نسخه چاپی

شناسایی 8 مورد مشكوك به تب كنگو در شیراز

در حالی كه در استانهای همجوار چند مورد ابتلای «تب كریمه كنگو» به مرگ منتهی شده، دانشگاه علوم پزشكی شیراز با تدابیر بهداشتی برای مقابله با این بیماری آماده است و اصول پیشگیرانه در مورد افراد مشكوك نیز در حال انجام می باشد، این وضعیت به نحوی است كه تا كنون در فارس هیچ مورد قطعی «تب كریمه كنگو» و یا مرگ ناشی از آن گزارش و مشاهده نشده است.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین: در حالی که در استانهای همجوار چند مورد ابتلای «تب کریمه کنگو» به مرگ منتهی شده، دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تدابیر بهداشتی برای مقابله با این بیماری آماده است و اصول پیشگیرانه در مورد افراد مشکوک نیز در حال انجام می باشد، این وضعیت به نحوی است که تا کنون در فارس هیچ مورد قطعی «تب کریمه کنگو» و یا مرگ ناشی از آن گزارش و مشاهده نشده است.

رئيس دانشگاه علوم پزشكي شيراز گفت: اگر چه 8 مورد مشكوك به «تب كريمه كنگو» كه البته يك نفر از ياسوج به بيمارستان نمازي اعزام شده بود، گزارش گرديده اما ابتلاي قطعي هيچ كدام از اين افراد هنوز تائيد نشده است.

دكتر محمد هادي ايمانيه افزود: زن بارداري كه پس از زايمان از ياسوج به شيراز انتقال يافته بود نيز به دليل وخيم بودن حال عمومي از دنيا رفت و هنوز «تب كريمه كنگو» براي او تائيد نشده است.

رئيس دانشگاه علوم پزشكي شيراز يادآور شد: در حال حاضر سه مورد از افراد مشكوك به تب كريمه كنگو در بيمارستان شهيد فقيهي بستري هستند كه 2 نفر آنها قصاب و يك مورد در تماس با دام بوده و 4 مورد ديگر نيز كه آنها هم در تماس با دام بوده اند در بيمارستانهاي نمازي و علي اصغر در اتاق ايزوله تحت مراقبت هستند به طوري كه بيمار ديگري در اين اتاقها بستري نيست.

طبق گزارشات دريافتي، يكي از بيماران مشكوك به تب كريمه كنگو، بستري در بيمارستان نمازي مربوط به استان فارس نيز فوت شده است.

مدير گروه بيماري هاي واگير دانشگاه علوم پزشكي شيراز هم به «خبرجنوب» گفت: نمونه هاي خوني افراد مشكوك به اين بيماري از شيراز به انستيتو پاستور تهران ارسال و هنوز جواب قطعي به ما اعلام نشده و در مورد زن بارداري كه پس از زايمان به بيمارستان نمازي منتقل و به عنوان بيمار مشكوك به تب كريمه كنگو، جان خود را از دست داد نيز احتمال ميدهيم بر اثر عوارض زايمان فوت شده باشد كه البته پس از مشخص شدن جواب آزمايش، نتيجه قطعي اعلام ميگردد. قبل از آن در صورت مشاهده علايمي در نوزادش نيز دارو براي او شروع مي شود.

دكتر حسين فرامرزي عنوان كرد: دليل شروع دارو و مراقبت هاي ويژه از افراد مشكوك به تب كريمه كنگو اين است كه تا اعلام جواب آزمايش ها، چيزي را از دست ندهيم.

وي در ادامه گفت: هر سال موارد مشكوكي به تب كريمه كنگو در بيمارستان هاي كشور و از جمله مراكز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكي شيراز بستري مي شوند و اين ميزان در فارس به هيچ عنوان بالاتر از سال گذشته نيست، در حالي كه تاكنون هيچ مورد قطعي «تب كريمه كنگو» در استان مشاهده نشده است.

دكتر فرامرزي ادامه داد: در عين حال تمامي اقدامات پيشگيرانه و اطلاع رسانيهاي مورد نياز براي عموم مردم با همكاري سازمان دامپزشكي انجام گرفته و هيچ گونه كمبود دارو نيز براي اين بيماران وجود ندارد و ريباورين و داروي تب كريمه كنگو به اندازه كافي در اختيار دانشگاه علوم پزشكي شيراز است.

وي در پاسخ به سوالی مبني بر قرار دادن افراد مشكوك و يا مبتلا به اين بيماري در اتاق ها و يا محوطه هاي شيشه اي نيز گفت: اين حرف ها شايعات فضاي مجازي است، در حالي كه نيازي به قرنطينه و يا نگهداري آن ها در فضاي شيشه اي نيست و تنها پرسنل مراكز درماني بايد يكسري موارد احتياطي را انجام دهند.

دكتر فرامرزي ضمن اشاره به رعايت موارد پيشگيرانه عنوان كرد: مردم بايد از گوشتهايي كه مجاز است و در سطح شهر توسط اماكن معتبر ارائه ميشود خريداري كنند و توجه به وجود آرم كشتارگاه بر روي لاشه نيز ميتواند حائز اهميت باشد، همچنين براي مصرف گوشت گرم نيز بايد پس از نگهداري 24 ساعته آن در يخچال با استفاده از دستكش تكه تكه شود.

اين مسئول دانشگاه علوم پزشكي شيراز گفت: افرادي كه با دام تماس دارند نيز بايد لباسهاي روشن و بلند بپوشند كه در صورت وجود كنه، قابل مشاهده باشد و براي جداكردن كنه از لباس از يك انبر استفاده كنند.

دكتر فرامرزي، كنترل كشتارهاي غيرمجاز در حاشيه شهر از سوي برخي سازمان ها از جمله شهرداري را حائز اهميت دانست و افزود: در اين خصوص يكي از مشكلات قاچاق دام است كه نقش نيروي انتظامي در زمينه مبارزه با قاچاق دام حائز اهمیت است

۱۳۹۶/۳/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...