نسخه چاپی

سقوط آزاد نفت به پایین‌ترین قیمت ۲۰۱۷

قیمت جهانی نفت خام آخر وقت روز پنجشنبه به پایین‌ترین قیمت خود طی 5 ماه گذشته سقوط كرد و بازارهای دیگر مواد خام عمده را هم با خود پایین كشید.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین، گزارش‌های گاردین و بلومبرگ حاکی از آن است که بازارهای عمده بورس و مواد خام در آسیا و اروپا و امریکا سقوط ناگهانی‌ای را تجربه کرده اند که تا مرزهای منفی 5 درصد پایین‌رفته است. قیمت نفت خام برنت دریای شمالی با افتی معادل 4/75 درصد به 48/38 دلار رسید و نفت وست‌تگزاس اینترمدیت نیز 4/81 درصد کاهش قیمت را به خود دید تا در محدوده 45/51 دلار معامله شود.

این میزان کاهش قیمت در یک روز طی ماه‌ةای اخیر بی‌سابقه است و با وجودی رخ می‌دهد که اوپک صحبت‌های محکمی درباره تمدید طرح کاهش عرضه نفت کرده است.

کارشناسان معتقدند دو عامل مهم دیگر در حال حاضر به‌ضرر قیمت نفت و دیگر کالاهای خام پایه عمل می‌کنند. عامل نخست، افول خوشبینی‌ها به رشد اقتصادی در چین و آمریکاست که چشم‌انداز اقتصادی سال 2017 را برای جهان نامطلوب کرده است. از سوی دیگر عامل اثرگذار و منفی شیل و تولیدات متوقف شده نیز این گمانه را در بازار قوت بخشیده که به‌زودی مسئله مازاد عرضه در بازار دوباره اتفاق خواهد افتاد و مصرف کنندگان همچنان اشتهای چندانی برای مکیدن نفت موجود در بازار ندارند.

براساس گزارش‌هایی که خبرگزاری‌های اقتصادی منتشر کرده‌اند، کالاهای خام بنیادی مانند آهن، اوره و مس نیز با افت قیمت در بازار جهانی روبرو شده‌اند. این افت قیمت به شاخص‌های بازار بورس نیز تعمیم یافته و موجب شده تا اقتصاد جهان به‌طور کلی نگران باشد. یکی از علل تمایل نداشتن سرمایه‌گذاران به خرید در هفته‌ای که گذشت، گزارش دولت آمریکا از مشاغل ایجاد شده است که قرار است امروز منتشر شود. امروز جمعه 15 اردیبهشت96، زمانی‌ست که دولت ترامپ باید اعلام کند آیا نسبت به 98 هزار شغلی که در ماه مارس درست کره، وفادار بوده یا خیر. برآوردها نشان می‌دهد که ایجاد 185هزار شغل در گزارش امروز، وضعیت را بدون تغییر خواهد کرد اما دستیابی به همین میزان شغل هم برای ترامپ آسان نبوده است. بدبینی‌ها به دولت تازه روی کار آمده ترامپ از روزی آغاز شد که کنگره قانون تأمین خدمات درمانی معروف به «حمایت اوباما» را لغو نکرد و عملا در مقابل درخواست دولت جمهوري‌خواه آمریکا ایستاد.

باوجودی‌که دولت آمریکا در این هفته موفق شد با توافقی جانبی درباره لایحه بودجه، از خطر تعطیلی دولت در نخستین سال فعالیت جلوگیری کند اما به‌نظر نمی‌رسد امشب خبرهای خوبی از واشنگتن به گوش بازار برسد و به‌احتمال زیاد این رکود قیمت در هفته آینده تشدید خواهد شد.

۱۳۹۶/۲/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...