نسخه چاپی

حضور پای صندوق های رای، سند اقتدار و مشروعیت نظام

انتخابات و حضور پای صندوق های رای برای مردم ایران همچون آزمونی است كه بارها با كسب نمره قبولی آن را پشت سر گذاشته و ضمن امضای سند اعتماد خود به نظام جمهوری اسلامی بر اقتدار و امنیت داخلی و خارجی آن افزوده اند.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، امنیت ملی و مشارکت سیاسی از جمله مباحث مهم در عرصه سیاسی کشورها به شمار می رود. استقرار امنیت و تضمین آن از طرف دولت و حکومت ها، اعتبار بین المللی و داخلی را برای آن ها به ارمغان خواهد آورد. مشارکت سیاسی و اجتماعی مردم در صحنه ها و رویدادهای ملی یکی از اصلی ترین عوامل مشروعیت ساز برای نظام ها و دولت ها است. نظام جمهوری اسلامی یکی از این نظام ها در عرصه جهانی است چراکه مردم همواره با مشارکت سیاسی بالا در عرصه های انتخاباتی کشور طی چهار دهه گذشته، مقبولیت و مشروعیت نظام را به جهانیان نمایانده اند.
اهمیت و ضرورتِ حضور پای صندوق های رای تا آن جا است که رهبر معظم انقلاب بار دیگر از لزوم آن سخن گفتند. ایشان در دیدار جمعی از کارگران روز دهم اردیبهشت ماه و به مناسبت روز جهانی کار و کارگر بیان کردند: اگر مردم پای صندوق های رأی بیایند، کشور در امنیت باقی خواهد ماند. در تمامی سال های متمادی، حضور ملت در صحنه، موجب رفع سایه جنگ و تعرض از سر ایران شده است.
رهبر انقلاب تاکید کردند: هرکس کشور، نظام و امنیت را دوست دارد در انتخابات شرکت کند، این حضور تعیین کننده شرّ دشمن را از سرِ کشور کم خواهد کرد.
«حمیدرضا ترقی» عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی نیز در گفت وگو با پژوهشگر ایرنا ضمن اشاره به مشارکت سیاسی بالای مردم در همه انتخابات برگزار شده پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون از لزوم حضور باردیگریِ مردم پای صندوق های رای در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو سخن گفت و آن را پاسخی به تبلیغات دشمنان علیه نظام دانست.
این فعال سیاسی اصولگرا مشارکت سیاسی را یکی از عوامل اقتدار ملی و تضمین کننده امنیت ملی کشورها عنوان کرد. ترقی که پیشتری نماینده مردم مشهد در مجلس پنجم شورای اسلامی بود پیش بینی کرد که در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم همانند انتخابات پیشین شاهد درصدی از رای های خاکستری وجود خواهند داشت.
متن کامل گفت وگو با ترقی به شرح زیر است:

** ایرنا: ازنگاه شما ارتباط و پیوند میان مشارکت سیاسی و تامین امنیت ملی کشور در چیست یا به عبارت دیگر افزایش مشارکت مردم چه تاثیری بر میزان امنیت کشور خواهد داشت؟
** ترقی: یکی از عوامل اقتدار ملی و ضمانت های امنیت ملی کشورها میزان حمایت و پشتیبانی مردم از نظام است. برخی کشورهای غربی برای تامین امنیت کشور متوسل به زور و اسلحه می شوند و از امکانات نظامی دستگاه های اطلاعاتی استفاده می کنند. در جمهوری اسلامی اما از ابتدای پیروزی انقلاب حضور و پشتیبانی مردم از نظام اسلامی یکی از عوامل مهم و بازدارنده در برابر توطئه های دشمن بوده و استحکام نظام را نشان می دهد.
این حضور گسترده که بعضا به شکلی حماسی و با مشارکت بالای 85 درصد بروز یافته است، نظام را در برابر توطئه های بیگانگان حفظ کرده است. بنابراین، نظام از چنین پشتوانه مردمی به شکلی مستمر برخوردار است. به طور میانگین هر دو سال یکبار مردم با حضور در انتخابات و راهپیمایی های سالانه به مناسبت روز قدس و پیروزی انقلاب اسلامی اعتقادات و اعتماد خود را به نظام نشان می دهند. در این مواقع، توده مردم همگرایی خود را با اهداف نظام و انقلاب به منصه ظهور می گذارند. مشارکت مردم نقشی بسیار تعیین کننده و مهم در حفظ امنیت ملی کشور داشته و نظام جمهوری اسلامی را تهدیدزدایی می کند.

