نسخه چاپی

هشدار اردوغان به اقلیم كردستان عراق

رئیس‌جمهوری تركیه با درخواست از اقلیم كردستان عراق برای پایین آوردن پرچم خود در شهر كركوك، هشدار داد اگر این كار را نكند مناسبات دو طرف زیان خواهد دید.

به گزارش نما به نقل از افکارنیوز، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه، روز سه‌شنبه از اقلیم کردستان عراق خواست که پرچم خود را در شهر کرکوک پایین بیاورد و هشدار داد اگر این کار را نکند مناسبات دو طرف لطمه خواهد خورد.
کرکوک یکی از مناطق عراق است که مالکیت و کنترل آن مورد اختلاف است و جمعیت آن ترکیبی از کردها، اعراب و ترکمان‌ها و اقلیت مسیحی‌هاست.
اعضای شورای محلی کرکوک ماه گذشته رای دادند تا پرچم اقلیم کردستان در این شهر به اهتزاز در آید.
اردوغان گفت: «ما با این ادعا که کرکوک متعلق به کردهاست اصلا موافق نیستیم. کرکوک متعلق به ترکمان‌ها، اعراب و کردهاست، اگر آنها آنجا هستند. وارد این موضوع نشوید که کرکوک مال شماست وگرنه هزینه آن بسیار سنگین خواهد بود. به مناسبات با ترکیه لطمه خواهید زد.»
رئیس‌جمهوری ترکیه، که در مراسمی در شهر «زونگودراک» در حاشیه دریای سیاه در بخشی از کارزار تبلیغاتی همه‌پرسی ماه آوریل برای افزایش اختیارات ریاست‌جمهوری سخن می‌گفت، افزود: «آن پرچم را هر چه سریع‌تر پایین بیاورید.»
اردوغان در ادامه افزود: «به نظر من نصب پرچم دوم در کنار پرچم ملی عراق در شهر کرکوک کار کاملا اشتباهی است و من از مقام‍های دولت محلی کردستان عراق می‌خواهم هر چه سریع‌تر این اشتباه خود را تصحیح کنند.»
کردهای عراق از دیرباز ادعای مالکیت شهر کرکوک و نواحی اطراف آن که دارای منابع نفتی است را مطرح کرده‌اند. آنها مدعی‌اند کرکوک که با مرزهای منطقه خودگردان آنها فاصله بسیار کمی دارد، پایتخت تاریخی آنها بوده است.
شبکه تلویزیونی کردی «رودا» به نقل از فرماندار استان کرکوک گفت پرچم کردستان در کنار پرچم ملی عراق در اهتزار خواهد بود؛ زیرا این شهر اساسا توسط نیروهای امنیتی کرد محافظت می‌شود.
در حالی‌که رهبران ترکمان‌های ناحیه کرکوک می‌گویند به اهتزار در آمدن پرچم اقلیم کردستان در این شهر برخلاف قانون اساسی عراق است.
دولت آنکارا نگران است که پیشروی‌ها و موفقیت نیروهای کرد در عراق و سوریه به بلندپروازی کردهای ترکیه دامن بزند.

۱۳۹۶/۱/۱۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...