نسخه چاپی

دانشجوپزی در اهواز، نتیجه حذف شورای صنفی

به گزارش نما - وقایع اتفاقیه نوشت: «ما سیستم سرمایشی نداریم فقط یک تهویه مرکزی داریم که با یخ خنک می‌شه. تو اتاقای ما فقط باد پنکه‌س. دو روزه داریم اعتراض می‌کنیم، درها رو روی ما قفل کردن و رئیس دانشگاه این‌رو تکذیب کرده. اومدن پنکه پخش کردن تو خوابگاه. ملت، به‌نظر شما جوابگوی دمای 57 درجه اهواز، پنکه‌س؟»

گرماي بالاي 50 درجه هواي اهواز و نبود سيستم‌هاي سرمايشي در فصل امتحانات، صداي اعتراض دانشجويان را بالا برده است.

دانشجوياني که از ترم گذشته به اين مشکلات اعتراض کرده بودند و حالا معاون دانشجويي دانشگاه مي‌گويد احتمال بروز اين اتفاقات طبيعي است! درحالي‌که سيستم‌هاي تهويه مرکزي قديمي و دماي بالاي هوا، هرگونه احتمال را در‌اين‌زمينه رد مي‌کند و به قطعيت مي‌رساند. پيگيري‌هاي خبرنگار «وقايع‌اتفاقيه» نيز مبني‌بر تماس با معاون دانشجويي در روز جمعه براي پاسخ‌گويي به مشکلات پيش‌آمده با پاسخ «در جلسه هستم و معلوم نيست چه زمانی تمام شود!» مواجه شد. معاون دانشجويي اين دانشگاه همچنين از تجمع ترم پيش دانشجويان اظهار بي‌اطلاعي کرد و گفت: «احتمالا مقابل آن يکي در معاونت تجمع کردند که من متوجه نشدم و از شما شنيدم!»

مشکلاتی که در نبود شورای صنفي و سنگ‌اندازي‌هاي مسئولان براي برگزار نشدن آن به اين درجه رسيده است و رئيس دانشگاه، دانشجويان را مقصر مي‌داند که براي شوراي صنفي ثبت‌نام نکرده‌اند. اين درحالي است که روند برگزاري شوراي صنفي به گفته دانشجويان، نشان مي‌دهد که مسئولان دانشگاه، بزرگ‌ترين مانع براي شکل‌گرفتن آن بوده‌اند.

با توجه به اينکه آيين‌نامه شوراي صنفي ارديبهشت ۹۵ از طرف وزارت علوم ارسال شده اما باز هم او از برگزاري انتخابات شوراي صنفي سرباز زده است؛ البته او در سال ۹۵ چند اطلاعيه براي ثبت‌نام شوراي صنفي صادر کرده ولي تمامي اطلاعيه‌هايي که به دستور او نصب شد، طوري طراحي شده که عملا دانشجويان نتوانند ثبت‌نام کنند؛ مانند اطلاعيه در زمان امتحانات دانشجويان يا نصب تعداد بسيار کم بنرها، آن هم در مکان‌هاي بدون بازديد و مواردي از اين‌دست. در همين ميان، همزمان با اعتراضات دانشجويان در مقابل خوابگاه حضرت معصومه(س) دانشگاه شهيد چمران، تعدادي از کاربران فضاي مجازي نيز با راه‌اندازي هشتگ دانشجوپزي به اين اتفاقات واکنش نشان دادند. اين فراگيري در حدي بود که برخي از مردم شهر اهواز به دانشجويان اسکان دادند.

حاشيه‌نشيني 3 ساله شوراي صنفي

اتفاقات اخير دانشگاه چمران در درجه اول به نداشتن شوراي صنفي بازمي‌گردد؛ شوراي صنفي‌ای که به گفته دانشجويان اين دانشگاه با سنگ‌اندازي‌هاي مسئولان همراه بوده و سه سال است که جاي خالي آن حس مي‌شود. دبير سابق شوراي صنفي دانشگاه چمران با اشاره به اينکه آخرين دبير شوراي صنفي دانشگاه بوده و بعد از چند ماه از دبيري او این شورا به‌طور کامل لغو شده است، به «وقايع‌اتفاقيه» مي‌گويد: «با روي‌کارآمدن دولت روحاني، فروردين سال 93 بود که معاون دانشجويي دانشگاه چمران تغيير کرد. معاون دانشجويي در ابتدا با اين توجيه که شوراي صنفي با تقلب روي کار آمده و به سازوکارهاي آن اعتمادي ندارد از برگزاري شوراي صنفي سر باز زد. بعد از تمام‌شدن زمان آيين‌نامه هم آن را بهانه کرد تا شورا را برگزار نکند.

