نسخه چاپی

۳نكته درباره سفر هییت ایرانی به سوییس

سفر هیئت تجاری ایران به سوئیس از یك جنبه حائز اهمیت است. اول اینكه با روی كار آمدن ترامپ در انتخابات اخیر ریاست جمهوری امریكا سفرهای تجاری هیئت‌های اقتصادی از ایران اهمیت بیشتری دارد.

به گزارش نما به نقل از اتاق تهران، شریف نظام مافی، رییس اتاق بازرگانی ایران و سوییس در یادداشت خود نوشت:



1.به‌زودی هیئتی متشکل از فعالان اقتصادی ایران با مدیریت اجرایی اتاق ایران و سوئیس به این کشور سفر می‌کنند. پیش‌ازاین هیئتی از اتاق بازرگانی ایران به سوئیس سفر کرد و این سفر، دومین حضور بخش خصوصی ایران در سوئیس است. اعضای اتاق تهران با هماهنگی ریاست اتاق تهران و مدیر امور بین‌الملل اتاق با هم‌قطاران صنفی‌شان در سوئیس جلساتی خواهند داشت که به شیوه b2b برگزار می‌شود و چند بازدید از پروژه‌های بزرگ در حال انجام در سوئیس در زمینه‌های زیرساختی انجام می‌شود که بیشتر دولتی است و در شهرهای ژنو و زوریخ در جریان است.

سابقه همکاری بخش خصوصی دو کشور طولانی است. در اواخر دوره صفویه اولین تجار سویسی به ایران سفر کردند و بیشتر در زمینه ساعت با همتایان ایرانی‌شان تبادلاتی داشتند. درنهایت سوئیس در سال‌های اخیر صادرات محصولات با تکنولوژی بالا و مواد دارویی به ایران را افزایش داده است و البته متأسفانه زمینه افزایش صادرات ایران به این کشور فراهم نشده است. ظرفیت همکاری‌های دوجانبه دو کشور وجود دارد و فعالان بخش خصوصی دو کشور می‌توانند همکاری مؤثری با یکدیگر داشته باشند.

سفر هیئت تجاری ایران به سوئیس از یک جنبه حائز اهمیت است. با روی کار آمدن ترامپ در انتخابات اخیر ریاست جمهوری امریکا سفرهای تجاری هیئت‌های اقتصادی از ایران اهمیت بیشتری دارد. باید خودمان را به‌عنوان قطب مهم اقتصادی در کشور معرفی کنیم و تلاش کنیم از توافق برجام به نفع بخش خصوصی استفاده کنیم.

2.در زمینه بانکی انتظار تحول خاصی نداریم. دلیل اصلی محدودیت‌های بانکی امروز برای بانک‌های ایرانی و عدم همکاری بانک‌های بزرگ سیاسی است نه اقتصادی. این بانک‌ها هنوز از قوانین آمریکایی‌ها می‌ترسند بنابراین بعید است مشکلات بانکی در آینده نزدیک حل شود. به‌طور حتم این بانک‌ها علاقه به همکاری با طرف‌های ایرانی دارند اما مسئله ابعاد سیاسی دارد و با راه‌ اقتصادی حل نمی‌شود. در حال حاضر از همکاری با بانک‌های بزرگ محرومیم اما این مسئله سد معبر نیست. هم چنان می‌توانیم تبادلات خوبی با شرکای خارجی برقرار کنیم هرچند شرایط با آنچه پیش‌بینی می‌کردیم فاصله دارد. ایران مهد سرمایه‌گذاری نیست. این شعارها سرابی است که واقعیت ندارد. کشورهای دیگری که ازنظر زیرساختی به ایران شباهت دارند و رشد اقتصادی بهتری دارند، فضا را برای ثبات سرمایه‌گذاری فراهم کردند. از این منظر ایران برای سرمایه‌گذاری خارجی مناسب نیست اما ظرفیت‌های داخلی ما برای تحقق پیشرفت داخلی اقتصاد کفایت می‌کند. اگر موانع داخلی مثل قوانین حمایتی از صنعت و دخالت دولت در اقتصاد را اصلاح کنیم می‌توانیم به حضور بیشتر سرمایه‌گذاران خارجی امیدوار باشیم.

3.در نیمه دوم سال میلادی از زوریخ و یک استان دیگر سوئیس هیئت‌هایی به ایران سفر می‌کنند و درنهایت یک هیئت تخصصی درزمینهٔ نساجی به ایران خواهد آمد. دو هیئت اول شامل بازرگانان در رشته های مختلف هستند اما هیئت سوم تخصصی است. حضور این هیئت‌ها در ایران پیش‌زمینه حضور بزرگ‌تر و بیشتر بازرگانان خارجی در کشورمان است. نکته مهم تلاش برای تبادل درزمینهٔ آموزش و تحقیقات است. برای ایجاد این ارتباطات در حال توافق هستیم، توافقی که گامی مهم برای آشنایی بازرگانان ایرانی با منش‌های جهانی تجارت است.

۱۳۹۶/۵/۱۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...