نسخه چاپی

جیب های شیراز از درآمد گردشگری نوروز خالیِ خالی!

به گزارش نما - «خبرجنوب» نوشت: بیش از 1300 نفر از نیروهای شهرداری شیراز در ایام نوروز به صورت مستقیم خدمت رسانی می کنند.

معاون اجرايي و خدمات شهري شهرداري شيراز با اعلام اين مطلب در جمع خبرنگاران افزود: در ايام نوروز علاوه بر 2180 نيروي پاكبان، 1800 نيروي فضاي سبز، 800 نيروي آتش نشان و رانندگان تاكسي و اتوبوس بيش از 1300 نفر از نيروهاي شهرداري نيز به طور مستقيم فعاليت دارند.
رمضان امين اظهار داشت: شيراز با توجه به آب و هواي مناسب و جاذبه هاي فرهنگي، مذهبي و گردشگري زيادي كه در آن وجود دارد امسال نيز مانند سالهاي قبل يكي از مقاصد اصلی گردشگران و مسافرين نوروزي است و به همين منظور نيز بايد بسترسازي مناسبي براي تعطيلات نوروزي و حضور گردشگران انجام دهيم.
وي تصريح كرد: يكي از مشكلات ما در اسفندماه افزايش پسماند است كه در اين ارتباط ميزان زباله توليد شده در اسفند نسبت به ماه هاي قبل50 درصد افزايش مي يابد.
معاون اجرايي شهرداري شيراز با اشاره به موفقيت سازمان مديريت پسماند شهرداري شيراز در كسب رتبه نخست در ميان 400 سازمان كشور در جشنواره سلامت امسال گفت: لكه گيري و ترميم آسفالت خيابانها، ساماندهي پلهاي هوايي، ايستگاه هاي تاكسي و اتوبوس و بسياري از اين موارد از جمله اقداماتي است كه شهرداري بايد در سال جديد انجام دهد. وي افزود: البته اين موضوع را همواره بايد مدنظر داشته باشيم كه تمام اقداماتي كه ما در اين ايام انجام ميدهيم براي خود شهروندان است و هيچ مسافر نوروزي نمي تواند آسفالت يا المانهاي شهري و يا ساير موارد را با خود ببرد و هر كاري كه ما انجام مي دهيم براي شهروندان است چرا كه آن ها هستند كه بار اين هزينه ها را به دوش مي كشند.
اميني اظهار داشت: البته وجود گردشگر و زائر در شيراز در همه ابعاد باعث پويش شهر هم مي شود و يك شهر، با رفت و آمد زنده است.
وي گفت: شهرداري ايام نوروز به عنوان معاونت اسكان ستاد تسهيلات نوروزي فعاليت دارد كه امسال نيز سعي كرديم از تجارب گذشته استفاده كنيم؛ يكي از اين موارد استفاده از ظرفيت فضاهاي مجازي است كه در اين رابطه اپليكيشن هايي براي نصب بر روي گوشيهاي تلفن همراه تهيه كرده ايم كه تمام اطلاعات مورد نياز مسافران در آن وجود دارد و در ورودي هاي شهر در اختيار مسافرين نوروزي قرار مي گيرد.
اميني ادامه داد: براي اسكان بهتر مسافرين نوروزي امسال علاوه بر كمپ ثابت اسكان مسافران، 19 سالن ورزشي را نيز آماده كرده ايم و در صورت بارندگي نيز 42 حسينيه در نقاط مختلف شهر آمادهسازي شده است.
اميني گفت: همچنين از 232 بوستان موجود در شهر در 15 بوستان اجازه نصب چادر داده ايم و در كنار تمامي اين محلها 490 واحد آموزشي نيز براي اسكان فرهنگيان و احياناً ساير افراد آماده شده است.
معاون اجرايي شهردار شيراز در خصوص اجاره دادن خانههاي مبله نيز گفت: در كنار مباحث امنيتي اين منازل كه نيروي انتظامي آنها را دنبال ميكند ما مخالف اجاره دادن خانههاي مبله در اين ايام نيستيم بلكه با قانون شكني و هرزآگهی و آشفتگي بصري كه تبليغات اين خانه ها بر در و ديوار شهر ايجاد ميكند مخالفيم البته اين در حالي است كه ديوار نوشتهها امسال به كمتر از 2 درصد رسيده و تا كنون آرايي نيز عليه اين افراد صادر شده است.
