نسخه چاپی

مذاكرات ۲۰۰ میلیارد دلاری ایران با ۲۷ شركت خارجی

به گزارش نما - ایسنا نوشت: معاون وزیر نفت در امور بین الملل در مصاحبه با شبکه CNN اظهار کرد: دولت ایران سرگرم مذاکره درباره پروژه‌های نفتی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار با ۲۷ شرکت خارجی است و بعضی از این قراردادها ممکن است به زودی امضا شود.

توتال فرانسه و شرکت نفت دولتی CNPC چین به تازگی یک قرارداد چند میلیارد دلاری برای توسعه میدان گازی پارس جنوبی امضا کرده‌اند که نخستین سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت نفت ایران از زمان لغو تحریم‌های هسته‌ای در سال گذشته است.

زمانی‌نیا به جان دفتریوس، دبیر بازارهای نوظهور CNN مانی در حاشیه یک کنفرانس نفتی در استانبول ترکیه گفت: من می‌توانم به شما اطمینان دهم که این آخرین قرارداد نیست. ما شاهد امضای قراردادهای دیگری در چند هفته آینده خواهیم بود.

زمانی‌نیا اظهار کرد: ایران سرگرم مذاکره با شرکت‌هایی در اروپا و آسیا از جمله BP، گازپروم و لوک‌اویل روسیه و پتروناس مالزی است. وی از هیچ شرکت آمریکایی نام نبرد.

لوک اویل درباره جزئیات این مذاکرات حاضر به اظهار نظر نشد اما خاطرنشان کرد که این شرکت پیش از این برای توسعه دو میدان در ایران ابراز علاقه کرده بود. شرکت های BP، گازپروم و پتروناس نیز در این باره اظهار نظر نکردند.

بر اساس این گزارش، اقتصاد ایران به مدت چند دهه تحت تحریم‌هایی قرار داشته که از سوی آمریکا و اروپا وضع شده است در پی امضای توافق هسته ای، این تحریم‌ها در اویل سال ۲۰۱۶ برچیده شدند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، پیش از این تهدید کرده بود توافق هسته‌ای را که در زمان دولت اوباما امضا شد، لغو کند اما در ماه مه مجموعه معافیت‌هایی را امضا کرد که بدون آنها تحریم‌ها دوباره برقرار می‌شدند. به نظر می‌رسد این اقدام بن‌بست سرمایه‌گذاری را شکسته و سیگنال‌های مهمی به شرکت‌هایی ارسال کرده که علاقه‌مند به دسترسی به ذخایر انرژی عظیم ایران هستند.

زمانی‌نیا در این مصاحبه اظهار کرد: بسیاری نگفتند که منتظر امضای معافیت‌ها توسط رئیس‌جمهور آمریکا هستند اما در واقع آنها منتظر چنین رویدادی بودند و پس از امضای وی، مذاکرات انجام گرفت.

آمریکا همچنان محدودیت‌هایی را وضع کرده که سرمایه‌گذاری شرکت‌های آمریکایی در ایران را ممنوع می‌کند. از سوی دیگر بعضی از شرکت‌های غربی به دلیل اینکه محدودیت‌های تجارت با ایران به دلار آمریکا همچنان ادامه دارد، تمایلی برای ورود به ایران نشان نمی‌دهند.

ایران از زمان لغو تحریم‌های هسته‌ای، تولید انرژی خود را به میزان قابل توجهی افزایش داده و از شرکت در توافق نفتی اوپک که تحت آن اعضای این سازمان موافقت کرده‌اند تولیدشان را به منظور حذف عرضه اضافی کاهش دهند، معاف شده است.

اما قیمت‌های نفت آن طور که اوپک امیدوار بود، افزایش پیدا نکرده است و همچنان حدود ۴۴ دلار در هر بشکه معامله می‌شود.

زمانی‌نیا در این باره اظهار کرد: اشباع عرضه نفت در بازار جهانی وجود دارد اما تصور می‌رود تا پایان سال ۲۰۱۷ و در سه ماهه چهارم قیمت‌های نفت بهبود پیدا کند.

۱۳۹۶/۴/۲۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...