نسخه چاپی

ناكامی عربستان در صدور بیانیه ضد ایرانی

چهل و چهارمین نشست وزیران امور خارجه سازمان همكاری اسلامی با «شعار جوانان، صلح و توسعه در جهان به‌هم پیوسته» در ابیجان برگزار شد و به دلیل اختلاف اعضا نتوانست بیانیه پایانی را صادر كند.

به گزارش نما،چهل و چهارمین نشست وزیران امور خارجه سازمان همکاری اسلامی با «شعار جوانان، صلح و توسعه در جهان به‌هم پیوسته» در ابیجان برگزار شد و به دلیل اختلاف اعضا نتوانست بیانیه پایانی را صادر کند.


در این نشست وزرای امور خارجه و روسای هیات‌های کشورهای عضو آخرین دیدگاه‌های خود را در ارتباط با تحولات منطقه، مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی و نقش جوانان در توسعه و پیشرفت جوامع اسلامی بیان کردند.

بیانیه ریاض مغایر روح و اصول منشور سازمان همکاری اسلامی است

غلامحسین دهقانی، مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه و سرپرست هیات اعزامی کشورمان به این اجلاس با اشاره به تلاش یک کشور برای درج موضوعات خارج از دستورکار در نشست گفت: کشورهای اسلامی می‌دانند که بیانیه ریاض مغایر روح و اصول منشور سازمان است؛ منشور سازمان تاکید دارد اعضا در جهت همبستگی و اتحاد میان کشورهای اسلامی گام بردارند و مسائل و چالش‌های پیش روی امت اسلامی را حل نمایند.

توطئه علیه ایران مهترین هدف امریکا و عربستان در نشست ریاض بود

او ادامه داد: جای تاسف است یکی از اعضای سازمان میزبان قدرتی است که اعضای این سازمان را به اقداماتی علیه وحدت اسلامی تحریک می‌نماید؛ توطئه علیه جمهوری اسلامی ایران و مردم ما مهترین هدف امریکا و عربستان در آن نشست بود.

نشست ریاض نباید از سوی کشورهای اسلامی مورد استقبال قرار گیرد

مدیرکل امور سیاسی و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه در جمع وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی اظهار داشت: نشست ریاض و بیانیه آن هرگز نباید از سوی کشورهای اسلامی مورد استقبال قرار گیرد چراکه رهبران آن قدرت بار‌ها دشمنی و خصومت خود را با حقوق مردم فلسطین که هدف اصلی تشکیل سازمان همکاری اسلامی است در حرف و عمل نشان داده‌اند.

ترامپ حتی حاضر به پذیرش حقوق اولیه مردم فلسطین نیست

دهقانی با بیان اینکه رئیس‌جمهور جدید آمریکا برخلاف روسای سابق که تشکیل به اصطلاح دو دولت در سرزمین‌های اشغالی را به عنوان راه‌حل مساله فلسطین ذکر می‌کردند حتی حاضر به پذیرش حقوق اولیه مردم مظلوم فلسطین نیست، تصریح کرد: او آشکارا و وقیحانه از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند و خود را متعهد به انتقال سفارت آمریکا به قدس شریف می‌داند.

او بر رد قاطع بیانیه ریاض و هر قطعنامه یا سندی که خارج از چارچوب آئین کار سازمان به طور یکجانبه در دستورکار سازمان قرار گیرد، تاکید کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران اعتقاد دارد دلایل مزبور به تنهایی برای رد بیانیه ریاض که در حقیقت توسط ایالات متحده و کشور میزبان نشست تدوین و نهایی شده است و دیگران در آن نقشی نداشته‌اند، کفایت می‌کند.

بیانیه ریاض از سوی جمهوری اسلامی ایران محکوم است

سرپرست هیات اعزامی کشورمان به اجلاس سازمان همکاری اسلامی با بیان اینکه بیانیه ریاض از سوی جمهوری اسلامی ایران محکوم است، آنچه که از نشست‌های وزرای خارجه انتظار می‌رود این است که در جهت تحقق همبستگی و اتحاد و همکاری میان کشورهای اسلامی گام بردارد؛ عربستان عین متن بیانیه ریاض را برای تصویب به اجلاس پیشنهاد داده بود که با مخالفت کشورمان و برخی کشورهای دیگر عضو نتوانست متن مذکور را به عنوان قطعنامه نشست وزرای امور خارجه سازمان همکاری اسلامی به تصویب برساند.

۱۳۹۶/۴/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...