نسخه چاپی

چرا ترامپ به فرانسه رفت؟

سفر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریكا به فرانسه از ابعاد مختلف قابل تحلیل است. اصولا فرانسوی‌ها از دیرباز بر سر مسائل مختلف از جمله الجزایر، مواضعی ضدآمریكایی داشتند و به همین خاطر بود كه ژنرال دوگل، فرانسه را از بخش نظامی ناتو خارج كرد.

به گزارش نما, علی بیگدلی در آفتاب یزد نوشت: سفر دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا به فرانسه از ابعاد مختلف قابل تحلیل است. اصولا فرانسوی‌ها از دیرباز بر سر مسائل مختلف از جمله الجزایر، مواضعی ضدآمریکایی داشتند و به همین خاطر بود که ژنرال دوگل، فرانسه را از بخش نظامی ناتو خارج کرد.

در این چند ماه اخیر پس از روی کار آمدن ترامپ شاهد بودیم که ترزا می نخست‌وزیر انگلیس و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان برای دیدار با ترامپ به آمریکا سفر کردند ولی در خصوص فرانسه امکان نداشت که آقای مکرون برای دیدن ترامپ به واشنگتن برود. خود آمریکایی‌ها هم این موضوع را می‌دانند و برای فرانسوی‌ها احترام خاصی قائل هستند. سفر ترامپ به پاریس همزمان با سالگرد روز ملی فرانسه صورت گرفت.

اصولا آمریکایی‌ها احساس کردند که مواضع این کشور در خصوص تحولات اقلیمی آمریکا را درانزوا قرار می‌دهد و فاصله این کشور با اتحادیه اروپا را بیشتر می‌کند و اگر چنین اتفاقی بیفتد باعث تقویت اتحادیه اروپا خواهد شد. به انزوا رفتن آمریکا باعث نگرانی مقامات این کشور شد. واشنگتن می‌داند که در خصوص مسائل بین‌المللی نمی‌تواند نظرات اتحادیه اروپا را نادیده بگیرد. مخصوصا اینکه فرانسوی‌ها بزرگترین ارتش اتحادیه اروپا را در اختیار دارند و یکی از رهبران این اتحادیه هستند. آقای مکرون در یک سخنرانی گفته بود: همان طور
که ترامپ گفته دغدغه خود را آمریکامی‌داند ما هم دغدغه خود را اتحادیه اروپا می‌دانیم.

فرانسوا اولاند نیز قبلا گفته بود اگر لازم باشد یک ناتوی اروپایی تشکیل می‌دهیم. بنابراین سفر ترامپ به فرانسه یک سفر بسیار حساب شده و سازمان یافته‌ای است که می‌تواند مقدمه آشتی بین آمریکا و اتحادیه اروپا باشد. همان طور که اشاره شد به دلیل نفوذ بسیار زیاد فرانسه در اتحادیه اروپا، واشنگتن نمی‌خواهد آمریکا در انزوا قرار گرفته و بین اتحادیه اروپا و آمریکا فاصله بیفتد. به همین دلیل بود که این سفر انجام شد و ترامپ در جریان این سفر تحت فشار کنگره و مشاوران سیاسی‌اش در مواضعش در ارتباط با تغییرات اقلیمی قدری کوتاه آمد.
از این جهت بود که ترامپ در کنفرانس مطبوعاتی‌اش با مکرون گفت که این احتمال وجود دارد که درباره پیمان پاریس که آمریکا از آن خارج شده، کاری بکند.

۱۳۹۶/۴/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...