط بین دو کشور فعالیت می‌کردند که وزیر بحرینی یکی از آنها بوده است.

بر اساس ادعای این رسانه بحرینی، این وزیر برای بهبود روابط ایران و آمریکا تلاش کرد و بر روی دولت وقت آمریکا فشارهایی وارد ساخت؛ وی چندین جلسه محرمانه را با سفیر آمریکا در منامه برگزار کرده بود و طی توضیحاتی به وی درباره جایگاه برنامه هسته‌ای در افکار عمومی ایران توضیحاتی ارائه داده بود.

به گزارش روزنامه الوطن این وزیر به سفیر آمریکا گفته بود: افکار عمومی در ایران خواهان توقف مقابله با جهان هستند و مسئولان ایرانی آماده مذاکره مستقیم با ایالات متحده آمریکا درباره روابط دوگانه هستند.

این وزیر از کاخ سفید خواسته بود که با توجه به وجود نشانه‌هایی از خواست تهران برای گفتگوی مستقیم با واشنگتن، شکیبایی به خرج دهد و مانع تشدید تنش بین دو کشور شود.

۱۳۹۵/۱۱/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...