نسخه چاپی

كدام فارغ‌التحصیلان برای ورود به بازار كار آماده اند؟

یك استاد دانشگاه تاكید دارد كه اشتغال‌پذیری دانشجویان باید قبل از فارغ‌التحصیلی آنها اتفاق بیفتد.او معتقد است فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی و پزشكی، آماده‌ترین افراد برای ورود به بازار كار هستند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: یک استاد دانشگاه تاکید دارد که اشتغال‌پذیری دانشجویان باید قبل از فارغ‌التحصیلی آنها اتفاق بیفتد.او معتقد است فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی و پزشکی، آماده‌ترین افراد برای ورود به بازار کار هستند.

مسلم خانی افزود: این دسته فارغ التحصیلان به دلیل اینکه وقت زیادی از تحصیل خود را در درمانگاه‌ها و واحدهای صنعتی می‌گذرانند، پس از اخذ مدرک تحصیلی با سرعت بیشتری در رشته‌های متناسب با آموزه‌های خود وارد بازار کار می‌شوند.

وی ادامه داد: در برخی رشته‌ها هم که کارورزی جزو الزامات کار است، این مساله نتیجه داشته ولی چون کارورزی در بسیاری از رشته‌ها به صورت اختیاری یا صوری اجرا می‌شود و همه آن را نمی‌گذرانند دولت مصمم شده تا کاستی و نقص کارکردی نظام آموزشهای رسمی را از طریق طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی جبران کند که شرایط حضور توام با مهارت و آموزش دانشجویان و فارغ التحصیلان در بازار کار را فراهم می‌کند.

مشاور ارشد کارآفرینی و کسب‌وکار افزود: عده‌ای معتقدند که طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اقدام کارآمدی در راستای اشتغال‌پذیری نیروی کار دانشگاهی محسوب نمی‌شود، چون در همه کشورهای توسعه یافته دنیا موضوع دانشگاه و بازار کار کاملا عملیاتی شده و ارتباط دانشگاه با کسب‌وکار، شهرکهای صنعتی، کارآفرینان و صاحبان کسب وکار به یک رویه عملیاتی تبدیل شده است لذا کارشناسان تاکید دارند که هم باید نظام دانشگاهی را به بازار کار متصل کنیم و هم دانشجویان قبل از فراغت از تحصیل در حوزه‌های مختلف با کسب و کارهای مرتبط با رشته آشنا شوند تا فرایند اشتغال‌پذیری قبل از اخذ مدرک روی دهد.

این استاد دانشگاه با اشاره به نظریه کارشناسی بین‌المللی که معتقد است اشتغال‌پذیری فرد باید قبل از فارغ التحصیلی صورت گیرد، گفت: با این نظریه کل ۴.۵ دانشجوی درحال تحصیل کشور اشتغال‌پذیر می‌شوند و با مجموعه برنامه‌هایی که در دانشگاه‌ها عرضه می‌شود، قبل از اخذ مدرک در بازار کار حضور می‌یابند؛ به نحوی که این موضوع با نظام دانشگاهی منطبق و کارورزی و کارآموزی به عنوان واحدهای اجباری دوران تحصیل تلقی می‌شود و دانشجویان بین ۲۰ تا ۳۰ درصد سرفصل‌ها را حین تحصیل فرابگیرند.

ارائه طرح " تاک" به دولت با هدف اشتغال‌پذیری دانشجویان

خانی درعین حال از ارائه طرحی تحت عنوان "تاک" به دولت خبر داد و گفت: این طرح با هدف توانمندسازی، ‌ اشتغال‌پذیری و کارآفرینی دانشجویان و دانشگاهیان تهیه شده و بیش از ۲۸ اقدام مشترک توسط مدرسه و دانشگاه صورت می‌گیرد و هر دانش آموز و دانشجو حین تحصیل، مهارتهای کسب و کار را فرا می‌گیرد.

به گفته این کارشناس بازار کار در طرح تاک هم رغبت سنجی و استعداد سنجی صورت می‌گیرد و هم با توجه به استعداد تحصیلی فرد، موضوع آموزشهای همزمان با تحصیل اتفاق می‌افتد، مثلا دانشجوی رشته روزنامه‌نگاری بخشی از اوقات خود را در نشریه‌ها گذرانده و با مراحل تولید اخبار و گزارش‌ها آشنا می‌شود تا بعد از فراغت از تحصیل به عنوان یک کارشناس آماده حضور در بازار کار ظاهر شود.

۱۳۹۶/۴/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...