نسخه چاپی

چند شغل چشم انتظار رونق ساخت و ساز هستند؟

به گزارش نما - میزان نوشت:صنعت ساختمان یکی از صنایعی است که در حدود 5 سال‌ با رکود مواجه بوده و به اعتقاد کارشناسان چشم اندازی برای رونق در ماه‌های اخیر این صنعت حس نمی‌شود لذا باید منتظر ماند و دید دولت دوازدهم در نیمه دوم سال جاری چه تدابیری برای بازگشت رونق به صنعت می‌اندیشد.

بخش مسکن به عنوان یکی از بخش های مولد در کشور، سال‌هاست با رکود مواجه شده البته در اواخر سال ۹۵ نشانه‌هایی از ایجاد رونق در این بازار دیده شد و آمار منتشرشده از سوی بانک مرکزی این صنعت را امیدوار کرد که به سمت خروج از رکود پیش رود اما در ماه‌های اخیر چشم‌انداز روشنی برای این صنعت دیده نمی‌شود.

البته صنعت ساختمان نیز به مانند اکثر صنایع تحت تاثیر انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفته و بیش از پیش رکود در آن احساس می‌شود که این امر موجب شده تا بخش‌های زیر مجموعه این صنعت به مانند سیمان تولیدات خود را از حدود 75 میلیون تن به حدود 55 میلیون تن کاهش دهند.

از سوی دیگر رشد بخش‌های معدنی در ایران تا حد زیادی وابسته به صنعت ساختمان بوده و با رونق در این بخش اکثر صنایع معدنی کشور رونق خواهند گرفت.

بر این اساس نهاده‌های ساختمانی از قبیل سیمان، آهن، کاشی، سرامیک و غیره می‌توانند نقش بسزایی در رشد اقتصادی داشته و از کاهش محسوس آماری که در بخش صنعت و معدن پیش آمده جلوگیری کند.

در این رابطه مصطفی گودرزی رئیس اتحادیه کاشی ساز و کاشی فروش،در ارتباط با وضعیت کاشی ساز و کاشی فروشان، اظهار کرد: با توجه به شرایط ساخت و ساز کشور در حال حاضر این صنعت در رکود به سر برده و در صورتی که رکود ساخت و ساز ادامه پیدا کند این صنعت هم از این امر بی بهره نخواهد ماند.

وی افزود: انتظار این صنعت از دولت دوازدهم فعال سازی بخش ساختمانی کشور بوده و امیدواریم این امر در اولویت های نخست این دولت قرار گیرد.

گودرزی گفت: با فعال شدن صنعت ساختمان خیلی از صنایع وابسته هم از رکود خارج شده و می توانند با ظرفیت بالایی به فعالیت خود ادامه دهند.

رئیس اتحادیه کاشی ساز و کاشی فروش، خاطر نشان کرد: آمار دقیقی از ظرفیت تولید کارخانه‌های کاشی ساز در دسترس نیست اما برخی از این واحدهای صنعتی با ظرفیت نسبی به کار خود ادامه می‌دهند.

از سوی دیگر حسام عقبایی رئیس اتحادیه املاک کشور، در ارتباط با پیش‌بینی وضعیت بازار مسکن و ساخت‌وساز در نیمه دوم سال 96 اظهار کرد: احتمال می‌رود از اواسط شهریور ماه به بعد بازار مسکن با رشد بیشتری در حجم و ارزش معاملات روبرو شود و این روند تا پایان سال ادامه یابد و حداکثر رشدی که قیمت مسکن در نیمه دوم سال جاری مطابق با نرخ تورم در کشور خواهد بود.

وی با اشاره به راهکاری رونق در بازار مسکن و خارج شدن از رکود این صنعت، افزود: از جمله راهکارهای موثر برای رونق بازار مسکن در ابتدا اصلاح سیاست‌های پولی و مالی، که کمیسیون اقتصادی باید این امر را در اولویت اقدامات خود قرار دهند و بجای اینکه بانک‌ها سیات‌های پولی را در پیش بگیرند به دنبال بنگاه‌داری هستند که این امر به خودی خود موجبات روکود در بازار مسکن را تشدید خواهد کرد و از دولت میخواهیم تا در این راستا قدم‌های موثری برای اصلاح سیاست‌های پولی و مالی در اقتصاد و در جهت بهبود بازار مسکن بردارد زیرا در غیر این صورت بازگشت رونق به مسکن دور از انتظار خواهد بود.

حال باید منتظر ماند و دید آیا دولت دوازدهم برنامه‌ای برای رونق در صنعت ساخت‌وساز و در پی آن از رکود خارج شدن حدود هزار و 300 شغل دارد و یا روند فعلی و رکود حاکم بر این صنعت در سال جاری نیز ادامه خواهد یافت.

۱۳۹۶/۳/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...