نسخه چاپی

عجله‌ای برای كاهش تولید نفت نیست

به گزارش نما - ایرنا نوشت: جهان انرژی در 24 ساعت گذشته شاهد تحولات گوناگونی ازجمله نظر کشورهای اوپک درباره کاهش بیشتر تولید نفت، عوامل مهم کاهش قیمت جهانی نفت از نگاه کارشناسان نفتی، افزایش ذخایر گاز لیبی و روسنفت روسیه در پی جایگاه سومین تولید کننده گاز دنیا بود.

اوپک اعلام کرد، این سازمان برای کاهش بیشتر تولید خود یا پایان دادن به معافیت برخی کشورها از توافق کاهش تولید، عجله نخواهد کرد، هرچند که احتمالا در نشست ماه آینده در روسیه، ممکن است گام های بیشتر برای حمایت از بازار نفت مورد ملاحظه قرار گیرد.
اوپک و 11 تولیدکننده غیر عضو این سازمان روز 25 ماه مه توافق کردند، طرح کاهش تولید را تا مارس 2018 یعنی 9 ماه دیگر تمدید کنند، اما به دلیل افزایش تولید آمریکا، نیجریه و لیبی قیمت ها از زمان تمدید به این طرف به شدت کاهش یافته است.

** پنج عامل کاهش قیمت جهانی نفت از نگاه کارشناسان نفتی
روزنامه «وال استریت ژورنال» در تازه ترین گزارش خود پنج علت کاهش قیمت نفت در هفته های اخیر را بر شمرده است. در این گزارش، عوامل غیر قابل پیش بینی مانند افزایش تولید نفت نیجریه و لیبی، توافق اوپک، افزایش حجم ذخایر نفتی، رشد استخراج نفت در آمریکا و سفته بازی محتکران به عنوان پنج عامل کاهش قیمت جهانی نفت اعلام شده است.

** افزایش ذخایر گاز لیبی
روزنامه «الشرق الاوسط» به نقل از شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرد ذخایر گاز این کشور به میزان روزانه دو میلیارد فوت مکعب رسید. بنابر اعلام شرکت ملی نفت لیبی، حجم ذخایر گاز این کشور به سالیانه 54.6 تریلیون فوت مکعب رسیده است.
بر پایه این گزارش، درآمدهای حاصل از بخش گاز لیبی در سال 2016 میلادی 531 میلیون یورو بوده که انتظار می رود این درآمدها در سال 2017 به دو میلیارد یورو برسد.

** روسنفت روسیه در پی جایگاه سومین تولید کننده گاز دنیا
به گزارش رویترز، «ایگور سچین» مدیرعامل شرکت روسنفت روسیه در مقاله ای که در روزنامه ایزوستیا منتشر شد، نوشت، این شرکت قصد دارد به سومین تولید کننده بزرگ گاز جهان تبدیل شود و میزان هزینه های تولید نفت خود را به سطح شرکت آرامکوی عربستان برساند.

سچین در این مقاله می نویسد: «ما باید روش هایی بیابیم که اجازه می دهد بهره وری شرکت را در تمامی مراحل زنجیره تولید از اکتشاف نفت و گاز گرفته تا خرده فروشی فرآورده های نفتی افزایش دهیم.»

** قطر صادرات گاز به امارات را قطع نمی‌کند
به گزارش «رویترز»، «سعد الکعبی» مدیرعامل شرکت قطر پترولیوم اعلام کرد با وجود بحران دیپلماتیک در منطقه خلیج فارس و بند مربوط به «فورس ماژور» در قرارداد میان دو طرف، قطر صادرات گاز را به امارات قطع ‌نمی‌کند.

خط لوله گاز دلفین، قطر را به امارات و عمان متصل و روزانه حدود دو میلیارد فوت مکعب گاز به امارات منتقل می‌کند.
پیش از این مدیر عامل شرکت ملی نفت شارجه اعلام کرده بود انتظار ندارد به دلیل بحران دیپلماتیک در منطقه، صادرات گاز قطر به امارات متوقف شود.

** شرکت کنندگان توافق کاهش تولید عجله ای برای کاهش ندارند
به گزارش «رویترز» یکی از نمایندگان کشورها نزد مقر اوپک گفت: «من شک دارم این مسئله (کاهش بیشتر) به زودی مورد توجه قرار گیرد. آنها به احتمال زیاد این مسئله را در نشست بعدی در ماه جولای در روسیه بررسی خواهند کرد.»
رویترز نوشت که یک منبع نزدیک به اوپک نیز تایید کرد حذف مقدار بیشتری نفت از بازار یکی از گزینه هاست اما گفت که این موضوع به شکل فعالانه ای مورد توجه قرار ندارد.

وزیران نفت 5 کشور نظارت کننده بر اجرای توافق کاهش تولید به اضافه عربستان به عنوان رئیس دوره ای اوپک قرار است روز 24 جولای (دوم مرداد) در روسیه دیدار کنند. این کمیته می تواند پیشنهاداتی را در مورد تغییر توافق به گروهی گسترده تر از کشورها که نشست بعدی شان قرار است در ماه نوامبر برگزار شود، ارائه دهد.

۱۳۹۶/۴/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...