نسخه چاپی

نگرانی اردن از درگیری‌ در منطقه مرزی سوریه

تشدید نبردها در مرزهای شمالی اردن و مشخصا در حومه درعا به چالشی بزرگ برای اردن تبدیل شده است و مشاركت اردن در مذاكرات آستانه نیز بیانگر حجم نگرانی‌های این كشور است.

به گزارش نما به نقل از فارس، روزنامه «الرأی» اردن به تحلیل درباره مشارکت اردن در مذاکرات آستانه پرداخت و به نقل از برخی تحلیلگران نوشت: « اردن که بنا به دعوت روسیه در مذاکرات آستانه شرکت دارد، به دستیابی به برقراری آتش‌بس و آرام‌سازی این جبهه در مرزها اهتمام دارد».

گروه‌های مسلح در سوریه اخیرا نبرد «مرگ یا ذلت» را برای سیطره بر محله المنشیه در «درعا البلد» واقع در حد فاصل بین دمشق و مرزهای اردن آغاز کرده‌اند که به وقوع نبرد خشونت‌آمیز با نیروهای نظام سوریه منجر شد در حالیکه از مدت زمان طولانی درگیری‌ها در این منطقه متوقف شده بود.

الرأی به نقل از سرلشگر بازنشسته «العین عونی العدوان» کارشناس نظامی نوشت که پس از پایان نبرد حلب نگاه‌ها به سمت مرزهای شمالی معطوف خواهد شد و نبردهای شدیدی بین دو طرف با هدف تحمیل واقعیت جدید پیش از برگزاری کنفرانس ژنو آینده و با وجود آتش‌بس کنونی به وقوع می‌پیوندد.

«عامر السبایله» مدیر مرکز سیاست‌ها و اطلاع‌رسانی خاورمیانه نیز پیش‌بینی کرد که منطقه درعا پس از پایان نبرد حلب شاهد درگیری‌های شدیدی باشد زیرا دو طرف منازعه به دنبال تغییر واقعیت از طریق عملیات‌های نظامی هستند.

«حسن البراری» تحلیلگر سیاسی در امور آمریکا نیز معتقد است که اردن در مدت زمان طولانی و با توجه به موقعیت و منافع خود بر درعا سیطره خواهد داشت، اما عملا با مسکو به توافقاتی درباره وضعیت کلی درعا دست یافته است و بر ناظران پوشیده نیست که اردن با توافق با آمریکایی‌ها در میان این گروه‌ها صاحب نفوذ بود.

العدوان که به مدت بیش از چهل سال در ارتش اردن خدمت کرده و برای چندین سال مانور مشترک با تعدادی از کشورها با نام «الأسد المتأهب» را فرماندهی کرده است، اظهار داشت: نیروهای مسلح ما قادر هستند از مرزهای ما حمایت کنند با وجود اینکه درعا تنها 6 کیلومتر از الرمثا که اکنون شاهد حملات هوایی گسترده از سوی روس‌ها و نظام سوریه است، فاصله دارد.

وی بر ضرورت اطمینان‌بخشی به اردنی‌ها درباره توان نیروهای مسلح برای حمایت از این کشور و پرهیز از هر گونه تردید و نظرات منفی تأکید کرد و افزود که بحران اقتصادی که کشور در حال حاضر با آن مواجه هستند چیز تازه‌ای نیست و می‌توان آن را پشت سر گذاشت.

السبایله نیز با تأیید این سخن العدوان تأکید کرد که اردن قادر است از مرزهای خود در جنگ نامحدود حمایت کند اگرچه احتمال جنگ بعید است.

وی اشاره کرد که اردن اخیرا با ورود افراد فراری از نبردها به خاک اردن از طریق مرزهایش مخالفت کرد اما وضعیت با روش‌های غیر کلاسیک دشوار است.

السبایله همچنین اظهار داشت که اردن پیش از شعله‌ور شدن جنگ در مرزهایش نقش مثبتی را ایفا کرد و حملات نیروی هوایی اردن در مرز سوریه حاوی پیام‌های زیادی به نظام سوریه بود زیرا منطقه‌ای که داعش اشغال کرده بود، آزاد کرد.

البراری نیز تأکید کرد که هدف اردن طرد همه گروه‌های تروریستی از منطقه جنوب سوریه است و هواپیماهای اردنی نیز حملاتی را علیه این گروه‌‌ها انجام دهند بدین معنی که استراتژی اردن بر تأمین امنیت مرزها و ممانعت از نزدیک شدن تروریست‌ها به منطقه مرزی استوار است.

العداون اشاره کرد که نبرد جنوب هنوز آغاز نشده است و دلیل آن هم حوادث منطقه دیرالزور است و سیاست اردن نیز واضح است و در حال حاضر از هیچ پناهجویی استقبال نمی‌کند مگر اینکه به شیوه رسمی باشد.

وی با اشاره به اینکه اردن خواهان ورود به نبرد در خاک خود نیست، پیش‌بینی کرد که روزهای آینده در سطح نظامی و سیاسی برای اردن دشوار باشد.

وی پیش‌بینی کرد که بنا بر عقیده جامعه جهانی و روسیه، بحران سوریه تابستان آینده به پایان می‌رسد و قانون اساسی جدید سوریه با مشارکت ارتش آزاد و گروه‌های میانه‌رو تدوین می‌شود.

العدوان همچنین تصریح کرد که اردن سیاست «مرزهای امن» را در پیش گرفته است و این یک گزینه استراتژیک است و ائتلاف نیز برای مبارزه با تروریسم وارد نبرد شد و مشارکت اردن در مذاکرات آستانه نیز تأکیدی بر اهمیت نقش آن است.

السبایله نیز ابراز عقیده کرد که مشارکت اردن در آستانه از این نظر است که اردن به عضوی از شرکت‌کنندگان در این مذاکرات که ضامن برقراری آتش‌بس است، تبدیل شده است اگرچه این موضوع رسما اعلام نشود.

۱۳۹۵/۱۲/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...