نسخه چاپی

ظریف: اهدا كنندگان تسلیحات شیمیایی به صدام امروز به سوریه اتهام می‌زنند

به گزارش نما - ایرنا نوشت: ظریف در پایان نشست مشترک با وزیران خارجه روسیه و سوریه در واکنش به ادعاهای غرب گفت که تحویل دهندگان چنین تسلیحاتی به صدام در دوره جنگ تحمیلی علیه ایران، امروز اتهام های شیمیایی به سوریه می زنند.

ظریف با اشاره به اینکه وزیران خارجه سه کشور در مذاکرات خود بر لزوم انجام تحقیقات کامل مستقل و بی طرفانه در باره واقعه سه شنبه گذشته انفجار شیمیایی در شهرک خان شیخون سوریه بدون هر گونه پیشداوری تاکید کردند، افزود: جامعه جهانی انجام اقدام های یکجانبه را قابل قبول نمی داند، زیرا از آن ضربه خورده است، بنا بر این چنین اقدام هایی را محکوم می کند.
ظریف در جمع خبرنگاران در سالن تشریفات وزارت خارجه روسیه در مسکو، اظهار کرد: آنها به صدام اسلحه می دادند و اکنون ما (ایران) به عنوان تنها قربانی جنگ افزارهای شیمیایی در دهه های گذشته، اعلام کردیم باید سعی شود، واقعه خان شیخون مورد بررسی قرار گیرد که متاسفانه آمریکا یکجانبه اقدام و (به سوریه) حمله کرد.
وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: حمله جمعه گذشته آمریکا (به پایگاه عملیات هوایی ضدتروریستی الشعیرات سوریه) نشان می دهد که هدف بهره برداری از حادثه تلخ خان شیخون بود.

وی تاکید کرد که ما خواستار بررسی دقیق موضوع شیمیایی در محل وقوع و همچنین پایگاه الشعیرات هستیم، زیرا خارج از آنها هیچ دلیلی برای اثبات وجود ندارد و از موافقت سوریه برای انجام تحقیقات لازم نیز استقبال می کنیم.
ظریف همچنین ادامه داد: باید مشخص شود که اقدام خان شیخون چگونه صورت گرفته که مردم و کودکان قربانی شدند. ایران به عنوان کشوری که بسیاری از شهروندانش قربانی جنگ افزارهای شیمیایی اهدایی غرب به صدام شده اند و هزاران نفر امکان تنفس معمولی را ندارند، می خواهد موضوع خان شیخون روشن شود.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت حل بحران سوریه از راهکارهای سیاسی به عنوان موضع مشترک ایران، روسیه و سوریه، گفت: بر مبارزه با تروریسم تاکید می کنیم که امروز نه تنها در سوریه که در شهر سن پترزبورگ روسیه، آلمان و دیگر کشورها هم قربانی می گیرد.
ظریف رئیس هیات ایرانی در سفر یک روزه خود به مسکو، افزون بر شرکت در نشست سه جانبه که با حضور مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه برگزار شد، با همتایان روسی و سوری خود نیز دیدارهای دوجانبه داشت.
تاکید بر حل سیاسی بحران سوریه و همگرایی تهران، مسکو و دمشق در این زمینه، مبارزه با تروریسم، کمک به سوری ها و محکومیت تجاوزگری موشکی آمریکا به الشعیرات از نتایج مذاکرات امروز بود.
هفتم آبان ماه سال گذشته نیز مسکو میزبان نشست وزیران خارجه سه کشور بود که در آن همگرایی ها برای حل بحران سوریه تقویت شد، بگونه ای که یکی از دستاوردهای آن زمینه سازی برای آغاز مذاکرات سوری-سوری در آستانه پایتخت قزاقستان به ابتکار تهران، مسکو و آنکارا است و تاکنون هم چند دور آن برگزار شده است.
مبارزه علیه تروریسم با گسترش همکاری های منطقه ای و بین المللی، پایان حمایت خارجی از تروریست ها، ادامه مذاکرات سوری-سوری، حفظ یکپارچگی سوریه و تعیین سرنوشت آینده این کشور به عنوان حق انحصاری سوری ها بدون مداخله خارجی از مهم ترین دستاوردهای همگرایی مواضع سه کشور در جریان مذاکرات دوره ای است.

۱۳۹۶/۱/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...