نسخه چاپی

زنگنه: بیش از ۹۰ درصد ایران تحت پوشش شبكه‌های گاز قرار گرفت

وزیر نفت گفت: دولت همواره به دنبال جلب رضایت مردم است، امروز بیش از ۹۰ درصد جمعیت ایران تحت پوشش شبكه‌های گاز قرار گرفته‌‌اند.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری دانشجو، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در حاشیه نشست هیأت دولت با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به فعالیت‌های پالایشگاه‌‌ها و میدان‌های مشترک نفتی گفت: در حال حاضر فاز 11 پارس جنوبی در تولید نفت پیشگام بوده و اهمیت این مسئله زمانی مشخص می‌شود که بدانید از سال 86 تا 92 فقط 10 فاز پارس جنوبی آمادگی فعالیت داشت.



زنگنه درباره فعالیت میدان‌های مشترک نفتی گفت: در سال 92 تولید میدان مشترک غرب کارون 70 هزار بشکه بوده است به دنبال این تولیدات ما به اهداف خود در اقتصاد مقاومتی رسیده‌ایم.



وی با اشاره به گازرسانی به نقاط مختلف کشور گفت:‌ در راستای اقدامات دولت برای گازرسانی به شهرها و روستاهای کشور، گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان یکی از اهداف مهم ما بود که الحمد‌الله به اتمام رسیده و در اسفند ماه سال جاری با حضور رئیس‌جمهور افتتاح خواهد شد.



زنگنه این اقدام دولت را حرکتی بزرگ دانست و گفت:‌ دولت همواره به دنبال جلب رضایت مردم است، امروز بیش از 90 درصد جمعیت ایران تحت پوشش شبکه‌های گاز قرار گرفته‌‌اند.



وی افزود: به دنبال این اقدام امیدواریم مردم هم به تقاضاهای ما گوش فرا دهند و در مصرف گاز مخصوصا در سردترین فصل سال صرفه‌جویی کنند.



وزیر نفت با اشاره به افزایش تولید در پتروشیمی گفت: تعداد بسیاری از پتروشیمی امسال افتتاح شده و تعدادی همچنان مانده است. افزایش تولید پتروشیمی نزدیک به 9 میلیون تن به ارزش 6 میلیارد دلار است و موضوع قابل توجه این است که این افزایش تولیدمان در زمان شدیدترین فشارها و تحریم‌ها انجام شده است.



زنگنه با تأکید بر اینکه در حال حاضر دسته‌ای از طرح‌های پتروشیمی را در عسلویه داریم، اظهار کرد: این دسته‌های پتروشیمی قریب به 20 میلیارد دلار ارزش سرمایه‌گذاری دارد که آماده افتتاح است و یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی ما شروع تولید نفت از پارس جنوبی است که به زودی تولیدات ما با 35 هزار بشکه در روز در این میدان نفتی شروع خواهد شد.



وی تأکید کرد: همواره پالایشگاه خلیج‌فارس در اولویت وزارت نفت بوده ما انشاء‌الله به قولی که داده‌ایم نزدیک شده‌ایم، امروز 8 واحد این پالایشگاه طبق برنامه جلو رفته و فضا برای فاینانس باز شده است.



زنگنه در پاسخ به این سوال که برخی موانع برای سرعت‌بخشی پروژه‌ها از سوی برخی کشورهای غربی به وجود می‌آید شما چگونه می‌توانید با این موانع مقابله کنید، ‌گفت: زندگی و کار بدون مشکل نمی‌شود ما باید کار کنیم که مشکلات به حداقل برسد و برای این مهم یک درک ملی از توسعه و منافع ملی نیازمندیم و همواره بر آن تأکید می‌کنیم.



وزیر نفت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی از رسانه‌های خارجی گفته‌اند شرکت توتال قراردادش را با ایران اجرایی نمی‌کند و اطلاعاتش را در اختیار قطر گذاشته است واکنش شما در مقابل این اقدام چیست، گفت: ‌این اظهارات تحلیل برخی خبرگزاری‌های داخلی است که زاویه‌دار با اقدامات دولت برخورد می‌کنند.



وی افزود: ‌یک موافقتنامه با شرکت توتال برای فاز 11 داریم که باید به قرارداد تبدیل شود، اقداماتمان برای تبدیل کردنش به قرارداد جریان دارد.



زنگنه تأکید کرد: این شرکت علاقمند است که این کار به قرارداد تبدیل شود اما مدیرعامل این شرکت گفته است باید منتظر نظر آمریکا باشیم و این از نظر ما تعحجب‌آور است که چرا باید مدیرعامل این شرکت اینگونه اظهارات را داشته باشد.



وزیر نفت تأکید کرد: سیاست اتحادیه اروپا این نیست که از آمریکا تبعیت کند حتی اگر آمریکا بخواهد کارهایی برای محدود کردن اقدامات کشورمان داشته باشد ما کار قرارداد را جلو می‌بریم و امیدواریم مشکلی به وجود نیاید اما گله‌مندیم که چرا این حرف ها از سوی مدیرعامل توتال بیان شده است.



وی با بیان اینکه این مسئله از سوی مراجع دیپلمات کشورمان پیگیری‌ می‌شود، گفت: آنها گفتند تا ماه آوریل صبر کنیم و امروز دیپلمات‌های ما از طرف اتحادیه اروپا این موضوع را دنبال می‌کنند.



زنگنه درباره مناقصه توسعه میدان نفتی آزادگان جنوبی گفت: مناقصه این میدان سیاسی نبوده است و باید متن این قرارداد را آماده کنیم. این مناقصه محدود است و به معنای این نیست که 100 نفر در این مناقصه شرکت کنند.



وی در پاسخ به این سوال که آیا نگران بدقولی‌های خارجی‌ها در این مورد نیستید، گفت:‌ بالاخره ما باید کارمان را انجام دهیم اگر نگران مردم نباشیم اصلا نباید کاری بکنیم خارجی‌ها همواره به دنبال منافع خودشان هستند ما نیز همواره منافع‌مان مهم است و دست از فعالیت برنمی‌داریم.

۱۳۹۵/۱۱/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...