نسخه چاپی

سقوط آل سعود در صورت حمله به ایران

كارشناس ارشد مسائل منطقه با بیان اینكه عربستان كوچكتر از آن است كه به ایران حمله كند گفت: این اقدام قطعا منجر به سقوط نظام شان می‌شود.

به گزارش نما, "آیا عربستانبه گزارش افکارنیوز، این توانایی را دارد که دامنه نبرد را به خاک ایران بکشاند؟ " این سوال را خبرنگار شبکه لبنانی المنار از وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشورمان پرسید؛ اما پاسخ سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان به این سوال بسیار قابل تامل بود؛ او در ابتدای سخنان خود به مقامات آل سعود توصیه می‌کند تا چنین حماقتی را مرتکب نشوند و بعد می‌گوید: "اگر این حماقت را مرتکب شوند بعید است از عربستان جز مکه و مدینه، جای دیگری باقی بماند. " این مقام نظامی عالی رتبه کشورمان علاوه بر این می‌افزاید: من درک نمی‌کنم که {مقامات عربستان} چگونه می‌خواهند چنین کاری انجام دهند، آنان گمان می‌کنند آنقدر نیروی هوایی قدرتمندی دارند که بتوانند چنین کاری انجام دهند؟

خبرنگار ما خبرنگار المنار را از حسین رویوران کارشناس ارشد مسائل منطقه پرسید؛ رویوران با بیان اینکه عربستان کوچکتر از آن است که به ایران حمله کند، افزود: عربستانی‌ها در صورت حمله به ایران بزرگترین ریسک زمان حیات این کشور را مرتکب می‌شوند و این اقدام قطعا منجر به سقوط نظام شان خواهد شد.

رویوران در ادامه با تاکید بر اینکه "ایران از امکاناتی برخوردار است که می‌تواند همه شهرهای عربستان را نابود کند، " اظهار کرد: اظهارات مقامات عربستانی لاف زدنی بیش نیست؛ مسئولان عربستانی هم اکنون در کشور «ضعیف»، «فقیر» و با «امکانات محدود» یمن گیر کرده اند، از این‌رو در مقابل ایران که از امکانات نظامی مناسب و آمادگی مردمی برخوردار است، قطعا توانی برای مقابله یا تجاوز نخواهد داشت.

چرا نیروهای عربستانی به بحرین رفتند؟

رویوران در ادامه این گفت‌وگو درخصوص چرایی ورود مجدد نیروهای عربستان به خاک بحرین اظهار کرد: به نظر عربستانی‌ها بحرین یک کشور اشغال شده است و نوع برخوردشان با بحرین یک برخورد استثمارگرایانه است.

وی ادامه داد: عربستانی‌ها حتی در بسیاری از موارد و اقداماتی که می‌خواهند در بحرین انجام دهند از دولت این کشور اجازه‌ای نمی‌گیرند.

مدیر اسبق شبکه العالم اذعان کرد: عربستان سعودی فکر می‌کند بحرین بخشی از حوزه نفوذش است و برهمین اساس سعی می‌کند در آنجا نفوذ خود را حفظ کند.

وی افزود: از آنجا که یک حرکت اجتماعی در بحرین وجود دارد که در جهت آزاد سازی این کشور از وابستگی‌ها اقدام می‌کند به همین دلیل عربستان سعودی در این ۶ سال به بحرین نیرو اعزام می‌کند و در سرکوب این حرکت اجتماعی مشارکت دارد.

رویوران خاطرنشان کرد: هم اکنون هم بحث مربوط به محاکمه شیخ عیسی قاسم از سوی رژیم بحرین مطرح می‌شود و مردم هم به این ارشد‌ترین روحانی درکشورشان علاقه دارند و بخاطر او به خیابان‌ها ریخته و به شدت به این موضوع اعتراض می‌کنند.

استاد رشته مطالعات فلسطین اشغالی در دانشگاه تهران گفت: بیش از یکسال است که آن‌ها شیخ عیسی قاسم را خلع تابعیت کرده و می‌خواهند او را از این کشور اخراج کنند، اما به خاطر علاقه شدید مردم به این شخصیت مذهبی نمی‌توانند این کار را انجام دهند.

وی تصریح کرد: عربستان به دنبال این است تا با اعزام نیروی بیشتر به بحرین بگونه‌ای این حرکت اجتماعی مردمی را منحرف کند هر چند که تاکنون در این راه موفق نبوده است.

۱۳۹۶/۲/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...