نسخه چاپی

روزانه 6هزار تماس شكایت دارویی

مسئول سامانه پاسخگویی دارویی 1490 گفت: روزانه بین سه هزار تا 10 هزار تماس تلفنی با این سامانه در خصوص كمبود دارویی و دیگر شكایت ها مانند گرانفروشی ، گرفته می شود كه بطورمیانگین بالغ بر 6 هزار تماس در روز می شود.

به گزارش نما به نقل از خبرفوری, طلعت قانع افزود: یکی دیگر از مواردی که مردم می توانند با سامانه پاسخگوی 1490 در تماس باشند مربوط به اطلاعات علمی دارو و مسمومیت های دارویی است که در این زمینه نیز ماهانه 50 هزار تماس داریم.
وی خاطرنشان کرد: مرکز ملی اطلاع رسانی داروها و سموم در جهت سهولت دستیابی بیماران به داروی خود سامانه 1490 را به صورت شبانه روزی راه اندازی کرده تا فهرست داروخانه های دارای داروهای خاص و کمیاب را به بیماران اعلام کند.
وی تصریح کرد: توزیع برخی داروهای خاص و کمبودی، فقط در داروخانه های منتخب صورت می پذیرد و هموطنان می توانند با تماس با مرکز پاسخگویی ١٤٩٠ سازمان غذا و دارو و همچنین پیامک کردن نام دارو به سرشماره ٢٠١٤٩٠ (توضیح چگونگی پیامک در انتهای خبر) و استفاده از درگاه اینترنتی 1490.fda.gov.ir در قسمت جستجوی دارو، از داروخانه هایی که از داروی مورد نظر موجودی دارند اطلاع حاصل کنند.

**داروخانه های فراموشکار
وی در پاسخ به این سئوال که چرا در برخی موارد هنگام استعلام از سامانه 1490 ، اسامی داروخانه هایی به مردم معرفی می شود که در مراجعه به این داروخانه ها، آنها داروی مورد نظر را ندارند ، گفت: داروخانه ها به صورت داوطلبانه ، موجودی داروی خاص یا کمیاب خود را به سامانه 1490 اعلام می کنند اما هنگامی که موجودی دارو در داروخانه تمام می شود، گاهی آنها فراموش می کنند که مراتب را دوباره به 1490 اطلاع دهند.
قانع تاکید کرد: این مساله بطور جدی پیگیری می شود و پیامک کلی به تمام داروخانه ها ارسال خواهد شد و از آنان خواسته می شود که در صورت تمام کردن داروی اعلامی خود به سامانه 1490، دوباره آن را اطلاع دهند.
وی اضافه کرد: تمام داروخانه ها جهت رفاه حال بیماران می توانند با سامانه 1490 همکاری داشته باشند اما متاسفانه همکاری داروخانه های شهرستان ها کم است.
مسئول سامانه پاسخگویی دارویی 1490 از دست اندرکاران داروخانه ها به ویژه داروخانه های شهرستان ها خواست همکاری بیشتری با این سامانه داشته باشند و فهرست داروهای خاص یا کمیاب را به این سامانه اعلام کرده و در صورت تمام کردن دارو نیز دوباره مراتب را به این سامانه اطلاع دهند.

**دارو را از قبل رزرو کنید
مسئول سامانه پاسخگویی دارویی 1490 از مردم خواست تا در صورت تماس با این سامانه و دریافت اسامی داروخانه ها ، برای تهیه داروی خود ابتدا با داروخانه تماس گرفته و آن دارو را رزرو کنند چراکه ممکن است تا زمانیکه آنان به داروخانه برسند ، دارو تمام شود.
قانع تصریح کرد: البته این امکان یعنی رزرو تلفنی دارو در داروخانه های 13 آبان ، 29 فروردین و هلال احمر امکان ندارد.

**برچسب اصالت دارو را کنترل کنید
مسئول سامانه پاسخگویی دارویی 1490 در ادامه از مردم خواست تا هنگام خرید دارو از داروخانه برای اطمینان از تقلبی نبودن آن، اصالت دارو را از طریق این سامانه استعلام کنند.
قانع تصریح کرد: مواردی پیش آمده است که حتی داروی خریداری شده از داروخانه ها نیز تقلبی بوده بنابراین اصالت داروها حتما باید پیگیری شود.

**آشنایی بیشتر با سامانه 1490
مسئول سامانه پاسخگویی دارویی 1490 ادامه داد: مرکز پاسخگویی 1490 در دو بخش فعالیت می کند که یک بخش آن عهده دار پاسخگویی تلفنی از طریق شماره تلفن 1490 به سئوالات دارویی و مسمومیت ها و ارائه راهنمایی های لازم به مصرف کنندگان دارو و بخش دوم آن مربوط به اطلاع رسانی درخصوص کمبودهای دارویی و تهیه داروهای کمیاب است.
قانع اظهار داشت: این مرکز همچنین وظیفه ثبت و پیگیری شکایات دارویی و شکایات مربوط به محصولات غذایی بسته بندی شده و محصولات آرایشی و بهداشتی را نیز برعهده دارد.
وی یادآور شد: شکایات مرتبط با دارو اعم از اظهار گرانفروشی، عدم رعایت حقوق بیمار در داروخانه و مشکلات بسته بندی داروها در این مرکز ثبت و از طریق ارجاع به دانشگاه ها پیگیری می شود.
گفتنی است روش استفاده از پیامک سامانه 1490 به این شکل است که ابتدا باید پیامک را با حروف انگلیسی و به این شکل نوشته شود:
نام شهر*منطقه شهرداری*نام صحیح دارو*میلیگرم به عدد* شکل دارو
مثال:
tehran*1*piroxicam*20*ampool
و سپس این اطلاعات پیامک شود.

۱۳۹۶/۳/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...