نسخه چاپی

رسانه آمریكایی: اكنون زمان آن است كه تیلرسون به ظریف زنگ بزند

یك پایگاه اینترنتی آمریكایی در گزارشی به سرد شدن روابط ایران و آمریكا نوشت و عنوان كرد: دولت ترامپ و ركس تیلرسون وزیر خارجه آمریكا اجازه دادند كه خط ارتباطی با ایران سرد شود. علیرغم خطر قابل توجه جنگ، حتی یك تماس تلفنی نیز میان ظریف و تیلرسون برقرار نشده است. هیچ تلاشی برای حل بحران دیپلماتیك انجام نشده است.

به گزارش نما، پایگاه اینترنتی «امریکن کانسرویتیو» در مطلبی با عنوان «وزیر خارجه تیلرسون اکنون زمان تماس با ایران است» نوشت:

زمانی که 10 ملوان آمریکایی سال گذشته در خلیج فارس به دست سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران بازداشت شدند، جان کری وزیر خارجه آمریکا در زمانی کمتر از 16 ساعت، آزادی این افراد را تضمین کرد، وی از ابزاری قابل توجه و مهم برای کسب این پیروزی استفاده کرد: تلفن.

تنها چند ساعت پس از بازداشت ملوانان، جان کری در حال صحبت تلفنی با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی اش بود. آنها عصر آن روز 5 مرتبه با یکدیگر تلفنی صحبت کردند و در تماس دوم به توافق رسیدند و مکالمات بعدی به مسائل مربوط به تدارکات آزادی و حل و فصل مشکلات و سوء تفاهم های این اتفاق اختصاص یافت.

به عنوان مثال، در یک مورد، کشتی نیروی دریایی آمریکا و هلیکوپترهای این نیرو به جزیره ای که ملوانان آمریکایی در آن نگهداری می شدند نزدیک شدند، ظریف با لحنی که بیانگر فوریت این موضوع بود از کری در تماس تلفنی خواست « لطفا به نیروهای خود بگویید که نزدیک نشوند.»

ظریف ادامه داد: ما خواستار تقابل نظامی نیستیم، اما اگر هواپیماهای شما نزدیک شوند، مشکل جدی خواهیم داشت.

کری بلافاصله با جوزف دانفور رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا تماس گرفت و از وی خواست تا نیروهایش عقب نشینی کنند. وزیر خارجه آمریکا به ژنرال این کشور گفت که ما در حال افزایش خطر تقابل هستیم. آنها به ما اطمینان دادند که ملوانان آزاد می شوند بنابراین ما باید هلیکوپترها را به عقب بازگردانیم و اظهارات آنها را به آزمایش بگذاریم.

ظریف در همین شرایط تصویری از ملوانان آمریکایی را از طریق جیمیل برای جان کری ارسال کرد.



2 سال مذاکرات و گفت وگو میان کری و ظریف روابطی را میان دو وزیر خارجه ایجاد کرده بود که آنها را قادر می ساخت بتوانند به سرعت بحران های پیش بینی نشده مانند بازداشت ملوانان آمریکایی را حل و فصل کنند.، کانال ارتباطی میان دو وزیر خارجه ایران و آمریکا ایجاد شده بود که که تاثیرگذاری و کارایی آن غیرقابل انکار بود.

امروز اما بحران های پیش بینی نشده بسیاری وجود دارد که خطرات زیادی را نه تنها متوجه ایران و آمریکا بلکه تمامی خاورمیانه برای تقابل مستقیم تهدید می کند.

آمریکا و ایران منافع مشترکی را در مبارزه با داعش در عراق دارند اما پس از سقوط موصل توازن منافع این دو کشور ممکن است آنها را سمت تقابل بیشتر سوق دهد.

همین سناریو در سوریه نیز در جریان است، جایی که آمریکا هواپیماهای بدون سرنشین ایران را هدف قرار می دهد و گروه های مورد حمایت ایران در این کشور را مورد حمله قرار می دهد. علاوه بر آن، تنش ها در خلیج فارس همزمان با دریافت چراغ سبز عربستان از دولت ترامپ برای بیشتر شدن تقابل هانیز در حال تشدید است.

رابرت گیتس، وزیر دفاع پیشین آمریکا اما درباره هدف سعودی ها هیچ ابهامی ندارد، وی بر این باور است که سعودی ها همواره به دنبال مبارزه با ایرانی ها هستند.

با وجود این موضوعات، دولت ترامپ و رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا اجازه دادند که خط ارتباطی با ایران سرد شود. علیرغم خطر قابل توجه جنگ، حتی یک تماس تلفنی نیز میان ظریف و تیلرسون برقرار نشده است. هیچ تلاشی برای حل بحران دیپلماتیک انجام نشده است.

زمانی که در سفر تیلرسون به عربستان سعودی از وی درباره دیپلماسی با ایران سوال شد، وی گفت که هیچ برنامه ای برای برقراری ارتباط با تهران ندارد اما تاکید کرد که این احتمال در آینده بعید نیست.

این اظهار نظر وزیر خارجه آمریکا اما کافی نیست. این مسئولیت اصلی رئیس جمهور و دولت وی است که آمریکا را امن نگه دارد. در این موضوع دولت ترامپ نه تنها شکست خورده است بلکه به شدت شکست خورده اند چرا که هیچ تلاشی انجام نداده اند.

۱۳۹۶/۴/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...