نسخه چاپی

میهمان مرموز مراسم تحلیف كه بود؟

در بین میهمانان مراسم تحلیفِ دور دوم ریاست‌جمهوری حسن روحانی، «كیم یونگ نام» ـ كه بعضی از رسانه‌ها از او به‌عنوان «مرد شماره دو كره‌‌شمالی» یاد كرده‌اند ـ بیش از بقیه توجه رسانه‌های خارجی را به خود جلب كرد.

به نوشته نما به نقل از شرق؛ کیم یونگ‌ نام در بامداد پنجشنبه ۱۲ مرداد به‌همراه هیئت اعزامی کره‌شمالی از روسیه وارد ایران شد. طبق برنامه اعلامی، کیم یونگ‌ نام تا ۱۱ آگوست (۲۰ مرداد) در ایران خواهد ماند.

کیم یونگ ‌نام کیست؟

در کره‌شمالی حرف اول و آخر را کیم جونگ‌ اون، رهبر جمهوری دموکراتیک خلق کره (کره‌شمالی) می‌زند؛ رویه‌ای که با پدربزرگ رهبر فعلی شروع شد و به پسر و بعد به نوه او- کیم جونگ اون ـ منتقل شد. پدربزرگ رهبر فعلی، اولین و آخرین فردی بود که در حکومت کمونیستی کره‌شمالی عنوان «رئیس‌جمهوری» را یدک ‌کشید. به او لقب «رئیس‌جمهوری ابدی» داده شد. او در سال ۱۹۹۴ درگذشت و مقامات کره‌شمالی به احترام او، از به‌کاربردن این عنوان برای شخص دیگری خودداری کردند.

به گزارش «العالم» «کیم یونگ ‌نام» ـ عالی‌رتبه‌ترین عضو اعزامی کره‌شمالی به مراسم تحلیف که رئیس کشور کره‌شمالی محسوب می‌شود، وظایف و اختیارات تشریفاتی دارد. برای نمونه، کیم یونگ‌ نام اخیرا نامه تبریکی برای امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری منتخب فرانسه بعد از پیروزی او در انتخابات فرستاد. کیم یونگ‌نام (۸۹ساله) از سال ۱۹۹۸ رئیس هیئت رئیسه مجلس اعلای خلق کره‌شمالی است و از سال ۱۹۸۳ تا سال ۱۹۹۸ وزیر امور خارجه کره‌شمالی بود. طبق نظام سیاسی کره‌شمالی؛ کیم یونگ ‌نام رئیس‌جمهوری افتخاری کره‌شمالی به شمار می‌آید. او سال ۲۰۱۰ به عضویت هیئت رئیسه دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کارگران کره‌شمالی درآمد. تقریبا همه وظایف و اختیارات «کیم یونگ نام» تشریفاتی است. یکی از وظایف کیم یونگ‌ نام دریافت استوارنامه سفیران جدید و تعیین سفیران کره‌شمالی، امضای توافق‌نامه‌ها و استقبال از سران کشورهاست. با وجود این رئیس هیئت رئیسه مجلس اعلای خلق کره‌شمالی، به دلیل روابط نزدیک با رهبر کره‌شمالی، گاه مرد شماره دو این کشور پس از کیم جونگ اون محسوب می‌شود. کیم یونگ نام همچنین عرفا عضو شورای اجرائی سه‌نفره است. «پاک پونگ جو» نخست‌وزیر و کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی، دیگر اعضای این کمیته هستند. وظیفه این شورای اجرائی سه‌نفره تعیین سیاست‌های خارجی، تشکیل دولت، اداره امور داخلی و نظارت بر امور دفاعی است.

مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری اولین سفر کیم‌ یونگ نام به ایران نیست. مطابق قوانین کیم یونگ نام «رئیس کشور» کره‌شمالی محسوب می‌شود. او در سال ۱۳۹۱ برای شرکت در اجلاس سران جنبش عدم‌تعهد به تهران سفر کرد. در آن سفر نیز کیم یونگ نام به شرکت در مراسم اصلی بسنده نکرد و برنامه‌هایی را در دیدارهای رسمی با مقامات ایرانی پیگیری کرد. حاصل این دیدار‌ها چند سند همکاری بود. به گزارش ایرنا این سندها شامل همکاری‌های تحقیقاتی، تبادل دانشجو و محقق، راه‌اندازی آزمایشگاه‌های مشترک علمی و فناوری، سفرهای تحقیقاتی علمی میان دو کشور، تبادل و انتقال فناوری موردنیاز از جمله فناوری اطلاعات، انرژی، محیط زیست، توسعه پایدار، کشاورزی و مواد غذایی است.

با توجه به حساسیت‌های پرونده هسته‌ای ایران و کره‌شمالی این دیدارها نمی‌توانست بی‌ارتباط با این مسائل تحلیل شود. نام ایران و کره‌شمالی مکررا در کنار هم قرار گرفته است؛ از روزی که بوشِ پسر، ایران، عراق و کره‌شمالی را «محور شرارت» دانست تا امروز که ایران، روسیه و کره‌شمالی مشمول تحریم‌های آمریکا شده‌اند. گفتنی است دیدارهای حاشیه اجلاس سران عدم‌تعهد در ایران اولین دیدارهای رسمی دو کشور بعد از به‌رهبری‌رسیدن کیم جونگ اون بود.

«دان اوبردرفر» استاد سابق روابط بین‌الملل دانشکده «جان هاپکینز»، متخصص حوزه کره و روزنامه‌نگار بین‌الملل در کتاب «دو کره» درخصوص کیم یونگ نام نوشته است: او فردی‌ است «مبهم، سفت و سخت در نقش رسمی‌اش، شخصا خوشایند، به‌شدت باهوش و چهره‌ای مهم در پشت پرده پیونگ‌یانگ [پایتخت کره‌شمالی]». به‌نظر می‌رسد کیم یونگ نام یکی از مسئولان کثیرالسفر کره‌شمالی است، البته در قیاس با دیگر مسئولان آن کشور. او در سال ۲۰۰۷ یک سفره دوهفته‌ای به چهار کشور مغولستان، الجزایر، مصر و اتیوپی انجام داد و در سال ۲۰۰۸ به چهار کشور آفریقایی سفر کرد که در آنها با استقبال مقامات عالی‌رتبه روبه‌رو شد و توانست چند تفاهم‌نامه را با آنها امضا کند. او سابقه حضور در افتتاحیه المپیک ۲۰۰۸ و المپیک ورزش‌های زمستانی ۲۰۱۴ را نیز در کارنامه سفرهای خود دارد.

۱۳۹۶/۵/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...