نسخه چاپی

بازگشت ریزگردها به كردستان

در حالی كه فروردین ماه سال ۹۶ تازه از نیمه عبور كرده است كه بار دیگر ریزگردهای عربی به آسمان استان كردستان بازگشته و هوای این استان را در فصل بهار آلوده كردند.

به گزارش نما به نقل از مهر: در حالی که فروردین ماه سال ۹۶ تازه از نیمه عبور کرده است که بار دیگر ریزگردهای عربی به آسمان استان کردستان بازگشته و هوای این استان را در فصل بهار آلوده کردند.

ببیش از یک دهه از حضور ریزگردهای عربی در استان کردستان و بخشی دیگری از غرب و جنوب غربی کشور می گذرد و امروز این مهمان ناخوانده، خود به صاحب خانه تبدیل شده و همراه با مردم در این بخش از کشور زندگی می کند.

ورود ریزگردهای عربی به استان کردستان از اوایل دهه ۸۰ آغاز شد و علیرغم گذشت بیش از یک دهه از این معضل تاکنون اقدام قابل توجهی در راستای ساماندهی و مدیریت این موضوع صورت نگرفته و هر بار مسئولان کشوری و استانی وعده ای تازه در این خصوص سر می دهند.

در حالی که فروردین ماه سال ۹۶ تازه چند روزی است از نیمه عبور کرده است که از صبح امروز شنبه بار دیگر آسمان کردستان تیره و تار شد و ریزگردها به آسمان این استان بازگشتند تا مردم همزمان با فصل بهار و نوشدن طبیعت به استقبال آلودگی هوا نیز بروند.

هر چند که در فصل بهار سال جاری بارش های مناسبی در استان کردستان صورت گرفت و طبیعت کردستان رنگ و بوی بهاری به خود گرفته بود که با بازگشت ریزگردها بار دیگر آسمان این استان تیره شد و نفس کشیدن برای مردم این استان نیز سخت شده است.

مدیرکل هواشناسی استان کردستان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به وضعیت و شرایط بازگشت ریزگردها به این استان، عنوان کرد: با توجه به گرم شدن هوای استان کردستان و تغییر جهت وزش باد، بار دیگر ریزگردهای عربی وارد استان شده و پیش بینی می شود که این روند طی روزهای آینده نیز با شدت بیشتری ادامه داشته باشد.

محمد طالب حیدری ادامه داد: کانون های تولید ریزگرد در کشور عراق همچنان فعال هستند و با توجه به گرم شدن هوای استان های غربی، از این پس بخش زیادی از ریزگردهای تولید شده وارد استان های غربی کشور به ویژه کردستان می شود و به همین دلیل باید پیش بینی های لازم در این بخش صورت گیرد.

وی با اشاره به وزش باد در استان کردستان طی دیروز و امروز، عنوان کرد: به دلیل وزش باد این موجود ریزگردها خیلی سریع آسمان استان کردستان را ترک می کند ولی پیش بینی می شود که طی روزهای آینده باز هم استان تحت تاثیر ورود ریزگردهای عربی باشد.

مدیرکل هواشناسی استان کردستان گفت: منشاء اصلی ورود ریزگردهای عربی به استان کردستان و بخش زیادی از قسمت های غربی و جنوبی کشور عراق است و تنها کمتر از ۱۰ درصد از ریزگردها آن هم در استانهای جنوبی از جمله خوزستان منشاء داخلی دارد.

وی با بیان اینکه هم اکنون کانون های تولید ریزگرد در کشور عراق به شدت فعال هستند، افزود: با توجه به روند افزایشی دما طی روزهای آینده و تغیر جهت باد پیش بینی می شود که ما روزهای سختی را در ادامه داشته باشیم و متاسفانه وضعیت آلودگی های هوای کردستان به مراتب بدتر از امروز نیز خواهد بود.

با ورود ریزگردهای عربی به استان کردستان که از صبح امروز شدت گرفته بود، دمای هوا به شکل قابل ملاحظه ای در این استان گرم شده است و در کنار این مهم بارش های بهاری نیز کاهش پیدا کرده است.

طی روز گذشته در بخشی از مناطق استان بارش بهاری باران گزارش شده بود که البته بر اساس پیش بینی های اداره کل هواشناسی کردستان طی روزهای آینده بار دیگر سامانه ای بارشی آسمان این استان را فرا می گیرد و احتمال بارش های رگباری و پراکنده نیز وجود دارد.

هم اکنون به دلیل ورئد ریزگردها و آلوده بودن هوا، میزان دید در استان کردستان به شدت کاهش پیدا کرده است و وزش باد نیز با شدت بالا و پائین در مناطق مختلف این استان گزارش شده است که البته اداره کل هواشناسی کردستان پیش بینی کرد که این موج آلودگی هوا با گذشت زمان و در نهایت با صبح فردا از آسمان این استان عبور خواهد کرد.

۱۳۹۶/۱/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...