نسخه چاپی

واكنش سعد حریری به اظهارات میشل عون و سیدحسن نصرالله

« سعد حریری» نخست وزیر لبنان در واكنش به حمایت ژنرال « میشل عون» رئیس جمهوری لبنان از سلاح حزب الله و اظهارات « سید حسن نصرالله» دبیركل حزب الله كه معادله « ارتش ، ملت و مقاومت» را بهترین گزینه برای حمایت از لبنان اعلام كرده است، گفت كه معادله « دولت ، عرب و قطعنامه 1701 شورای امنیت» از لبنان حمایت می كند.

به گزارش نما، وی افزود: باید روابط ممتازی با کشورهای برادر به ویژه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس مانند امارات که دهها هزار لبنانی در آنجا زندگی می کنند، داشته باشیم و به قطعنامه های بین المللی و در راس آنها قطعنامه 1701 شورای امنیت سازمان ملل احترام بگذاریم.
بعداز شکست دشمن صهیونیستی در جنگ 33 روزه تابستان سال 2006 علیه لبنان ، شورای امنیت برای حمایت از این رژیم قطعنامه 1701 را صادر کرد تا براساس آن نیروهای چند ملیتی وابسته به سازمان ملل ( یونیفل) در مرزهای جنوب لبنان با فلسطین اشغالی مستقر شوند.

لبنانی های مخالف مبارزه مقاومت لبنان با تروریسم صهیونیستی و تکفیری بارها درخواست کرده اند که این قطعنامه در مرزهای شرقی لبنان با سوریه هم به اجرا گذاشته شود.
حریری اضافه کرد: با رئیس جمهوری عون توافق کرده ایم که برای حمایت از لبنان باید در کنار این دو اصل سیاست درهای باز را با پایتخت های تصمیم ساز در اروپا ، آمریکا ، روسیه ، چین و مانند آنها دنبال کنیم و همه لبنانی ها باید در این زمینه با دولت و رئیس جمهوری همکاری کنند تا بتوانیم از لبنان در مقابل همه خطرهای احتمالی حمایت کنیم.

براساس این گزارش،حزب جریان المستقبل هم که ریاست آن را حریری برعهده دارد، با صدور بیانیه ای تند به اظهارات دبیرکل حزب الله علیه تروریسم صهیونیستی و تکفیری حمله و ازبیان واقعیت های جهان عرب به ویژه در بحرین و یمن انتقاد کرد.

جریان المستقبل در این بیانیه تشریح واقعیت های صحنه بحرین و یمن و نتایج جنگ متجاوزانه رژیم صهیونیستی علیه ملت مظلوم یمن و مشارکت آل سعود در قلع و قمع مردم بحرین را « تخریب روابط لبنان با برادران عرب به ویژه سعودی ، امارات و بحرین » خوانده و تاکید کرده است که « نباید به حزب الله و دیگران اجازه داد به روابط لبنان با برادران عرب ضربه بزنند و اوضاع را به شرایط گذشته بازگردانند.
جریان المستقبل که از موضع ژنرال « میشل عون» رئیس جمهوری لبنان در حمایت از سلاح حزب الله ، محور مقاومت و مبارزه آن با تروریسم تکفیری و صهیونیستی برای حمایت از لبنان عصبانی و خشمگین است،به محور مقاومت از جمله جمهوری اسلامی ایران هم حمله کرده است.

در این بیانیه در حالی ادعا شده که « جمهوری اسلامی ایران خواستار روابط لبنان و کشورهای عربی نیست» که « حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران در روزهای گذشته به کویت و عمان دو کشور عرب حوزه خلیج فارس با هدف تقویت و تحکیم روابط با آنان سفر کرد و مقامات ایرانی همواره تاکید کرده اند برای حمایت از ملت های مسلمان وعرب به ویژه ملت مظلوم فلسطین کشورهای اسلامی باید متحد و همراه شوند و ایران در این چارچوب دست دوستی خود را دراز می کند.

برخی ناظران این واکنش حریری و جریان المستقبل را که تاکنون چهل بار هیاتی از این حزب با هیاتی از حزب الله و تحت نظارت « نبیه بری» رئیس مجلس لبنان برای حل مشکلات این کشور گفت وگو کرده است، ناشی از بحران داخلی و فشارهای خارجی به ویژه سعودی ارزیابی کرده اند.

برخی اعضای گروه 14 مارس مانند « سامی جمیل» رئیس حزب الکتائب و یا عناصر منزوی مانند « اشرف ریفی» وزیر سابق دادگستری به حریری حمله کرده و ریفی او را متهم کرده که برای احراز پست نخست وزیری به محور مقاومت ضد تروریسم صهیونیستی و تکفیری امتیاز می دهد و در مقابل این محور به ویژه حزب الله و ایران سکوت کرده است.

۱۳۹۵/۱۱/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...