نسخه چاپی

ایران بهترین حامی مقاومت و مردم فلسطین است

«علی بركه» با بیان اینكه مقاومت فلسطین جنگ بعدی با صهیونیستها را به خارج از نوار غزه گسترش خواهد داد، تاكید كرد كه ایران بهترین حامی مقاومت و مردم فلسطین است.

به گزارش نما به نقل از افکارنیوز، هشتم جولای (۱۷ تیر) سومین سالگرد آغاز جنگ ۵۱ روزه رژیم صهیونیستی علیه غزه است. ‫پس از چندین درگیری میان رژیم صهیونیستی و مقاومت، کابینه امنیتی این رژیم پس از جلسه سه ساعته تصمیم گرفت تجاوز به نوار غزه را از سه‌شنبه ۱۷تیر (۸ جولای) آغاز کند و جنگ سوم علیه غزه آغاز شد. رژیم اسرائیل حمله خود را تحت عنوان «صخره سخت» علیه نوار غزه آغاز کرد و گروه‌های فلسطینی در قالب عملیات «بنیان مرصوص» و «العصف المأکول» پاسخ دادند.
این تجاوز ۵۱ روزه نزدیک به ۲۲۶۰ شهید و نزدیک به ۱۱ هزار مجروح بر جای گذاشت. کودکان و زنان بخش زیادی از کشته شدگان را تشکیل دادند به نحوی که خبرها از شهادت ۵۰۰ کودک و بیش از ۲۵۰ زن حکایت داشت. رژیم صهیونیستی تعداد نظامیان کشته شده در جنگ غزه را ۶۴ نفر اعلام کرده و حماس این تعداد را ۱۶۱ نفر می‌داند این درحالی است که پایگاه خبری «پانورما» تعداد این افراد را بیش از ۶۰۰ نفر اعلام کرد.
در همین راستا ما با «علی برکه» نماینده جنبش حماس فلسطین در لبنان گفتگو کردیم که شرح آن در ادامه می آید.
*دستاوردهای مقاومت در جریان تجاوز ۵۱ روزه صهیونیست ها به نوار غزه چه بود؟ آمادگی مقاومت فلسطین برای هرگونه جنگ احتمالی با صهیونیست ها در آینده را چگونه ارزیابی می کنید؟
مقاومت فلسطین در جریان جنگ ۵۱ روزه با رهبری و فرماندهی گردان های عزالدین قسام توانست در برابر تجاوز صهیونیست ها مقاومت و ایستادگی کند و مانع از تحقق اهداف رژیم صهیونیستی در نابودی مسأله فلسطین شود. علیرغم اینکه این تجاوز صهیونیست ها موجب تخریب خانه ها و بیمارستان های بسیاری در نوار غزه شد اما مردم و شهروندان فلسطین پیرامون مقاومت گرد آمدند و در برابر دشمن ایستادند. مقاومت در جریان این جنگ موفق شد حیفا و تل آویو و قدس اشغالی را با موشک هدف قرار دهد؛ حیفا بیش از صد کیلومتر، قدس اشغالی و تل آویو نیز حدود ۸۰ کیلومتر با نوار غزه فاصله دارند.
در طول جنگ ۵۱ روزه مقاومت علاوه بر اینکه دشمن صهیونیستی را به هراس و دستپاچگی انداخت، موجب شد که حدود ۵ میلیون شهرک نشین صهیونیست نیز از ترس مقاومت به پناهگاه ها بروند. مقاومت در جریان این جنگ برای نخستین بار از هواپیماهای ابابیل استفاده کرد که بر فراز اراضی اشغالی ۱۹۴۸ پرواز کرده و تصاویری را برای ارسال می کردند. مقاومت در این نبرد با استفاده از نیروی دریایی خود در عسقلان مراکز نظامی دشمن را هدف قرار داد و نیروهای ما با عبور از تونل ها به پشت نظامیان صهیونیست می رسیدند و علاوه بر وارد کردن خسارت به آنها، هراس را در دل صهیونیست ها می انداختند. الحمدلله مقاومت در این نبرد پیروز شد و مردم فلسطین در نوار غزه نیز ایستادگی و مقاومت کردند. فلسطین به صهیونیست ها درسی داد که فراموش نخواهند کرد.
مقاومت در حال حاضر از سال ۲۰۱۴ میلادی قوی تر است و توانمندی ها و امکانات بالایی در اختیار دارد. بنابراین تجاوز صهیونیست ها به نوار غزه بازی و تفریح نیست و با آن مقابله خواهیم کرد. همچنین نبرد بعدی ما در نوار غزه محدود و محصور نخواهد بود. مقاومت این نبرد را به خارج از نوار غزه هم گسترش خواهد داد و به دشمن ضربات و خسارات سنگینی وارد خواهد کرد.
*اخیرا محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین سخن از صلح تاریخی (به تعبیر وی) با صهیونیست ها کرده است. موضع حماس در قبال اظهارات محمود عباس چیست؟
