نسخه چاپی

علت حذف نام عراق از قانون ضدمهاجرتی ترامپ

اقدام رئیس جمهور آمریكا در حذف نام عراق از فهرست فرمان ضدمهاجرتی جدید خود، پرسش‌هایی را در این زمینه برانگیخت.

به گزارش نما به نقل از باشگاه خبرنگاران: پس از اعلام قانون ممنوعیت مهاجرتی جدید دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که شامل 6 کشور می‌شود، پرسش‌هایی درباره علت حذف نام عراق از فهرست کشورهای ممنوعه مطرح شده است.

یک مقام بلندپایه کاخ سفید در توجیه این اقدام گفت: پس از آنکه ترامپ، نام عراق را در کنار چند کشور دیگر در فهرست تحریم مهاجرتی خود قرار داد، دولت عراق شیوه های جدیدی را برای کنترل بیشتر ورود اتباع آمریکایی به کشور به کار گرفت و از آنجا که دولت آمریکا در زمینه مبارزه با تروریست‌های داعش با عراق همکاری دارد، بغداد قوانین سخت‌گیرانه‌ای را نیز برای محافظت از اطلاعات داخلی خود، وضع کرد.

علاوه بر این، چند خلبان نیروی هوایی عراق برای آشنایی با جنگنده اف-16 که عراق از آمریکا خریداری کرده بود، در این کشور به سر می بردند و بازگشت آنان ضربه ای به توان امنیتی عراق وارد می کرد.

همچنین عراق و آمریکا پیش از این با یکدیگر بر سر اجرای برخی اقدامات امنیتی مشترک به توافق رسیده بودند که اجرای آن، به نفع این دو کشور بود.

از این رو، در گفتگوی تلفنی حیدر عبادی، نخست وزیر عراق، با رئیس جمهور آمریکا در 10 فوریه گذشته و همچنین در دیدار وی با "مایک پنس"، معاون رئیس جمهور آمریکا، در حاشیه کنفرانس امنیت جهانی در مونیخ، درباره حذف نام عراق از فهرست کشورهای ممنوعه تصمیم‌گیری شد. این در حالیست که برخی از کارشناسان معتقدند؛ پس از فشار وزارت کشور و وزارت دفاع عراق بر کاخ سفید، آنان مجبور به حذف نام عراق از کشورهای مشمول قانون مهاجرتی ترامپ شدند.

در همین چارچوب، کشور عراق از تصمیم جدید ترامپ درباره حذف این کشور از فهرست قانون مهاجرت استقبال کرد و "احمد جمال" سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه عراق نیز در بیانیه ای از تصمیم جدید ترامپ ابراز خرسندی کرد و آن را "گامی مهم در مسیری درست" برشمرد.
به موجب قانون مهاجرتی جدید ترامپ، شهروندان شش کشور سوریه، سومالی، سودان، ایران، لیبی و یمن اجازه ورود به آمریکا را ندارند.

۱۳۹۵/۱۲/۱۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...