نسخه چاپی

دور هفتم مذاكرات ژنو پایان یافت

به گزارش نما - ایسنا نوشت: دور هفتم نشست صلح سوریه در ژنو بدون حصول هیچ نزدیکی در مواضع دو هیئت دولت و مخالفان در زمینه مبارزه با تروریسم و گذار سیاسی به کار خود پایان داد.

به گزارش سایت شبکه اسکای نیوز عربی، بعد از پنج روز مذاکره که استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه با هیئت نظام سوریه به ریاست بشار جعفری و هیئت مخالفان سوریه داشت، نتایج قابل ملاحظه‌ای حاصل نشد.

هر چند بشار جعفری بعد از پایان این دور از مذاکرات آن را مفید خواند و گفت: در این دور از مذاکرات به دو مساله اصلی یعنی مبارزه با تروریسم و مسائل فنی قانون اساسی پرداختیم و نشست‌هایی با کارشناسان حقوقی در زمینه قانون اساسی داشتیم. اما دی‌میستورا و مخالفان گفتند، نظام سوریه اهمیتی به بحث گذار سیاسی در این دور از مذاکرات نداد.

وی افزود: در این راستا توجه فرستاده سازمان ملل را به کشتارهای ائتلاف ضد داعش در رقه و الطبقه معطوف و نفوذ نظامی ترکیه به خاک شمال سوریه را محکوم کردیم.

سفیر سوریه در سازمان ملل مذاکرات در زمینه مبارزه با تروریسم را "مفید و مفصلگ خواند و ابراز امیدواری کرد این مساله در میدان نظری به شورای امنیت برود.

بشار جعفری گفت در نشست با کارشناسان فنی به طور ریشه‌ای به اصول مربوط به روند قانون اساسی پرداختیم که در سند اصول اساسی راه حل سیاسی ۱۲ بندی آمده است.

دی‌میستورا در دور قبلی سند غیررسمی ۱۲ بندی را درباره اصول راه حل سیاسی در سوریه مطرح کرده بود که با استناد بر قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت و دیگر مرجعیت‌های بین‌المللی بود.
جعفری ادامه داد: ما درباره مبارزه با تروریسم در سه جلسه با دی‌میستورا و تیم او صحبت کردیم و در جلسه پایانی نیز اکثرا بحث‌مان همین موضوع بود و آخرین تحولات مبارزه با داعش را در سوریه برای آنها تشریح کردیم.

نماینده دولت سوریه در مذاکرات تاکید کرد: ما از دی‌میستورا خواستیم بحث مبارزه با تروریسم را شورای امنیت و جامعه بین‌الملل مطرح کند و تبادل نظر ما در این زمینه عمیق و مفید بود.

نصر حریری، ریاست تیم مخالفان نیز گفت: مخالفان دیدگاه سیاسی خود را درباره گذار سیاسی مطرح کردند و این در حالی بود که هیئت نظام سوریه به این مساله توجه نشان نداد.

وی افزود: گذار سیاسی تنها راه مبارزه با تروریسم است.

قرار است دی‌میستورا تلاش‌ها و نتایج مذاکرات خود را به شورای امنیت ببرد. دور هفتم مذاکرات ژنو روز دوشنبه آغاز شد و بر دیدارهای تیم‌های فنی متمرکز بود .

دی‌میستورا نیز اظهار داشت: بحران سوریه یک مساله چند شاخه‌ای است و باید شاخه‌های آن را از هم جدا کرد و باید در این راستا با مبارزه با تروریسم شروع کرد چون این مساله‌ای است که همه طرف‌های بحران بر سر آن توافق دارند.

دی‌میستورا تصریح کرد: من کاملا اطمینان دارم روزی واقعیت سیاسی حقیقی حاکم خواهد شد و بحران سوریه باید به صورت مفصل حل شود.

وی افزود: باید با جدا کردن این شاخه‌ها بحران را حل کرد بحران سوریه با یک انقلاب شروع شد و به جنگ بین همسایگان آن و بعد جنگ بین‌المللی تبدیل شد.

فرستاده سازمان ملل تصریح کرد: اگر بحران سوریه با شیوه‌های سیاسی حل نشود داعش که امروز خیلی ضربه خورده در اماکن دیگر رشد می‌کند و با عناوین دیگر روی کار می‌آید مثل آنچه که در عراق رخ داد.

وی افزود: باید از تجربه عراق استفاده کرد و باید برای ایجاد مناطق کاهش تنش تلاش کرد.

دی‌میستورا تصریح کرد: سوریه آمادگی خود را برای بررسی گذار سیاسی اعلام نکرد اما من از آنها خواستم برای بررسی چهار بحث اصلی یعنی گذار سیاسای، قانون اساسی، مبارزه با تروریسم و انتخابات آماده باشند.

وی خاطرنشان کرد، دور بعدی مذاکرات احتمالا ابتدای سپتامبر آینده باشد و همه برای آن اعلام آمادگی کردند.

۱۳۹۶/۴/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...