نسخه چاپی

روحانی: منطقه دچار معضل بزرگی به نام تروریسم شده است

رییس جمهور در دیدار "گئورگی كویریكاشویلی" نخست وزیر گرجستان، با اشاره به روابط دیرینه و دوستانه تهران - تفلیس، تصریح كرد: جمهوری اسلامی ایران از گسترش و تعمیق روابط با گرجستان در همه عرصه‌ها، استقبال می‌كند.

به گزارش نما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت الاسلام حسن روحانی روز شنبه در این دیدار با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران از ابتدا استقلال گرجستان را به رسمیت شناخت، گفت: ایران و گرجستان از ظرفیت ها و توانمندی های اقتصادی، علمی و فرهنگی گسترده ای برای تقویت همکاری ها برخوردارند اما از این توانمندی ها به خوبی بهره گیری نشده و این سفر می تواند زمینه مناسبی برای توسعه مناسبات مشترک ایجاد نماید.

رییس جمهور با بیان اینکه ایران می تواند مسیر گرجستان و کشورهای منطقه به خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند بوده و گرجستان هم تسهیل بخش راه دسترسی ایران به دریای سیاه باشد، افزود: امروز ترانزیت در منطقه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و با توجه به اتصال راه آهن ایران به آستارا و آذربایجان و ارتباطات ریلی و جاده ای مناسب در گرجستان، توسعه همکاری های تهران- تفلیس در این زمینه می تواند موجب تحول در منطقه شود.

روحانی با اشاره به ضرورت توسعه همکاری ها و روابط ایران و گرجستان در بخش های مختلف علمی، دانشگاهی، فناوری، تجاری، اقتصادی، کشاورزی و ارائه خدمات فنی و مهندسی از جمله در حوزه ساختمان، جاده و ساخت نیروگاه برق، گفت: باید سرمایه گذاران دو کشور بویژه در بخش خصوصی را برای توسعه همکاری های متقابل تشویق کرده و مورد حمایت قرار دهیم.

روحانی با اشاره به علائق و پیوندهای دیرینه دو ملت و وجود جاذبه های فراوان توریستی در دوکشور، توسعه روابط گردشگری ایران و گرجستان را حائز اهمیت دانست و بر ضرورت احترام و توجه به فرهنگ و شئونات ایرانی- اسلامی در برخورد با گردشگران کشورمان در گرجستان تاکید کرد.

رییس جمهور با اشاره به مشکلات منطقه ای ، تعاملات ایران و گرجستان را حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: امروز منطقه دچار معضل بزرگی به نام تروریسم شده و باید در راستای مقابله و ریشه کن کردن آن همکاری های خود را افزایش دهیم.

گئورگی کویریکاشویلی نخست وزیر گرجستان نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از ملاقات با رییس جمهور کشورمان و اشاره به اینکه روابط دو کشور دارای پشتوانه تاریخی چند هزارساله است، گفت: روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری دو کشور در حال توسعه بوده و باید از ظرفیت ها و توانمندی های موجود برای گسترش بیش از پیش مناسبات و همکاری های همه جانبه بهره برداری کنیم.
وی ضمن تاکید بر ضرورت توسعه روابط دو ملت و گسترش گردشگری میان دو کشور، اظهارداشت: دولت و ملت گرجستان برای فرهنگ و اعتقادات مسلمانان و ایرانیان احترام قائل بوده و هرگز به میهمانان خود بی احترامی نمی کنند و در این راستا مقرر کردیم تا مقررات ویژه ای در مرزها اعمال و انجام شود.
نخست وزیر گرجستان توسعه همکاری ها و مناسبات دو کشور در زمینه ترانزیت کالا و حمل و نقل را مهم دانست و بر اراده تفلیس برای اتصال خلیج فارس به دریای سیاه از طریق مسیر جاده ای و ریلی ایران تاکید کرد.
وی همچنین توافق چهارجانبه ایران، روسیه، ارمنستان و گرجستان برای توسعه همکاری ها در حوزه برق را مهم دانست و خواستار گسترش این روابط شد.

۱۳۹۶/۲/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...