جنبش حماس این اظهارات را محکوم می کند و بازگشت مجدد به میز مذاکره با رژیم صهیونیستی را رد می کنیم؛ به ویژه اینکه بازگشت به میز مذاکرات خواسته آمریکا و صهیونیست ها برای از بین بردن مسأله فلسطین است. دولت ترامپ (رئیس جمهور آمریکا) در صدد از بین بردن مسأله فلسطین و ممانعت از ایجاد کشور فلسطین است. دولت جدید آمریکا از شهرک سازی صهیونیست ها در کرانه باختری جلوگیری نمی کند و پایتختی قدس برای اسرائیل را تایید می کند. بنابراین ما اظهارات در خصوص بازگشت به میز مذاکرات را صرفا وقت کُشی و با هدف تحمیل شرایط به خود می دانیم.
*آمریکا و ترامپ چه نقشی در تحمیل سازش فلسطینیان با صهیونیست ها دارند؟
آمریکا از رژیم صهیونیستی جانبداری می کند و در از بین بردن مسأله فلسطین شریک نتانیاهو است. دولت آمریکا در جنایاتی که صهیونیست ها علیه مردم فلسطین مرتکب می شوند، مشارکت دارد. ما معتقدیم که آمریکا در تجاوز و حمله صهیونیست ها به مردم و ملت فلسطین مسئولیت سنگین و بزرگی دارد. زیرا این کشور حامی اصلی رژیم صهیونیستی است و علاوه بر تسلیح صهیونیست ها و حمایت مالی از آن، در شورای امنیت نیز از این رژیم پشتیبانی سیاسی می کند. بنابراین واشنگتن در تروریسم صهیونیستی در سرزمین فلسطین شریک است.
*کدام کشورها در صدد هستند تا مسأله فلسطین فراموش و یا به حاشیه رانده شود؟ منافع این کشورها از این اقدام چیست؟
هر کس که با رژیم صهیونیستی روابط خود را عادی سازی کند و برای ارتباط با این رژیم کار و فعالیت کند و همچنین مسأله فلسطین و مردم فلسطین را حمایت نکند، موجب به حاشیه رفتن مسأله فلسطین شده است. بنابراین از کشورهای عربی و اسلامی می خواهیم از مقاومت و فلسطین و انتفاضه پشتیبانی کنند؛ در غیر این صورت در تعلق مسأله فلسطین به جهان اسلام و عرب صداقت ندارند.
*چرا برخی کشورها و رژیم های عربی تلاش می کنند ایران را به جای صهیونیست ها به عنوان دشمن معرفی و ایران هراسی را ترویج کنند؟ علت دشمنی آنها با ایران و دوستی با اسرائیل چیست؟
اولا باید تاکید کنم که دشمن نخست امت اسلامی، صهیونیست ها هستند که قدس را اشغال کرده اند و امکان ندارد که بپذیریم ایران با رژیم صهیونیستی مقایسه شود. ایران یک کشور اسلامی است که از مردم و مسأله فلسطین حمایت و از مقاومت فلسطین نیز با پول و تسلیحات پشتیبانی کرده است. بنابراین به هیچ وجه نمی توان ایران را به جای صهیونیست ها، دشمن تلقی کرد. بر همین اساس صهیونیست ها دشمن اول اعراب و مسلمانان هستند.
*روابط حماس با ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟ اسماعیل هنیه چه زمانی به ایران مسافرت خواهد کرد؟
روابط حماس با تهران بسیار خوب است و رو به بهبودی هم قرار دارد. هماهنگی و همکاری میان طرفین پابرجا است و ایران همچنان از مقاومت فلسطین حمایت می کند. ما از رهبر، دولت و ملت ایران به دلیل همراهی با مقاومت و انتفاضه فلسطین تشکر می کنیم. در خصوص سفر اسماعیل هنیه به ایران هم باید بگویم که ایشان در حال حاضر در نوار غزه تحت محاصره قرار دارند و تمام گذرگاه ها بسته است و وی نمی تواند از نوار غزه خارج شود مگر اینکه گذرگاه رفح توسط مصر به روی اسماعیل هنیه باز شود و وی بتواند سفر خود به چند کشور عربی و اسلامی در منطقه از جمله ایران را آغاز کند.
*حمایت ایران از مقاومت و حماس را با حمایت دیگر کشورهای عربی مانند سعودی ها، قطر و یا مصر چگونه مقایسه می کنید؟
اولا حمایت کشورهای عربی و اسلامی از مسأله فلسطین با یکدیگر تفاوت و اختلاف دارد. برخی کشورها مانند ایران از مقاومت فلسطین با سلاح و پول حمایت می کنند و برخی کشورهای دیگر نیز فقط با پول یا موضع گیری سیاسی از مقاومت پشتیبانی می کنند. این در حالی است که برخی کشورها نیز روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی سازی و برخی نیز به همراه صهیونیست ها علیه مسأله فلسطین توطئه می کنند. بنابراین تمام کشورها مساوی نیستند ولی ایران بهتر از همه از مقاومت و مردم فلسطین در تمام زمینه ها حمایت می کند. ما از تمام حامیان فلسطین تشکر می کنیم.

۱۳۹۶/۴/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...