نسخه چاپی

بایدن: در صورت لزوم با سلاح اتمی از كره جنوبی دفاع می‌كنیم

عکس خبري -بايدن: در صورت لزوم با سلاح اتمي از کره جنوبي دفاع مي‌کنيم

رئیس جمهور آمریكا در بیانیه مشترك با همتای كره جنوبی گفت، واشنگتن در صورت لزوم با سلاح اتمی از سئول دفاع خواهد كرد.

به گزارش نما، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا و همتای جدید او در کره جنوبی درخصوص گسترش رزمایش‌های مشترک و افزایش استقرار تسلیحات آمریکایی در این کشور توافق کردند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، بایدن و «یون سوک یول» در نشستی دوجانبه تأکید کردند افزایش همکاری‌های نظامی واشنگتن و سئول فقط برای بازدارندگی در برابر کره شمالی نبوده و با اشاره تلویحی به تقابل با چین مدعی شدند این همکاری‌ها برای ایجاد حوزه اقیانوسی هند و آرامی «آزاد و باز» و محافظت از زنجیره‌های تأمین ضروری هستند.

رویترز نوشت رئیس جمهور جدید کره جنوبی در اولین نشست با همتای آمریکایی به‌دنبال دریافت تضمین در زمینه تقویت بازدارندگی در برابر کره شمالی بوده و بایدن نیز در بیانیه مشترک با او تضمین داد که در صورت لزوم با تسلیحات اتمی از کره جنوبی دفاع خواهد کرد.

با اینکه رزمایش‌های نظامی آمریکا و کره جنوبی در سال‌های گذشته و به امید کاهش تنش با کره شمالی کاهش داشته است، دو طرف روز شنبه درخصوص درنظر گرفتن گسترش این تمرینات نظامی به توافق رسیدند که تمرین مقابله با حمله اتمی را نیز شامل می‌شود.

دولت بایدن همچنین استقرار «امکانات راهبردی» در کره جنوبی را وعده داد که هواپیماهای بمب‌افکن، زیردریایی‌های موشک انداز و ناو هواپیمابر را شامل می‌شود اما این امکانات را در صورت ضرورت داشتن جهت بازدارندگی علیه پیونگ‌یانگ به سئول تحویل خواهد داد.

در این بیانیه آمده است بایدن و یون نسبت به خلع سلاح اتمی کره شمالی متعهد هستند و مدعی شدند که همچنان از دیپلماسی با پیونگ‌یانگ استقبال می‌کنند.

بایدن همچنین در جمع خبرنگاران گفت: «در این زمینه که آیا با رهبر کره شمالی دیدار خواهم داشت، به صداقت و جدیت او بستگی خواهد داشت».

رئیس جمهور آمریکا همچنین مدعی شد به چین و کره شمالی پیشنهاد ارسال واکسن کرونا را ارائه کرده ولی «پاسخی دریافت نکرده‌ایم».

وی همچنین با اشاره تلویحی به ادعای مالکیت چین بر تایوان و پیشروی روسیه در اوکراین گفت، اتحاد سئول و واشنگتن با تغییر اجباری مرزهای کشورها مخالف است.

هم زمان با سفر بایدن به کره جنوبی، ارزیابی اطلاعاتی آمریکا که روز چهارشنبه منتشر شده حکایت از آن دارد که کره شمالی در حال آماده شدن برای آزمایش احتمالی موشک بالستیک قاره پیما ظرف ۴۸ تا ۹۶ ساعت آینده است.

«کیم جونگ اون»، رئیس کره شمالی که قبلاً با «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا دیدار کرده علاقه‌ای به دیدار با «جو بایدن»، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا ندارد.

این موضوع را «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز پنجشنبه اعلام کرد. او گفت ایالات متحده هیچ نشانه‌ای از تمایل کره شمالی برای برگزاری دیدار دوجانبه میان کیم جونگ اون و جو بایدن مشاهده نکرده است.

کره شمالی می‌گوید تا زمانی که آمریکا به سیاست خصمانه خود برای براندازی نظام حاکم در پیونگ‌یانگ پایان ندهد از برنامه موشکی و هسته‌ای خود عقب‌نشینی نخواهد کرد.

کیم جونگ اون، زمانی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بود دو بار با او دیدار کرد. نخستین دیدار سال ۲۰۱۸ در سنگاپور انجام شد و به نشست سنگاپور معروف شد. این نخستین دیدار میان سران کره شمالی و آمریکا بود.

در نشست سنگاپور ترامپ و کیم بیانیه‌ مشترکی که شامل برخی ضمانت‌های امنیتی برای کره شمالی در ازای زودن سلاح‌های اتمی از شبه جزیره کره بود.

نشست دوم در هانوی ویتنام برگزار شد. این نشست در شرایطی برگزار می‌شد که کره شمالی از عدم پایبندی آمریکا به تعهداتش در نشست سنگاپور گلایه داشت. به همین سبب نشست هانوی هم به نتیجه نرسید و بدون توافق به کارش خاتمه داد.
منبع: فارس

۱۴۰۱/۲/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...