نسخه چاپی

آتش در كمین 40 برج مشهد

رییس سازمان نظام مهندسی استان گفت: چند ساختمان دارای شرایط مشابه روتانا با احتمال آتش سوزی در مشهد وجود دارد.

به گزارش نما به نقل از خراسان: رییس سازمان نظام مهندسی استان گفت: چند ساختمان دارای شرایط مشابه روتانا با احتمال آتش سوزی در مشهد وجود دارد.

کامران افزود: 40 برج ساخته شده جدید داریم که نماهای آن ها ترکیبی از کامپوزیت و پلی اورتان یا کامپوزیت و شیشه است و باید نمای آن ها بررسی شود و دوباره تائید کیفیت دریافت کنند.

حسین کامران‌دیسفانی همچنین در گفت وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با بیان این که در ساخت و ساز هتل روتانای مشهد از مصالح ساختمانی غیراستاندارد و نامرغوب استفاده شده بود، از تشکیل کمیته شناسایی ساختمان‌های پرخطر در شهر مشهد و پیرامون حرم مطهر رضوی و ارائه گزارش این کمیته در سه ماه آتی برای ساختمان‌های گروه دال (بالای ۵ هزار متر و ۱۱ طبقه) در استان، خبر داد.وی درباره علت آتش سوزی هتل روتانای شهر مشهد گفت: این پروژه در مقطع میانی انجام عملیات ساختمانی قرار داشت و نقشه‌ها در سازمان نظام‌مهندسی ساختمان بررسی شده اما گواهی پایان کار هنوز به سازمان ارائه نشده بود.

وی افزود: گزارشی که در مورد آتش‌سوزی هتل درحال ساخت روتانا ارائه شده گواه این است که هتل در بخش‌هایی در حال جوشکاری بوده که به دلیل قابل‌اشتعال بودن نما، جرقه‌ای ایجاد و آتش شروع می‌شود و این فاجعه رخ می‌دهد.

کامران با اشاره به این که مصالح غیراستاندارد و نمای کامپوزیت قابل‌اشتعال و نامرغوب و همچنین نبود ناظر مقیم حین انجام عملیات ساختمانی از دلایل این آتش‌سوزی است، گفت: ورود مصالح غیراستاندارد به کشور چالشی است که امروزه با آن روبه‌رو هستیم. معمولا قیمت نماهای کامپوزیت غیراستاندارد و مشتعل شونده نصف نمای کامپوزیت استاندارد است و به همین دلیل نیز عده زیادی به سبب صرفه اقتصادی کوتاه مدت به این سمت گرایش دارند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان با تاکید بر این که آتش سوزی برج سلمان مشهد در سال گذشته شبیه به آتش سوزی هتل روتانا بود، افزود: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در مورد استفاده نکردن از نوعی ورق آتش زا در نمای ساختمان قبلا اطلاعیه داده است و مهندسان موظف اند در این مورد در بحث نظارت دقت لازم را به عمل آورند. اما از آن جا که عموما ناظر مقیم در پروژه ها حضور ندارد و ناظران به صورت مرحله ای به پروژه ها ورود می کنند، چنین مشکلاتی به وجود می آید.

وی ادامه داد: اتفاق دیگری هم که در آتش سوزی هتل روتانای مشهد رخ داد دسترسی نداشتن خودروهای آتش نشانی به محل آتش سوزی بود که امکان استقرار آن ها در جبهه نمای پشتی ساختمان فراهم نشد.

کامران تصریح کرد: برای جلوگیری از وقوع چنین آتش سوزی در این هتل کارفرما باید مصالح استاندارد تهیه می‌کرد، مهندس ناظر باید کنترل لازم را انجام می‌داد و مجری نیز باید کنترل و نظارت دقیقی می‌داشت. با این حال و اگرچه نظارت بر مصالح ساختمانی برعهده ناظران ساختمانی است اما مشکلی که داریم این است که در پروژه‌های بزرگ نیز ناظران به صورت مرحله‌ای تعریف می‌شوند. اعتقادی که داشته و دارم و اکنون در استان نیز در حال پیگیری موضوع هستم، این است که این نوع نظارت برای ساختمان های بزرگ جوابگو نیست و باید اصلاح شود.

وی افزود: باید تشکل‌های حقوقی مسئولیت نظارت را برعهده بگیرند و ساختمان های دارای اهمیت و حتی تمامی ساختمان ها، ناظر مقیم داشته باشند تا هرگونه مصالحی که در ساختمان استفاده می‌شود را پیش از استفاده تایید کنند.

۱۳۹۶/۵/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...