وي اضافه كرد: تا هفته قبل60 مورد از منازل مبله در سايت ما ثبت شده اما نگاه ما بيشتر حول محور پر شدن هتل ها و میهمانپذيرهاي سطح شهر است.
اميني با اشاره به نزديك شدن به مراسم چهارشنبه پايان سال خواستار توجه بيشتر شهروندان به اين موضوع و جلوگيري از حوادث احتمالي شد و افزود: امسال بايد همه تبليغ كنند تا از اقدامات خطرناكي مانند آن چه در اردبيل رخ داد و 7 نفر در آن جان باختند پيشگيري شود ضمن اين كه خريد اين ترقه ها تنها ريختن پول به گاوصندوق سازندگان خارجي اين كالاهاست. وي اضافه كرد: يكي از مواردي كه در سال هاي گذشته باعث جان باختن تعدادي از هموطنان ما ميشد اين بود كه برخي از مسافرين به دليل سردي هوا درون چادر خود اقدام به روشن كردن كپسول هاي گاز خوراك پزي و يا بردن منقل هاي روشن به درون چادر ميكردند كه سال گذشته توانستيم تعداد زيادي را از مرگ حتمي نجات دهيم و امسال نيز از تعدادي از آتش نشانان داوطلب در اين زمينه استفاده خواهيم كرد.
اميني با اشاره به فعاليت 26 هزار نفر آتش نشان داوطلب در شیراز گفت: ما نه به خاطر حادثه پلاسكو بلكه قبل از آن بيش از 200 خانه فرسوده را كه در نقاط مختلف شيراز خطر ريزش آوار آن بر روي شهروندان وجود داشت، طبق قانون تخريب كرديم اما حادثه پلاسكو يك عبرت شد و ما يك ستاد راهبردي براي شناسايي اين بافت ها تشكيل داديم و در هر منطقه نيز يك كميته براي شناسايي بافتهاي فرسوده راه اندازي شده است.
وي افزود: شيراز و فارس مظلوم هستند؛ آن روز كه 7 نفر از كاركنان شهرداري شيراز زير زبالهها دفن شدند حتي مدير ارشد استان هم به سايت دفن زباله شيراز نيامد و هيچ شبكه تلويزيوني هم به جايي كه 430 هزار تن زباله روي كاركنان ما فرو ريخت، سري نزد.
اميني با اشاره به ضرورت تجهيز سازمان آتش نشاني به ابزار روز اظهار داشت: امسال ما بيش از 48 ميليارد تومان تجهيزات آتش نشاني خريداري كرديم و در سال جديد نيز 20 ميليارد تومان ديگر صرف خريد اين تجهيزات ميكنيم و 148 نفر نيروي جديد را نيز استخدام خواهيم كرد اين در حالي است كه برخي از ما خرده ميگيرند كه چرا نيروهاي آتش نشان را به دوره هاي تكاوري مي فرستيم؟ بايد گفت، نيروهاي آتش نشاني بايد از آمادگي بدني خوبي برخوردار باشند تا بتوانند به مردم كمك كنند و شركت در اين دورههاي آموزشي نيز به همين دليل است.
وي با اشاره به ممنوعيت حفاريهاي سطح شهر از 15 اسفند تا 15 فروردين 96 اضافه كرد: يكي از نيازهاي ما در ايام نوروز بحث محل پارك خودروي مسافرين است كه در اين زمينه در 119 نقطه شهر 22 هزار واحد پارك روباز و رو بسته تدارك ديده شده كه البته اين جداي از پاركينگ كمپ ها و پارك هاست.
اميني اضافه كرد: علاوه بر اين با توجه به گسترش شبكه هاي مجازي در 33 نقطه شهر نيز كيوسكهاي موقت ويژه فضاهاي مجازي نصب مي شود و طي اين مدت يك ابر واي فاي نيز در وروديهاي شهر ايجاد كرديم تا مسافرين نوروزي از خدمات مجازي ما استفاده كنند.
