نسخه چاپی

مردم كره جنوبی پای صندوق رأی رفتند

انتخابات ریاست جمهوری كره جنوبی كه با بركناری دولت خانم «پارك گئون ‌هی» به دلیل رسوایی سیاسی و اقتصادی به حكم قانون اساسی این كشور زودتر از موعد مقرر برگزار می شود، ساعتی پیش آغاز شد.

به گزارش نما به نقل از ایرنا: انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی که با برکناری دولت خانم «پارک گئون ‌هی» به دلیل رسوایی سیاسی و اقتصادی به حکم قانون اساسی این کشور زودتر از موعد مقرر برگزار می شود، ساعتی پیش آغاز شد.

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری کره جنوبی که به همین منظور و از ماه گذشته فعالیت های رسمی تبلیغاتی خود را شروع کرده بودند، روز گذشته (دوشنبه) تبلیغات آنان پایان یافت و حالا در تلاشند تا در آخرین لحظات بیشترین آرا را برای خود جمع کنند.

دستکم ۱۳ نفر نامزد انتخابات ریاست جمهوری که پنج نفر آنها از نامزدهای اصلی و اعضای احزاب مخالف و حاکم به حساب می آیند در این انتخابات حضور دارند که یکی از آنها می بایست توسط مردم انتخاب شود.

انتخابات ریاست جمهوری در کره تک مرحله‌ای است و کاندیدای حائز اکثریت نسبی آرا برای یک دوره ۵ ساله بالاترین مقام این کشور خواهد بود.

پیش بینی می شود که مهمترین مسایل در نظر گرفته شده برای مردم این کشور در انتخابات ریاست جمهوری چالش های اقتصادی، مساله اتحاد نظامی با آمریکا، استقرار سامانه موشکی آمریکایی «تاد» و برخورد با دولت کره شمالی باشد.

مناظره هایی که نامزدها در این روزها در باره این مسایل انجام داده اند نهایتا مشخص می کند که چه کسی بیشترین رای را بدست خواهد آورد.

بر اساس گزارش های منتشر شده در رسانه های کره جنوبی از جمله در تلویزیون این کشور و رسانه های مکتوب، رئیس جمهوری جدید این کشور فردا چهارشنبه معرفی خواهد شد.
ستاد انتخابات کره جنوبی اعلام کرده است که صندوق های رای آماده جمع آوری آرای ۳۱ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن از ساعت ۶ صبح تا ۲۰ شب امروز سه شنبه است.

در جریان رای گیری زودهنگام قبل از شروع انتخابات رسمی که روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته (به دلیل تعطیلات سه روزه در این کشور) برگزار شد 11 میلیون نفر رای خود را به صندوق انداختند و ۳۱ میلیون نفر دیگر هنوز واجد شرایط رای دادن هستند.

با برکنار شدن خانم «پارک گئون هی» رئیس جمهوری کره جنوبی از قدرت به رای دادگاه قانون اساسی و روی کار آمدن یک رئیس جمهور جدید، این احتمال می رود که سیاست خارجی این کشور در دوره جدید شاهد تحولاتی چشمگیر باشد.

به طور حتم برکناری پارک به مذاق چین مهمترین منتقد استقرار سامانه موشکی تاد آمریکا در کره جنوبی خوش می آید و برای کره شمالی هم این یک خبر خوب است و بخصوص آنکه اعلام شده است تا زمانی که دولت جدید روی کار بیاید برنامه استقرار این سامانه موشکی نهایی نخواهد شد.

شدیدترین رقابت هم در شرایط فعلی و براساس گزارش خبرگزاری یونهاپ میان «مون جائه این» از حزب مخالف دمکرات و «آهین چول سو» از نیروهای محافظه کار است و درصد محبوبیت «مون» بر اساس نظرسنجی گالوپ کره جنوبی بین ۳۵ تا ۴۰ درصد و برای حریف وی آهین بین ۱۸ تا ۲۵ درصد است و برخی آمارها تا ۳۵ درصد را هم برآورد کرده است.

«مون جائه این» خواستار افزایش تماس با کره شمالی است که برخلاف رویکرد خانم پارک رئیس جمهور قبلی است که تقریبا همه مناسبات با پیونگ یانگ را قطع کرد.

او در انتخابات سال ۲۰۱۲ رقابت را با اختلاف اندکی به خانم «پارک» واگذار کرده بود.

سیاست خارجی خانم «پارک» در سال های اخیر شرایط را به گونه ای رقم زد که روابط این کشور با کره شمالی دچار مشکلات اساسی شد و با چین هم اوضاع مطلوب نیست و بحرانی اقتصادی و سیاسی در مناسبات طرفین شکل گرفته است.

چین به شدت امیدوار است که با روی کار آمدن رئیس جمهوری جدید، دولت کره جنوبی برنامه استقرار سامانه موشکی تاد را برای همیشه متوقف سازد.

خانم «پارک» بر اساس حکم دادستانی به دلیل تبانی در قدرت، سوء استفاده از جایگاه ریاست جمهوری و افشای اسرار دولتی و فساد مالی مجرم شناخته شده است.

تارنمای «نیکی» ژاپن در گزارشی می نویسد که شرایط برای تغییر سیاست خارجی کره جنوبی در حال رقم خوردن است و دو کشور کره شمالی و چین از وضعیت موجود استقبال گرمی می کنند.

۱۳۹۶/۲/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...