نسخه چاپی

داعش و تغییرات آب و هوایی بزرگترین تهدیدهای جهانی از نظر مردم دنیا

جدیدترین نظر سنجی مركز تحقیقات بین‌المللی پیو حكایت از این دارد كه مردم در سراسر دنیا دو مقوله را به عنوان بزرگترین تهدید جهانی می‌شناسند. یكی از آنها داعش است و دیگری تغییرات اقلیمی.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین، حملات سایبری و سلامت اقتصاد بین‌المللی با فاصله نزدیکی از دو تهدید ابتدایی این نظر سنجی قرار دارند؛ در عین حال یک سوم مردم 38 کشوری که در این نظر سنجی شرکت کرده‌اند بر این عقیده‌اند که قدرت و نفوذ امریکا، روسیه و چین نیز موضوع نگران کننده‌ای برای دنیا محسوب می‌شود.

در حالیکه مرکز تحقیقاتی پیو با تغییراتی هر چند مختصر در دیدگاه مردم نسبت به تهدیدات جهانی از آخرین نظر سنجی خود روبه‌رو شده است اما نکته قابل توجه رویارویی این مرکز با نگرانی مردم بابت قدرت و نفوذ امریکا بعد از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده است که دونالد ترامپ را در جایگاه رییس جمهور این کشور قرار داد.

در سراسر اروپا 31 درصد مردم گفته‌اند قدرت و نفوذ امریکا یک تهدید بزرگ در سال 2017 محسوب می‌شود. این عدد در اسپانیا 59 درصد بوده است. در مقایسه با سال 2016 نگرانی نسبت به امریکا در 6 کشور اروپایی و کانادا بیشتر شده است.

در ترکیه هم مردم در جواب به سوال محققان گفته‌اند بزرگترین تهدید برای امنیت ملی آنها امریکاست. البته این در شرایطی است که از این افراد درباره داعش سوال نشده بود.

حملات سایبری

در این نظر سنجی‌ برای امریکایی‌ها بزرگترین تهدید داعش است که در ادامه آن حملات سایبری، تغییرات آب و هوایی و قدرت و نفوذ روسیه قرار می‌گیرد.
روس‌ها هم به عنوان اولین و بزرگترین تهدید داعش را در بالای این لیست قرار می‌دهند که پشت سر آن اقتصاد جهانی، قدرت و نفوذ امریکا و مهاجرت تعداد زیادی از مردم از کشورهای خاورمیانه مانند سوریه و عراق قرار دارند.

داعش همچنین برای بیشتر کشورهای خاورمیانه در صدر لیست بزرگترین تهدید در جهان جای می‌گیرد درست مانند کشورهایی که با اعلام وابستگی گروه‌های تروریستی به داعش در خاک خود رو‌به‌رو هستند یا کشورهای اروپایی که حملات تروریستی این گروه‌ها و افراد را در شهرهای خود تجربه کرده‌اند.
در سراسر این لیست نظر سنجی،‌ تغییرات آب و هوایی جهانی به عنوان دومین تهدید بزرگ برای مردم در 13 کشور دنیا شناخته می‌شود. مردمی که این تغییرات اقلیمی را یک نگرانی جدی می‌دانند.

در عین حال مقوله حملات سایبری هم در رده‌های بالای این جدول قرار می‌گیرد. بعد از اعلام سرویس اطلاعاتی امریکا مبنی بر اینکه هکرهای روسی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری امریکا دخالت کرده‌اند، امریکایی‌ها حملات سایبری را به عنوان دومین تهدید بزرگ معرفی کرده‌اند.

روسیه به عنوان یک تهدید

این نظر سنجی همچنین نشان می‌دهد 47 درصد امریکایی‌ها روسیه را به عنوان تهدیدی بزرگ می‌شناسند. البته در این رابطه پاسخ‌ها بر اساس حزبی بودن تفکیک می‌شود به این ترتیب در حالیکه 61 درصد از دموکرات‌ها روسیه را به عنوان تهدیدی بزرگ می‌بینند، صرفا 36 درصد جمهوری‌خواهان چنین نظری دارند.

در بریتانیا و آلمان که اتفاقا طی ماه‌های اخیر با حملات سایبری متعددی روبه‌رو بوده‌اند،‌ "حملات سایبری" را به عنوان دومین تهدید بزرگ دسته‌بندی کرده‌اند. این در حالیست که طبق نظر سنجی‌ها در ژاپن حملات سایبری در راس بزرگترین تهدیدها قرار می‌گیرد.

در کشورهایی که وضعیت اقتصادی مناسبی وجود ندارد مردم بیشتر اقتصاد جهانی را به عنوان یک تهدید بزرگ می‌شناسند. در یونان 98 درصد مردم می‌گویند اقتصاد کشور آنها در وضعیت بدی قرار داشته است و در عین حال 88 درصد اقتصاد جهانی را به عنوان تهدید اول برای کشور خود معرفی می‌کنند.

در این گزارش همچنین مشخص شده نگرانی‌های مردم بر حسب منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنند متفاوت می‌شود.

تفاوت‌های منطقه‌ای

در آسیا_اقیانوسیه بیشترین نگرانی مردم درباره داعش و گرمایش جهانی است. هر چند در عین حال 52 درصد نگران حملات سایبری هستند و 47 درصد قدرت و نفوذ چین را به عنوان تهدیدی بزرگ معرفی می‌کنند. این در حالیست که از آنها درباره کره شمالی سوال نشده است.

در جنوب صحرای افریقا، تغییرات آب و هوایی، داعش و بحران جهانی مهاجرت به عنوان اصلی‌ترین نگرانی‌های شناخته می‌شوند. غافلگیر کننده نیست اگر مردم خاورمیانه در این تحقیقات بر روی داعش تمرکز کرده باشند که البته در کنار اینها باید در لیست نگرانی‌های مردم این منطقه اقتصاد جهانی و نفوذ امریکا را هم اضافه کرد.

بیشتری نگرانی مردم امریکای لاتین اما در تغییرات آب و هوایی خلاصه می‌شود به طوریکه 6 کشور از 7 ، این مقوله را به عنوان بزرگ‌ترین تهدید معرفی کرده‌اند هر چند اقتصاد جهانی هم به عنوان یک نگرانی جدی برای مردم این منطقه در رتبه بالایی قرار می‌گیرد.

و بالاخره در اروپا،‌ امریکا، کانادا و روسیه داعش به عنوان بزرگترین تهدید جهانی در بالای این لیست قرار می‌گیرد اگرچه تغییرات آب و هوایی هم یک نگرانی جدی برای مردم این مناطق محسوب می‌شود. تغییرات آب و هوایی در کانادا، سوئد و اسپانیا به عنوان اولین تهدید ملی شناخته شده است. در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، 64 درصد می‌گویند تغییرات اقلیمی یک تهدید بزرگ است در حالی که در امریکا 56 درصد مردم تغییرات آب و هوایی را به عنوان یک تهدید بزرگ معرفی کرده‌اند.

این تحقیق بین 41953 نفر از 38 کشور در فاصله زمانی 16 فوریه تا 8 می 2017 انجام شده است.

۱۳۹۶/۵/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...