نسخه چاپی

مقام روس: آرامش سوریه و بازیابی قدرت نفتی دو دستاورد مهم برجامی ایران است

ایگور كوروتچنكو عضو شورای اجتماعی وزارت دفاع روسیه گفت: اگر برجام نبود، ایران نمی توانست در ایجاد این همه موفقیت در سوریه از جمله تشكیل مناطق كاهش تنش تاثیرگذار باشد و همچنین قدرت برتر نفتی خود را بازیابد.

به گزارش نما؛ کوروتچنکو سردبیر ماهنامه روسی دفاع ملی امروز (یکشنبه) در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: برجام تاثیرهای انکارناپذیر و مثبت داخلی و خارجی زیادی برای ایران داشت و مهم ترین آن هم خروج اقتصاد از رکود کامل بود که زیر فشارهای کمرشکن تحریم ها بدون رشد و پیشرفت قابل توجه ایستاده بود.
عضو شورای اجتماعی وزارت دفاع روسیه همچنین با اشاره به پیشینه تحریم های هسته ای ضدایرانی شورای امنیت سازمان ملل، گفت: با آغاز اجرای برجام، تحریم های هسته ای و بین المللی یکجانبه اروپایی علیه ایران لغو و امکانات گسترده ای برای رشد اقتصاد جمهوری اسلامی فراهم شده است.
کوروتچنکو که از کارشناسان سیاسی، نظامی و امنیتی برجسته روسیه است، تاکید کرد: ایران در دوره پساتحریم با توجه به امکانات موجود، گام های بزرگی برای حل مشکلات برداشت که خرید هواپیماهای مسافربری اروپایی و آمریکایی برای نوسازی ناوگان هوایی، بازیابی توانمندی نفتی و افزایش صادرات به ویژه نفت از آن جمله است.
کارشناس روس خاطرنشان کرد: علت باقی ماندن بخشی از مشکلات نیز به احتمال زیاد ادامه تاثیرهای بحران اقتصادی بین المللی است که آثار و پیامدهای این پدیده در بسیاری از کشورها از جمله روسیه، اعضای جامعه همسود و حتی اروپایی هنوز دیده می شود.
کوروتچنکو گفت: با توجه به مشکلات انباشت شده برای ایران پیش از برجام، انتظار حل زودهنگام همه مسائل غیرقابل توجیه است و دولت جمهوری اسلامی تاکنون به بهترین نحو ممکن از امکانات برای حل مشکلات بهره گرفته و این راه را نیز ادامه می دهد.
عضو شورای اجتماعی وزارت دفاع روسیه همچنین افزود: باید به این واقعیت توجه کرد، بسیاری از کشورهای منطقه مانند ترکیه و عربستان سعودی که تحریم نیز نشده اند با مشکلات مالی و اقتصادی بزرگی روبرو هستند و این مسائل فقط مختص ایران نیست.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: برجام تاثیرات مثبت زیادی بر اقتصاد ایران گذاشت. زمینه رشد را فراهم و انجام مراودات مالی و اقتصادی با کشورهای دیگر و جامعه جهانی از جمله از طریق سامانه سوئیفت و روابط بانکی را آسان کرد.
سردبیر ماهنامه روسی دفاع ملی همچنین به تاثیرات برجام در عرصه سیاست بین المللی اشاره کرد و گفت: اگر برجام نبود تهران هیچگاه در حل مساله سوریه مشارکت نمی کرد و این همه موفقیت مهم در حل بحران این کشور به دست نمی آمد. یکی از این دستاوردهای بزرگ تفاهم نامه ایجاد چهار منطقه کاهش تنش در سوریه با مشارکت ایران، روسیه و ترکیه است که پنجشنبه هفته گذشته در آستانه پایتخت قزاقستان امضا شد.
کوروتچنکو افزود: اکنون ایران در حل مسائل مختلف خاورمیانه نقش مهم و پذیرفته شده بین المللی برعهده دارد و نادیده گرفتن این نقش سازنده به رغم تلاش برخی کشورها ناممکن است.
وی اظهار کرد: روسیه نیز با آگاهی از ارزشمندی ظرفیت ها و توانمندی های ایران برای موفقیت مذاکرات پیرامون برنامه هسته ای تلاش گسترده ای داشت و در چارچوب عقد برجام نیز تمامی توان ممکن را بکار بست.
عضو شورای اجتماعی وزارت دفاع روسیه در پایان تاکید کرد: امروز نیز روسیه از برجام حمایت می کند و تا کنون با تلاش ها برای بازبینی این سند بین المللی مقابله کرده و خواهان اجرای کامل تمام مفاد آن و لغو کامل همه تحریم های ضدایرانی غرب است.

۱۳۹۶/۲/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...