نسخه چاپی

طرح‌های جایگزین مسكو برای مقابله با خیانت تركیه و ماجراجویی آمریكا در سوریه

منابع دیپلماتیك روسیه ضمن تاكید بر استحكام هم‌پیمانی مسكو با ایران و سوریه در مبارزه با تروریسم گفت: حمایت آمریكا از تروریست‌ها در سوریه و بازگشت تركیه از توافقات، مسكو را وادار به استفاده از طرح‌های جایگزین می‌كند.

به گزارش نما به نقل از فارس در دمشق، اهمیت برگزاری نشست گروه موسوم به «دوستان سوریه» در حاشیه نشست سران گروه 20 در شهر بُن آلمان، در پی تماس های اخیر آمریکا با شیخ نشین ها و همچنین سفر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به عربستان، قطر و بحرین است.

این شیخ نشین ها امیدوار بودند هیلاری کلینتون بر کرسی ریاست جمهوری آمریکا نشیند و ورود ترامپ به کاخ سفید را کابوسی خطرناک برای خود می دیدند اما به نظر می رسد لابی صهیونیستی که روابط ممتازی با ترامپ برقرار کرده کار خود را به خوبی انجام داده است.

ترامپ به دولت خود سفارش کرده که شیخ نشین ها می توانند با رژیم صهیونیستی علیه آنچه خطر ایران خوانده می شود هم‌پیمان شوند چیزی که وجه مشترک بین شیخ نشین ها با رژیم اشغالگر صهیونیستی است.

در همین حال رسانه های شیخ نشین ها بخصوص عربستان، کویت و همچنین مطبوعات اردنی بخش قابل توجهی از اخبار خود را به نشست دوستان سوریه و اطمینان بخشی واشنگتن به حکام عرب و متحدان غربی در خصوص نبود توافق با مسکو بر سر سوریه اختصاص دادند و اینکه تا زمانی که روسیه همه گروه های مسلح معارض در سوریه را تروریستی می خواند، آمریکا هرگز با روسیه همکاری و هماهنگی نخواهد کرد.

در این خصوص منابع دیپلماتیک روسیه در دمشق به خبرنگار فارس گفتند: مسکو از هیچ تلاشی برای همکاری با هر طرفی در منطقه و جهان به منظور دستیابی به راه حل سیاسی در سوریه فروگذاری نمی کند اما معنایش این نیست که روسیه سناریوهای متعدد و متناسب برای مواجهه با هر امر غیرمنتظره سیاسی را در اختیار ندارد.

این منابع افزودند: یکی از تحولات سیاسی شتابزده و غیر قابل پیش بینی با توجه به اظهارات سابق ترامپ، نزدیکی او به شیخ نشین ها و متمایل شدن به سمت ترکیه با اعطای نقش محوری به آن در نبرد شمال سوریه است.

منابع روسی گفتند: واشنگتن به آنکارا اطمینان خاطر داد که برای شریک کردن شبه نظامیان کُرد در نبرد رقه و مناطق نزدیک به الباب که تحت سیطره داعش است، جدی نیست.

این منابع تاکید کردند : حرف های آمریکا درباره اینکه قصدی برای توسعه هماهنگی و همکاری با مسکو در خصوص سوریه را ندارد مگر اینکه روسیه شبه نظامیان مسلح را گروه های میانه رو و نه تروریست بخواند، نشان می دهد که دولت ترامپ می خواهد از گروه های معینی از غیر کُردها حمایت بیشتر کند و آنکارا را مسئول فرماندهی نبرد در شمال سوریه قرار بدهد.

منابع روسی افزودند: اما در جبهه سیاسی و دیپلماتیک، آمریکا با شیخ نشین ها برای مقابله با برنامه هسته ای ایران و اعمال تحریم های جدید علیه تهران تلاش خواهند کرد و در شورای امنیت با صدور قطعنامه ای الزام آور از ایران می خواهند که از سوریه عقب نشینی کند.

این منابع گفتند: ترامپ بدین طریق هم دل ترکیه را با طرح ایده مناطق بی طرف و حذف کُردها به دست آورده و هم به شیخ نشین ها هم چیزی را که در خصوص ایران می خواهند داده است.

منابع روسی ضمن تاکید بر اینکه مسکو هرگز از حمایت متحدان خود شامل تهران و دمشق دست نمی کشد، اظهار داشتند: با وجود اینکه روسیه همواره انعطاف سیاسی و دیپلماتیک زیادی نشان می دهد اما به مشارکت خود در جنگ با تروریسم در کنار سوریه و ایران ادامه می دهد.

این منابع تصریح کردند: در صورتی که ترامپ بخواهد کارت ها را به هم ریخته و اوضاع را پیچیده کند و ترکیه نیز علیه توافق های خود با مسکو کودتا کند، طرح های جایگزین روسیه نیز وارد کردن ضربات مهلک به پیکره گروه هایی است که واشنگتن آنها را میانه رو می خواند.

۱۳۹۵/۱۲/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...