با آمدن آيين‌نامه جديد هم سنگ‌اندازي‌هاي بسياري شد که شورا شکل نگيرد. ما هميشه پيگيري مي‌کرديم و مشکلاتي مثل سرقت‌ از خوابگاه دختران و پسران، حمله سارقان با چاقو به دانشجوها و... با مسئولان دانشگاه مطرح مي‌کردیم ولي چون شوراي صنفي نداشتيم عملا کسي پاسخ‌گوي اين وضعيت و مشکلات نبود.»

رضا کريمي، شروع اين مشکلات را از سال گذشته مي‌داند که در فصل امتحانات به دانشجوها فشار آوردند که بايد پول خوابگاهشان را زودتر از موعد بدهند. «امسال هم اين فشارها به دانشجويان وارد شد و دخترها روبه‌روي ساختمان معاونت دانشجويي تجمع کردند و از مشکلاتشان گفتند و اينکه وقتي اين همه مشکل در خوابگاه هست چرا ما بايد پول بدهيم؟» تا جايي که معاون و مدير امور دانشجويي در جمع دانشجوها حاضر نشدند و در مورد آيين‌نامه به دانشجويان، حقيقت را نگفتند. درواقع در تجمع ترم گذشته دانشجويان، تمام اين مشکلات گفته شده و اکنون مسئولان در جواب اتفاقات رخ‌داده مي‌گويند: «احتمال بروز اين اتفاقات طبيعي است.»

اقامت شبانه‌روزي در نمازخانه براي فرار از گرما

دختران خوابگاه حضرت معصومه دانشگاه شهيد چمران که از سيستم‌هاي سرمايشي و تهويه محروم بودند و در گرماي بالاي 50 درجه اهواز، شرايط سختي داشتند، به اين وضعيت اعتراض کردند و خواستار رفع اين مشکل شدند؛ هرچند با بي‌توجهي مسئولان مواجه شده بودند. يکي از دانشجويان در توضيح اين اتفاق مي‌گويد: «بعد از اينکه اعتراض دانشجوها براي پول خوابگاه‌ها تمام شد با گرماي هوا و يک چالش جديد مواجه شديم. چالشي که دانشجو را از بديهي‌ترين حقوقش که کولر و سيستم سرمايشي است، محروم مي‌کند. دخترها هر روز به سرپرستي و امور خوابگاه‌ها اعتراض مي‌کردند ولي گوش کسي بدهکار اين حرف‌ها نبود. نکته قابل‌توجه اين است که خوابگاه دخترها، کولر ندارد و يک سيستم تهويه مرکزي است که از موقع تأسيس خوابگاه درست شده و بسيار قديمي است. اين ماجرا ادامه داشت تا چند روز پيش که ديگر دانشجوها نتوانستند تحمل کنند و دخترها از گرماي زياد به نمازخانه‌ها و سالن‌هاي ورزشي رفته بودند و تصميم به اعتراض گرفتند. هنگامي که سرپرست خوابگاه، اين خبر را متوجه مي‌شود با حراست هماهنگ مي‌کند و درهاي خوابگاه را از صبح روي دانشجويان قفل مي‌کنند.

دانشجوهاي دختر هم براي بيرون‌آمدن از اين وضعيت با پليس نيروي انتظامي تماس مي‌گيرند که اين جريان با وساطت نيروي انتظامي براي يک روز معلق مي‌ماند؛ تا اينکه گرما در ماه رمضان و فصل امتحانات براي دانشجوها تحمل‌ناپذير مي‌شود و تصميم مي‌گيرند که دوباره در قالب تجمع اعتراض کنند.»

