نسخه چاپی

انتقال كوچكترین زندانی عربستان به زندان «الدمام»

مقامات سعودی كه قرار بود كوچكترین زندانی سیاسی عربستان را پس از 32 ماه حبس بدون محاكمه، با آغاز ماه رمضان آزاد كنند، وی را به زندانی بدنام و معروف به شكنجه‌گاه، منتقل كردند.

به گزارش نما،32 ماه از زندانی کردن «مرتجی القریریص» کودک (13 ساله) عربستانی در این کشور می‌گذرد و اکنون مقامات سعودی وی را به زندان بدنام «الدمام» منتقل کرده‌اند.


به نوشته پایگاه خبری شبکه «نبأ»، انتقال کوچکترین زندانی سیاسی عربستان به زندان بدنام الدمام، اعتراض و نگرانی سازمان غیردولتی حقوق بشر اروپایی- عربستانی را برانگیخته است.

این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که نگران جان این کودک است بویژه که مرتجی القریریص قربانی نقض هدفمند حقوق کودکان در عربستان است. از سال 2011 میلادی تاکنون عربستان بیش از 80 کودک و نوجوان و زندانی کرده است.

مرتجی القریریص در حالی به زندان بدنام الدمام که به شکنجه و برخورد نامناسب شهرت دارد، منتقل شده که این زندان ویژه افراد بالای 18 سال است. وی که در 20 سپتامبر 2014 میلادی بازداشت شده بود، بدون تفهیم اتهام و 32 ماه حبس را در زندان کودکان در الدمام گذرانده است. وی با خانواده‌اش به گردش رفته بود و هنگام عبورشان از پل ملک فهد که بین عربستان و بحرین ارتباط برقرار می کند، دستگیر شد.

در بیانیه این سازمان فعال حقوق بشری آمده است: با وجود انتقادات جامعه بین‌الملل به اقدامات خشونت‌بار مقامات سعودی در حبس و زندانی کردن کودکان، ریاض همچنان به این اقدام خود ادامه می‌دهد و کوچک و بزرگ برایش تفاوتی ندارد. مقامات سعودی وعده داده بودند که کوچکترین زندانی سیاسی عربستان با حلول ماه مبارک رمضان آزاد شود، اما اکنون به زندان بدنام الدمام که به شکنجه‌گاه زندانیان معروف است، منتقل شده است.

این سازمان بر ضرورت پاسخگویی دولت عربستان به مطالبات «کارگروه بازداشتهای خودسرانه سازمان ملل» و آزادی فوری القریریص و همه کودکان بازداشت شده درعربستان تاکید کرد. بویژه که احتمال اعدام نزدیک به هفت نفر از این کودکان وجود دارد.

در این بیانیه آمده است: کارگروه بازداشتهای خودسرانه سازمان ملل گزارش داده است که مرتجی تاکنون چندین بار بدون حضور وکیل یا اولیایش بازجویی شده است و اتهامات متعددی از جمله شرکت در تظاهرات مسالمت آمیز، مشارکت در تشییع پیکرهای شهدای اعتراضات در عربستان به او وارد شده است. وی به مدت یک ماه، در انفرادی حبس بوده است و تحت شکنجه و بدرفتاری مجبور به اعتراف به اتهامات وارده شده است. ضمن اینکه بازداشت وی در شرایط بدی بوده و مشکلاتی برای سلامتی وی به وجود آورده است.

مرتجی برادر «رضا قریریص» 26 ساله از شهر شیعه‌نشین «العوامیه» است، با گلوله نیروهای امنیتی در تظاهرات مسالمت آمیز مردم عوامیه در سال 2011، به شهادت رسید.

۱۳۹۶/۳/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...