نسخه چاپی

خبرگزاری لبنان: حضور ناو انگلیسی در بندر بیروت با عملیات‌های جنگی در منطقه ارتباطی ندارد

به گزارش نما - ایرنا نوشت: خبرگزاری ملی لبنان تاکید کرد که حضور بزرگترین کشتی جنگی ناوگان دریائی انگلیس (HMS OCEAN) در بندر بیروت با عملیات‌های جنگی در منطقه ارتباطی ندارد و تاکیدی بر « روابط دوستانه و قوی نظامی، اقتصادی و دیپلماتیک انگلیس و لبنان است».

به گزارش خبرگزاری لبنان اعلام کرد که این کشتی جنگی هزار تنی و حامل بالگردهای نظامی و کشتی های هجومی آبی خاکی صبح شنبه در آخرین ایستگاه گشت خاورمیانه ای خود وارد بندر بیروت شد و عصر امروز (یکشنبه) آن را به مقصد انگلیس ترک می کند.

گشت کشتی جنگی انگلیس در چارچوب همکاری کشورهای عضو « ائتلاف» مانند آمریکا ، فرانسه و استرالیا با کشورهای شرق کانال سوئز و برای تاکید بر التزام این ائتلاف به منطقه وارد بیروت شده است.
ماموریت کشتی جنگی انگلیسی در چارچوب برنامه های فرماندهی نیروهای مشترک ضربت (CTF50) متشکل از نیروهای چند ملیتی برای حمایت از جریان آزاد تجارت ، کشتیرانی و امنیت منطقه خاورمیانه قرار دارد.

انگلیس برای نخستین بار فرماندهی این نیروها را برعهده دارد و لندن این ماموریت را به ناخدا Robert PEDRE)) فرمانده نیروهای مشترک آبی خاکی نیروی دریائی انگلیس واگذار کرده است.
وی عصر شنبه با ژنرال « جان قهوجی» فرمانده ارتش لبنان دیدار و با وی در باره راه های تقویت توانمندی ها و ماموریت های نیروی دریائی لبنان برای حراست از مناطق دریائی لبنان گفت وگو کرد.

« هوگو شورتر» سفیر انگلیس هم پیام ورود این کشتی جنگی به بندر بیروت را تاکیدی بر التزام انگیس به شراکت با لبنان اعلام کرد.
وی گفت که انگلیس روابطی قدیمی با نهادهای امنیتی و دفاعی لبنان دارد و سال های طولانی با ارتش لبنان همکاری می کند.
شورتر افزود: انگلیس از طریق ساخت برج های کنترل و استحکامات در مرزهای لبنان به ارتش آن کمک می کند اما همکاری های لندن و بیروت به امور دفاعی محدود نمی شود.

سفیر انگلیس اضافه کرد: ما با نیروهای امنیت داخلی لبنان بیش از هشت سال است که همکاری امنیتی داریم و انگلیس تا سال 2019 آموزش نیروهای ارتش لبنان را ادامه می دهد.
وی گفت: انگیس بزودی در چارچوب یک هبه ، تجهیزاتی را در اختیار نیروهای ویژه و کماندوئی ارتش لبنان قرار می دهد تا توانمندی های آنها در حفاظت از راه های صعب العبور وعملیات در هرگونه آب و هوا افزایش یابد.


ورود وزیر دفاع فرانسه به بیروت

براساس این گزارش « جان ایف لو دریان» وزیر دفاع فرانسه هم عصر یکشنبه وارد بیروت پایتخت لبنان شد.

وی قرار است با ژنرال« میشل عون» رئیس جمهوری، « نبیه بری» رئیس مجلس، « سعد حریری» نخست وزیر، « یعقوب الصراف» وزیر دفاع و ژنرال « جان قهوجی» فرمانده ارتش لبنان و همچنین با نظامیان فرانسوی عضو نیروهای بین المللی مستقر در جنوب لبنان وابسته به سازمان ملل( یونیفل) دیدار کند.

سفر وزیر دفاع فرانسه به لنبان در حالی است که تجهیز ارتش لبنان به سلاح های ساخت فرانسه که قرار بود پاریس از محل دریافت هبه سه میلیارد دلاری سعودی آنها را تامین کند، همچنان در هاله ابهام قرار دارد.

رژیم سعودی در زمان « عبدالله بن عبدالعزیز» شاه سابق تصمیم گرفت تا با پرداخت سه میلیارد دلار به فرانسه به صورت هبه در تجهیز ارتش لبنان به سلاح های فرانسوی مشارکت کند اما با مرگ وی و شروع دوران پادشاهی « سلمان بن عبدالعزیز» پرداخت این هبه متوقف شد.

منابع خبری تاکید دارند که در سفر اخیر ژنرال « میشل عون» رئیس جمهوری لبنان به ریاض دو طرف در باره تجهیز ارتش لبنان مذاکراتی کرده اند اما تاکنون به نتیجه مشخصی دست نیافته اند.

ناظران معتقدند رژیم سعودی به علت شروع جنگ متجاوزانه علیه ملت مظلوم یمن و هزینه های کلان درحمایت همه جانبه از تروریست های تکفیری و همزمان کاهش قیمت نفت با بحران اقتصادی مواجه شده و بنابراین پرداخت هبه تسلیحاتی به ارتش لبنان را تاکنون معلق کرده اند.

۱۳۹۵/۱۲/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...