نسخه چاپی

رشد اقتصادی عربستان به صفر نزدیك می‌شود

به گزارش صندوق بین المللی پول، پیش بینی رشد واقعی تولید ناخالص داخلی عربستان از 0.4 درصد به 0.1 درصد كاهش پیدا می كند. در عین حال كسری بودجه در سال های آینده به طور قابل توجهی كم می شود

به گزارش نما به نقل از اتاق تهران، اقتصاد عربستان سال جاری متوقف خواهد شد. آنطور که صندوق بین المللی پول عنوان کرده است به دلیل کاهش درآمدهای نفتی رشد اقتصادی عربستان به صفر نزدیک خواهد شد.

صندوق بین المللی پول پیش بینی رشد سال 2017 برای عربستان سعودی را از 0.4 درصد به 0.1 درصد کاهش داده است. این تغییر هم به دلیل کاهش تولید اوپک، عدم اطمینان از قیمت نفت، اصلاحات ساختاری عربستان برای تلاش به کاهش وابستگی به نفت انجام شده است. این صندوق همچنین پیش بینی رشد غیرنفتی عربستان سعودی را از 2.1 درصد به 1.7 درصد کاهش داد.

قیمت پایین نفت و اقدامات ریاضتی بر اقتصاد عربستان سنگینی می کند و این اولین بار بعد از سه ماه اول سال 2009 چنین اتفاقی می افتد. این ماجرا نشان دهنده مقیاسی از چالش پیش روی وارث جدید این کشور، یعنی محمدبن سلمان است. چرا که قرار است او طرحی برای گذار از وابستگی نفت را به اجرا در می آورد.

با این حال صندوق بین المللی پول اعلام کرده است که از این اقدام دولت عربستان استقبال می کند چرا که به کاهش کسری بودجه این کشور کمک می کند به طوری که این کسری «در سال های آینده به طرز قابل توجهی کم می شود.»

صندوق بین المللی پول در بیانیه ای اعلام کرد: انتظار می رود که رشد غیرنفتی عربستان در این سال افزایش یابد، همچنین هم انتظار می رود که رشد کلی در میان مدت با اصلاحات ساختاری اجرایی شود. او به دولت برای نظارت بر تاثیر اقدامات مالی و اینکه «در صورت نیاز اصلاح کنید» هشدار داد.

انتظار می رود که کسری بودجه عربستان سعودی به 9.3 درصد از تولید ناخالص داخلی در سال 2017 کاهش پیدا کند. به گفته صندوق بین المللی پول، سال گذشته کسری بودجه 17.2 درصد بود که تا سال 2022 به کمتر از یک درصد می رسد.

صندوق المللی پول همچنین اعلام کرد: برنامه عربستان برای حذف یارانه انرژی را تشویق می کند. «افزایش تدریجی و مرحله به مرحله قیمت» به خانواده و کسب و کار اجازه می دهد زمان بیشتری برای تنظیم خود داشته باشند. همچنین هم قرار است نرخ ارز پادشاهی سعودی بر اساس دلار تعیین و تثبیت می شود که برای اقتصاد مناسب است.

صندوق بین المللی پول براساس اطلاعات جدید میزان پیش بینی های خود از اقتصاد کشورها را تغییر می دهد. حالا هم با توجه به تغییراتی که در عربستان سعودی رخ داده است، پیش بینی این صندوق از تولید ناخالص داخلی عربستان به روز شده است. احتمالا اگر بازهم تغییری در روند اقتصادی این کشور رخ دهد، باز هم پیش بینی صندوق بین المللی پول از میزان رشد اقتصادی آن تغییر خواهد کرد.

۱۳۹۶/۵/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...