**ایرنا: آیا تفاوتی در لزوم و میزان مشارکت سیاسی با توجه به شرایط سیاسی بین المللی و داخلی ایران در انتخابات پیش رو نسبت به انتخابات پیشین احساس می کنید؟
** ترقی: در همه زمان ها و موقعیت ها مشارکت مردم، موثر، ضروری و لازم است. چرا که هرچه تهدیدات بیگانگان علیه نظام جمهوری اسلامی افزایش می یابد، به همان میزان مشارکت سیاسی مردم نیز برای خنثی سازی توطئه ها نیاز است. در شرایط کنونی که استکبار جهانی با فشارهای اقتصادی علیه ملت ایران به دنبال خارج ساختن مردم از مسیر اهداف و آرمان های انقلاب است، افزایش مشارکت سیاسی بیش از پیش، جواب دندانشکنی به انتظارات بیجای دشمنان خواهد بود.

** ایرنا: ابعاد و پیامدهای داخلی و خارجی مشارکت سیاسی مردم در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم را با توجه به شروع فعالیت جریان های ضد نظام به ویژه در فضای رسانه ای و مجازی کشور با هدف تحریم انتخابات، چگونه ارزیابی می کنید؟
** ترقی: تلاش برای تحریم انتخابات و تبلیغ علیه نظام تازگی ندارد. دشمنان انقلاب اسلامی پس از اینکه در جنگ نظامی نتوانستند بر انقلاب ایران مسلط شوند، جنگ روانی و جنگ نرم را شروع کردند. همه ساله در همه دوره های انتخابات یکی از مشی های اساسی دشمنان تبلیغ علیه نظام در ده ها شبکه رادیویی، تلویزیونی و ماهواره ای بوده است. آنان به دنبال این هستند که مردم را نسبت به آینده انقلاب ناامید کنند تا مشارکت سیاسی مردم کاهش یابد و پشتیبانی مردم از نظام به حداقل برسد. این گروه از افراد در مردم نسبت به تاثیر مشارکت در انتخابات بر زندگی و آینده تردید ایجاد می کنند. این استراتژی همیشگی دشمن در قالب جنگ نرم و فرهنگی علیه انقلاب بوده است.
آنچه که می تواند همه طراحی ها و سرمایه گذاری های سنگین سیاسی و فرهنگی دشمن علیه انقلاب را خنثی کند، مشارکت سیاسی مردم در انتخابات و حضور پای صندوق های رای است تا نشان دهند تبلیغات چه در فضای مجازی چه رسانه ها هیچ تاثیری در اراده مردم ندارد و نمی تواند آنان را فریب دهد.

** ایرنا: ارتباط میان آگاهی و درک سیاسی با مشارکت مردمی را چگونه ارزیابی می کنید؟ چگونه می توان زمینه های افزایش آگاهی سیاسی میان توده های مردم را بسط و گسترش داد؟
** ترقی: نمی توان گفت، همه آحاد مردم درک کافی سیاسی و احساس مسوولیت کافی و لازمِ را همراه با بصیرت دارا هستند. در هر انتخابات با قشر خاکستری از مردم سر و کار داریم. این قشر تحت تاثیر فضاهای احساسی قرار می گیرند. به همین دلیل هنوز نیازمند فعالیت های فرهنگی بیشتری در جهت نهادیه کردن مردسالاری در کشور مبتنی بر دین هستیم.
با وجود این، مشارکت سیاسی مردم بالای 60 درصد بوده است. 20 تا 30 درصد باقی مانده نیز که از نظر قانونی سهم مشارکت در انتخابات دارند به دلیل نداشتن یا نقص آگاهی آنگونه که باید و شاید از کارهای فرهنگی و سیاسی صورت گرفته تاثیر نگرفته اند.
به نظر می رسد، رسانه های ملی و مکتوب و غیرمکتوب نقش موثری در این عرصه دارد. همچنین، فعالیت احزاب نیز کمک زیادی به افزایش آگاهی سیاسی مردم خواهد کرد.

** ایرنا: با توجه به مشخص شدن چینش نامزدهای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، وضعیت آرای خاکستری یا خاموش در این مرحله انتخابات چگونه خواهد بود؟
** ترقی: به طور قطع در این دوره نیز با آرای خاکستری روبه رو خواهیم بود. عده ای از مردم به دلیل مشغله زیاد و درگیری بودن با نیازهای اولیه زندگی فرصت پرداختن به مسائل سیاسی ندارند یا به دلیل فاصله با رسانه ها به این مسائل ورود نمی کنند. عده ای گمان می کنند شرکت در انتخابات تاثیری بر وضعیت سیاسی کشور نخواهد داشت. برخی نیز مرفهان بی دردی اند که برای آنان مهم نیست چه کسی پیروز ریاست جمهوری باشد. گروهی نیز به تبعیت از اپوزیسیون خارج نشین انتخابات را تحریم می کنند.

۱۳۹۶/۲/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...