معاون اجرايي شهرداري شيراز گفت: يكي ديگر از اقدامات ما جمعآوري معتادان و متكديان است كه اين روند از 15 اسفند شدت يافته و اين افراد به مركز نگهداري آسيب ديدگان اجتماعي شيراز كه هنوز به صورت رسمي افتتاح نشده و ظرفيت500 نفر را دارد انتقال مييابند.
وي به برگزاري تورهاي گردشگري به عنوان يكي ديگر از فعاليت هاي نوروز امسال شهرداري شيراز اشاره كرد.
اميني از تلاش براي ارايه نيم بهاي بليط اماكن گردشگري شيراز به مسافرين نوروزي خبر داد و گفت: يكي از مواردي كه بايد به آن توجه شود آن است كه درآمدهاي مربوط به مراكز گردشگري شيراز بايد به شهر بازگردد كه ما شاهد بازگشت اين پول ها به شهر نيستيم در حالي كه اين توقع وجود دارد كه وقتي مردم شيراز اين همه پول براي ساماندهي شهر پرداخت مي كنند درآمدها هم به شهر بازگردد.
وي با اشاره به برخي برنامههاي ديگر شهرداري در نوروز اضافه كرد: در برخورد با برخي ناهنجاريها در نوروز اگر بخواهيم با خشونت برخورد كنيم كارها درست نميشود چرا كه نوع برخورد ما بسيار تاثيرگذار است و اگر بخواهيم شهر خود را به خوبي معرفي كنيم اين كار با زور و تندخويي نمي شود.
اميني گفت: يكي ديگر از اقدامات ما در اين ايام تجهيز سرويسهاي بهداشتي است كه برخي از آن ها در نوروز 24 ساعته باز هستند و امسال نيز علاوه بر سرويس بهداشتي مدارس، 324 چشمه دستشويي در كمپ هاي نوروزي راهاندازي شده و در كنار آن در برخي كمپ ها و محل اسكان مسافران حمام هم راه اندازي كرده ايم.
معاون اجرايي شهردار شيراز با اشاره به برخورد با برخي اغذيه فروشي ها گفت: هر كسي به هر طريق بخواهد سلامت مردم شهر را به خطر بياندازد مرتكب جرم شده است و در خصوص برخورد با اين اغذيه فروشي ها نيز با همكاري پليس و دستگاه قضايي اقدامات خوبي شده و 200 تا 300 خودرو در اين زمينه توقيف شده و براي ساماندهي آنها پس از فراخوان ايجاد كيوسك هاي فروش اغذيه در 7 نقطه، اين كيوسك ها راه اندازي شده است البته تا ما با اين موارد برخورد كرديم ما را از نقاط مختلف تحت فشار قرار دادند!
اميني گفت: اين گونه نميشود كه به خاطر برخي مصلحت انديشيها براي چند نفر كل حقوق شهر ناديده گرفته شود اما ما به وظيفه خود در اين رابطه عمل كرده و هم جمع آوري مي كنيم و هم ساماندهي اما نظارت و كنترل شهر با 64 كيلومتر طول،20 هزار هكتار وسعت و 100 هزار هكتار محدوده، سخت است. معاون اجرايي شهردار شيراز گفت: زماني برخي بازارهاي روز را ايجاد كردند كه ديديم كه اين بازارها چه به سر شهر آوردند و در نتيجه ما از 3 هزار بازار روز تعداد آنها را به زير 700 بازار رسانديم اما هر گاه شهرداري براي ساماندهي اين بازارها وارد عمل مي شود به صورت گازانبري به ما حمله مي كنند كه تعدادي بيكار
مي شوند. اميني گفت: همچنين در طول اين مدت 4 ستاد استقبال در مبادي ورودي شهر شيراز مستقر خواهد شد و اطلاعات مورد نياز را در اختيار مسافران نوروزي خواهند گذاشت.

۱۳۹۵/۱۲/۲۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...