نسخه چاپی

اجرای بزرگ‌ترین اعدام دسته جمعی در عربستان

عکس خبري -اجراي بزرگ‌ترين اعدام دسته جمعي در عربستان

عربستان بزرگ‌ترین اعدام دسته جمعی تاریخ معاصر خود را در میانه ادعاهای مبنی بر تغییر در این كشور انجام داد.

به گزارش نما، اجرای حکم اعدام ۸۱ نفر در روز شنبه در عربستان، بار دیگر پرده از چهره دروغین «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان به عنوان فردی خواهان تغییرات عمده در ساختار این کشور برداشت.

به گزارش «میدل ایست آی و آسوشیتدپرس»، عربستان در روز شنبه پس از اجرای حکم اعدام ۸۱ نفر از جمله ۷ شهروند یمن و یک شهروند سوری، مدعی شد که این افراد مرتکب جنایت‌هایی مانند تروریسم، آدم ربایی، تجاوز و ... شده بود.

۴۱ نفر از ۸۱ اعدام شده در عربستان از اهالی شهر شیعه نشین «قطیف» بودند.

فعالان شیعه «قطیف» برای سومین بار هدف کشتار دسته جمعی حکومت عربستان قرار می‌گیرند.

گروه حقوق بشری «ریپرایو»، ضمن محکوم کردن این اعدام دسته جمعی در عربستان، وضعیت حقوق بشر در این کشور را نگران کننده خواند.

مدیر این گروه حقوق بشری با اشاره به ادعای هفته پیش ولیعهد عربستان مبنی بر مدرن سازی سیستم عدالت کیفری در این کشور، اعلام کرد «جهان باید بداند که بن سلمان همزمان با دادن وعده اصلاح، به خونریزی ادامه می‌دهد.»

مدیر سازمان اروپایی حقوق بشر نیز از شکنجه شدن برخی از اعدام شدگان و محاکمه‌های مخفیانه آن‌ها انتقاد کرد.

کشتار دسته جمعی روز شنبه در عربستان در حالی رخ داد که کشورهای اروپایی و آمریکایی اخیرا و در پی افزایش بهای سوخت، به نفت عربستان نیاز یافته اند.

حتی «بوریس جانسون»، نخست وزیر انگلیس به زودی برای رایزنی در این باره به عربستان سفر می‌کند.

این اعدام دسته جمعی که نحوه اجرای و مکانش مشخص نشده، نخستین اعدام دسته جمعی تاریخ عربستان یا دوره ولیعهدی «محمد بن سلمان» نیست؛ عربستان در سال ۲۰۱۹ نیز ۳۷ زندانی عمدتا شیعه را به بهانه‌های واهی اعدام کرده بود.

در ژانویه ۲۰۱۶ نیز عربستان ۴۷ نفر از جمله یک روحانی برجسته شیعه را که در تظاهرات علیه پادشاهی عربستان شرکت کرده بود، اعدام کرد.

اعدام دسته جمعی پیشین در عربستان نیز در سال ۱۹۸۰ انجام شد که طی آن ۶۳ نفر در یک روز اعدام شدند.

«بن سلمان» که با اجرای تغییرات نمایشی قصد ترمیم چهره حقوق بشری عربستان را دارد، براساس بررسی‌های انجام شده توسط آژانس‌های اطلاعاتی غربی، دستور قتل «جمال خاشقجی»، منتقد رژیم سعودی را داده و بر حملات هوایی علیه یمن که مرگ هزاران غیرنظامی را در پی داشت، نظارت می‌کند.
منبع: میزان

۱۴۰۰/۱۲/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...