نسخه چاپی

34 روز حساس تا انتخاب رییس جمهور

تا روز انتخابات ریاست‌جمهوری تنها ۳۴ روز زمان باقیست اما كلیدی‌ترین روزهای این ایام در زمان‌بندی انتخابات چه روزهایی است؟

به گزارش نما به نقل از افکارنیوز، دوازدهمین دورهٔ انتخابات ریاست‌جمهوری همزمان با پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا روز جمعه 29 اردیبهشت برگزار می شود. انتخاباتی که قرار است طی آن دوازدهین سکاندار دولت راهی پاستور شود.
بر اساس ماده 3 قانون انتخابات ریاست جمهوری، وزارت کشور موظف است حداقل پنج ماه قبل از پایان دوره چهار ساله ریاست جمهوری مقدمات اجرای انتخابات را فراهم کند. دی ماه سال گذشته هم وزیر کشور با صدور اطلاعیه‌ای از آغاز به کار ستاد انتخابات کشور همزمان با صدور احکام مرتبط با معاونان و سازمان‌های وزارت کشور خبر داد و پس از آن رسما کلید برگزاری انتخابات کلید خورد.
رئیس جمهوری جدید هم باید یک ماه پیش از پایان دوره ریاست جمهوری قبلی، مشخص شده باشد.
انتخابات ریاست جمهوری امسال به دلیل تقارن زمان انتخابات با ماه مبارک رمضان، قرار است 26 روز زودتر از موعد مقرر (24 خرداد) برگزار شود. نام‌نویسی از داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری نیز از بیست‌ودوم فروردین ماه آغاز شد و تا ساعت 18 روز 26 فروردین ادامه داشت.
هیئت‌های اجرایی انتخابات از روز آغاز ثبت‌نام به مدت سه روز در سراسر کشور تشکیل می‌شوند. رسیدگی به صلاحیت داوطلبان نامزدی انتخابات در شورای نگهبان قانون اساسی از روز گذشته(27 فروردین) آغاز شده و پنج روز ادامه خواهد داشت. اول اردیبهشت‌ماه رسیدگی به صلاحیت نامزدها به پایان خواهد رسید.
مهلت رسیدگی به صلاحیت داوطلبین انتخابات ممکن است از 1 تا 5 اردیبهشت‌ماه تمدید شود، اما حداکثر 10 روز پس از پایان ثبت نام، اسامی نهایی افرادی را که برای شرکت در رقابت‌های انتخاباتی با صلاحیت تشخیص دهد به وزارت کشور اعلام می‌شود.
تبلیغات انتخاباتی از چه وقت آغاز می‌شود؟
پس از اعلام اسامی نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، نامزدها 20 روز فرصت دارند تا به تبلیغات انتخاباتی بپردازند. مطابق قانون انتخابات ریاست جمهوری، تبلیغات از 8 اردیبهشت آغاز و تا پایان روز 27 اردیبهشت ادامه خواهد یافت اما در روز 28 اردیبهشت (بیست و چهار ساعت پیش از آغاز رای‌گیری) تبلیغات ممنوع خواهد بود.
زمانبندی انتخابات ریاست‌جمهوری
22 فروردین‌ماه صدور دستور شروع انتخابات توسط وزیر کشور
22 تا 24 فروردین‌ماه تشکیل هیئت‌های اجرایی توسط فرمانداری‌ها
22 فروردین‌ماه روز آغاز ثبت‌نام از داوطلبان
26 فروردین ماه روز پایان ثبت‌نام داوطلبین
27 تا 31 فروردین‌‌ماه رسیدگی به صلاحیت داوطلبان توسط شورای نگهبان
1 تا 5 اردیبهشت‌ماه تمدید مهلت رسیدگی به صلاحیت داوطلبان توسط شورای نگهبان
6 تا 7 اردیبهشت‌ماه انتشار اسامی نامزدها توسط وزارت کشور
8 تا 27 اردیبهشت‌ماه تبلیغات انتخاباتی نامزدها
28 اردیبهشت‌ماه ممنوعیت تبلیغات انتخاباتی
29 اردیبهشت ماه اخذ رای
14 مردادماه روز تحلیف و آغاز دروه ریاست جمهوری دوازدهم

۱۳۹۶/۱/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...