نسخه چاپی

امنیت انرژی شمال كشور تضمین شد

وزیر نفت افتتاح خط لوله انتقال گاز دامغان - نكا را سبب ایجاد امنیت انرژی در استان‌های شمالی عنوان كرد و گفت: افتخار نیست بر روی ذخایر عظیم راه برویم و پایمان برهنه باشد، باید آن را بالفعل كرد.

به گزارش نما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت بیژن زنگنه در آیین افتتاح خط لوله دامغان- نکا با تبریک دهه کرامت و میلاد خجسته حضرت امام رضا (ع) اظهار کرد: در این روزهای مبارک توفیقی بود که این خط پس از ۶ ماه در آن وضعیتی که در زمستان سال گذشته داشتیم، افتتاح شد و قولی که به مردم دادم عملیاتی شد.

وی با بیان این که بخشی از نگرانی برای تامین مطمئن گاز و امنیت انرژی در این استان‌ها مرتفع شده است، تصریح کرد: به عنوان وزیر نفت برای من مایه سرشکستگی بود که بگوییم بیشترین ذخایر گاز دنیا را داریم، اما در عین حال در یک استان کشورمان مشکل تامین گاز داشته باشیم.

وزیر نفت ادامه داد: افتخار نیست که ما بر روی ذخایر عظیم راه برویم و پایمان برهنه باشد و افتخار کنیم که خیلی ثروت داریم، این ثروت‌ها باید بروی زمین بیایند و مردم از آن استفاده کنند و وقتی بالفعل شد، افتخار دارد.

زنگنه تصریح کرد: هنر ما به عنوان مدیران کشور این است که شرافتمندانه این ثروت‌ها را برای بهبود طولانی مدت زندگی، پایدار و مطمئن نسل آینده درست مصرف کنیم و نگذاریم ثروت کشور هدر برود.

وزیر نفت افزود: این وظیفه بر عهده یک دولت شریف، خدمتگزار و وفادار به آرمان‌های ملی، دینی و انقلابی است.

رفقای خوب

زنگنه در ادامه از مردم، مسئولان و نمایندگان استان‌های شمالی کشور تشکر و قدردانی کرد و با بیان این‌که مردم مازندران در روزهای سرد زمستان خیلی با ما همکاری کردند، افزود: ما واقعا مشکل داشتیم و مردم با همراهی شان آن را حل کردند.

وی تصریح کرد: همچنین نمایندگان محترم مازندران و گلستان خیلی با ما همراهی کردند، البته آن‌ها همیشه همراه هستند و رفاقت آن‌ها را همیشه دارم.

وزیر نفت با اشاره به این‌که در یکی از روزهای سرد سال که گمان قطع گاز می‌رفت به برخی از نمایندگان پیام فرستادم، یادآور شد: جواب‌هایی که از این پیام‌ها دریافت کردم بسیار با ارزش بود.

زنگنه گفت: انسان، رفیقانش را در روزهای سخت می‌شناسد، روز خوش همه رفیق آدم هستند.

امنیت پایدار انرژی در مازندران

وزیر نفت با بیان این‌که خوشبختانه با همکاری دوستان، امروز در زمینه انرژی در این استان در وضع خوبی قرار داریم، تصریح کرد: برای نخستین بار اعلام می‌کنم مشکلی برای تامین خوراک گاز صنایع استان مازندران و گلستان نداریم.

وی افزود: من انتظار دارم مسئولان استان تلاش کنند از این گاز به‌عنوان سوخت استفاده نکنند و به‌عنوان خوراک صنایع استفاده شود تا اشتغال گسترده را به همراه داشته باشد.

۹۵ درصد جمعیت ایران تحت پوشش گاز

زنگنه، با بیان این‌که برای تولید گاز زحمات زیادی کشیده می‌شود، تصریح کرد: ما منبع عظیمی داشتیم که هدر می‌رفته است و از دست ما خارج می‌شد که ما در این مدت تلاش کردیم نهایت استفاده را از آن ببریم.

وی ادامه داد: از هووخشتره تا آغاز کار این دولت به ۱۴ هزار روستا گازرسانی شده است، اما در سه سال گذشته به ۹ هزار روستا گازرسانی شد.

وزیر نفت تصریح کرد: در یکسال و نیم تا ۲ سال آینده نیز به پنج هزار روستا گازرسانی می‌شود، یعنی در مجموع به ۲۸ هزار روستا گازرسانی می‌شود.

زنگنه با بیان این‌که این تعداد گازرسانی بدون این که پولی از دولت گرفته شود، انجام شده است، افزود: نسبت جمعیت تحت پوشش گازرسانی ایران نسبت به کل جمعیت به نزدیک ۹۵ درصد رسید.

ضرر ۵ میلیارد دلاری تاخیر در هر فاز پارس جنوبی

وزیر نفت با بیان این‌که تاخیر در اجرای هر یک فاز پارس جنوبی (۲ فاز متعارف) پنج میلیارد دلار عدم‌النفع دارد، اظهار کرد: با یک سری حرف‌ها و سیاست‌ها در طول ۱۲ سال گذشته که ما نتوانستیم گاز را درست تامین کنیم بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار گازوئیل و مازوت در نیروگاه‌ها سوزانده شد.

وی این رقم را بسیار بزرگ عنوان کرد و ادامه داد: با این پول می‌توان خیلی چیزها را تغییر داد که این پول از جیب مردم رفته است.

زنگنه تصریح کرد: فشار مدیریت ضعیف از جیب مردم هزینه شده است و بعد می‌گویند اوضاع خوب است، کجا اوضاعش خوب است؟ گاز (میدان مشترک پارس جنوبی) را آن طرف برده و خسارت آن را مردم پرداخت کردند، کجا اوضاع خوب است؟

وی افزود: این موضوع افتخار ندارد، شرمندگی دارد.

وزیر نفت به قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی اشاره کرد و گفت: خیلی نسبت به این قرارداد و سرمایه‌گذاری در ایران انتقاد می‌کنند و می‌گویند اسلام به خطر افتاده است، اسلام با سرمایه گذاری به خطر نمی‌افتد، بلکه آن را تقویت می‌کند.

زنگنه ادامه داد: هدر دادن سرمایه کشور، بیکاری، سرخوردگی و غیره اسلام را به خطر می‌اندازد، سرمایه گذاری سبب عزت و سربلندی کشور می‌شود.

وزیر نفت حضور خود در استان مازندران را تعهد به وعده‌اش به نمایندگان مجلس عنوان کرد و یادآور شد: نمایندگان مجلس در دیداری که با هم داشتیم عنوان کردند که مردم در زمستان خیلی آسیب دیدند کاری نکنید دوباره به آنها فشار وارد شود که این حرف خیلی برایم ناراحت کننده بود.

وی ضمن تشکر از دست اندرکاران این طرح درباره اکتشاف و توسعه خزر هم که خواست استاندار گلستان بود، اظهار کرد: باید سرمایه گذار برای توسعه و اکتشاف خزر اعلام آمادگی کند تا آن را توسعه دهیم.

۱۳۹۶/۵/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...