تجويز يخ و پنکه براي دماي 50 درجه

پس از اين اتفاق، مسئولان دانشگاه به خوابگاه مي‌روند تا با بچه‌ها صحبت کنند. به گفته يکي ديگر از دانشجويان، در تجمع نيروي انتظامي هم براي امنيت حضور پيدا مي‌کند که ظاهرا يکي از مأموران به اشتباه، اسلحه‌اش را به‌سمت يکي از دخترها مي‌گيرد و بعد از واکنش دانشجوها به مأمور، مي‌گويد فکر مي‌کردم پسر است که با لباس دخترانه وارد خوابگاه شده است! درحال‌حاضر هم يک‌سري از دخترها را به يکي از خوابگاه‌هاي سطح شهر بردند که آن خوابگاه هم کلي جريان دارد. علاوه‌براين دانشگاه چمران، دو تا از خوابگاه‌هاي سطح شهر را فروخته و يکي هم در حال تعمير است. جالب اينکه از اين سه خوابگاه، بيش از 300 کولر به جا مانده که تکليفش معلوم نيست. يکي ديگر از دانشجوها مي‌گويد: «دخترها از مسئولان امضا گرفته‌اند که اگر مشکلاتشان حل نشود، استعفا کنند.» پس از اعتراضات دانشجويان، مسئولان براي رفع اين مشکل و فرار از خواسته‌هاي آنها، پنکه تجويز کرده بودند. دانشجويان خوابگاهي نيز پس از اعتراض‌هاي بدون پاسخ مسئولان و تکذيبيه‌هاي پي‌درپي رئيس دانشگاه در اخبار«20:30» که نمکي بر زخم دانشجويان بود، پنجشنبه‌شب اعتراض کردند و پنکه‌هايي را که مسئولان براي دماي 50 درجه‌اي اهواز تجويز کرده بودند، شکستند.

در همين ميان، يکي از دانشجويان مي‌گويد: «بعد از چند روز، همچنان مشکل حل نشده و تنها راه‌حل رئيس دانشگاه، يخ و پنکه بوده است.» پس از اين اعتراضات، با دستور رئيس صندوق رفاه وزارت علوم، معاون او براي بررسي موضوع و نظارت و پيگيري اتفاقات اخير به اهواز سفر کرد.

اعتبار لازم فراهم شده اما مسئولان بي‌توجه‌ هستند

اين مشکل آن‌قدر فراگير شد که استاندار خوزستان درباره اعتراض دانشجويان دختر خوابگاه حضرت معصومه(س) دانشگاه شهيد چمران اهواز نسبت به وضعيت سيستم‌هاي تهويه اين خوابگاه، گفت: «اگر دانشجويان همکاري لازم را انجام دهند، تمام امکانات استان را براي حل مشکلات آنها بسيج خواهم کرد. در همين ميان، مرکزي را در منطقه برومي اهواز با همکاري شرکت نفت آماده کرده‌ايم که داراي ۱۵۰ اتاق و بسيار شيک، مجهز و استاندارد است و به دانشگاه اعلام کرديم تا در صورت نياز، دانشجويان را به اين خوابگاه منتقل کنند. همچنين حدود ۱۵۰ پنکه خريداري شده و در اختيار دانشجويان قرار گرفته است تا شرايط اندکي بهتر شود. به‌دنبال حل مشکلات دانشجويان هستيم و در‌اين‌زمينه همه امکانات را به‌کار خواهيم گرفت.»

غلام‌رضا شريعتي با بيان اينکه خوابگاهي نيز در مرکز شهر آماده شده است که حدود ۲۲۰ نفر گنجايش دارد اما فقط حدود دو تا سه نفر از دانشجويان حاضر شدند که در آنجا مستقر شوند، گفت: «اگر دانشجويان اين آمادگي را داشته باشند تا در خوابگاه‌هاي ديگر استقرار پيدا کنند، همه امکانات استان را به‌کار خواهيم گرفت تا مشکلات دانشجويان دختر خوابگاه حضرت معصومه(س) حل شود. علاوه‌براين، طبق صحبت‌هايي که با رئيس دانشگاه شهيد چمران اهواز انجام گرفته، گفته شد که اعتبار لازم براي خريد چيلر نو و تعميرات چيلرها فراهم شده است اما مسئولان مربوطه در‌اين‌زمينه، اقدامي انجام نداده‌اند. در‌اين‌زمينه از رئيس دانشگاه خواسته‌ام که اگر واقعا چنين مسئله‌اي صحت دارد، به‌طور جدي با کساني که کوتاهي کرده‌اند، برخورد شود.»

۱۳۹۶/۳/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...