نسخه چاپی

كاهش ترافیك تهران با ساخت دو آزادراه

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها گفت: با ساخت و تكمیل دو آزادراه مهم كنار گذر جنوب تهران از چرمشهر تا آبیك و همچنین آزادراه چرمشهر- پردیس بار ترافیك از غرب و جنوب به سمت تهران و شمال كشور به طور چشمگیری كاهش می‌یابد.

به گزارش نما به نقل از ایران: معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها گفت: با ساخت و تکمیل دو آزادراه مهم کنار گذر جنوب تهران از چرمشهر تا آبیک و همچنین آزادراه چرمشهر- پردیس بار ترافیک از غرب و جنوب به سمت تهران و شمال کشور به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

سید حسن میرشفیع گفت: ساخت آزادراه‌های جدید با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و سرمایه‌های خارجی خواهد بود و بار مالی آن برای دولت اندک است اما در کاهش مصرف سوخت، کاهش ترافیک و کمک به حفظ محیط زیست بسیار تأثیر‌گذار است.

میرشفیع افزود: آزادراه چرمشهر- آبیک در جنوب تهران به سمت قزوین به طول 154 کیلومتر تأثیر زیادی در کاهش بار ترافیکی از حاشیه تهران و تهران- قزوین دارد و آزادراه تهران - قزوین با بهره برداری از این آزادراه بار ترافیکی کمتری خواهد داشت.

به گفته میرشفیع آزادراه چرمشهر- آبیک تا 2 سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین آزادراه اصفهان – شیراز به طول 220 کیلومتر سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد که با تکمیل آن فاصله شیراز تا تهران 110 کیلومتر کاهش می‌یابد. همچنین با ساخت کنار گذر شرقی اصفهان به طول 50 کیلومتر که 30 کیلومتر آن در ماههای آینده تکمیل می‌شود بازهم فاصله شیراز به سمت تهران کم می‌شود. وی افزود: همچنین آزادراه چرمشهر- پردیس که در مرحله مطالعه و امضای تفاهمنامه قرار دارد بار ترافیکی از جنوب کشور به سمت استان‌های شمالی به خارج از تهران منتقل می‌کند. آزادراه اردکان- یزد و مهریز- مشهد- چناران- قوچان 2 مسیر دیگری هستند که قرارداد آنها بزودی بسته و کار ساختشان آغاز می‌شود.

16 هزار کیلومتر راه شریانی بزرگراه می‌شوند

در خصوص ساخت راههای جدید در کشور به منظور توسعه حمل و نقل داخلی و بین‌المللی و افزایش ترانزیت از کشور خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه تبدیل 16هزار راه شریانی به بزرگراه در دستور کار قرار دارد و مصوبه اخیر مجلس امکان تبدیل راه اصلی به بزرگراه از طریق سرمایه‌گذار بخش خصوصی را می‌دهد، گفت: 35 هزار کیلومتر راه شریانی، ظرفیت تبدیل به آزادراه و بزرگراه را دارند.

خادمی با اشاره به شروع عملیات اجرایی باند دوم محور هفتگل- باغملک بخشی از کریدور ترانزیت بین استانی خوزستان- اصفهان- چهارمحال و بختیاری به طول ۵۲ کیلومتر، اظهار داشت: با ساخت این باند دوم این مسیر و تبدیل آن به بزرگراه بخشی از کریدور ترانزیتی بین استان‌های خوزستان- اصفهان- چهارمحال و بختیاری تکمیل می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیت بالای استان خوزستان در حوزه ترانزیت و میزان ترافیک گفت: با توجه به ظرفیت‌های کشاورزی، نفتی، صنعتی استان خوزستان، ترافیک باری در این مسیر هم بالا است از سوی دیگر این استان از دو مرز چزابه و شلمچه به کشور عراق متصل می‌شود. بنابر این ظرفیت مسافری آن هم قابل توجه است.

خادمی با تأکید بر اینکه اتصال محورهای ارتباطی استان خوزستان با سایر استان‌های دیگر از جمله کریدور جنوبی و اتصال آن به استان‌های حاشیه خلیج فارس، اتصال آن از شرق به استان فارس و اتصال آن به استان چهارمحال و بختیاری بسیار حائز اهمیت است، افزود: عملیات اجرایی محور ارتباطی اهواز به اصفهان شروع شده است که عملاً بندر امام و مناطق جلگه‌ای خوزستان را به مرکز کشور یعنی اصفهان متصل می‌کند و این عملیات خط فاصل اهواز به ایذه بین هفتگل به باغ ملک به طول 52 کیلومتر به صورت باند دوم شروع شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برای ساخت باند دوم این محور تقریباً 104میلیارد تومان اعتبار برآوردشده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: عملیات اجرایی از استان خوزستان شروع می‌شود و در انتها به باغ ملک و ایذه می‌رسد و از آنجا به کارون 3 ادامه پیدا می‌کند و از آن محل به سمت مرز چهار محال و بختیاری امتداد می‌یابد. در حال حاضر باند دوم از خوزستان به سمت اصفهان طراحی شده است.

خادمی ادامه داد: طول این محور از اهواز تا محدوده خوزستان حدود 200کیلومتر شامل مناطق اهواز– هفتگل - باغ ملک – ایذه و دهدز است که از این 200 کیلومتر عملیات اجرایی 125کیلومتر در سه قطعه شروع شده است که نخستین قطعه به طول 52کیلومتر در دست اجرا است. تبدیل به بزرگراه این 120 کیلومتر در مدت زمان سه سال تحویل داده می‌شود.

خادمی با تأکید بر اینکه حدود 75درصد ترافیک در راه‌های شریانی است و این راه‌های شریانی از لحاظ ترافیکی و ترانزیتی بسیار اهمیت دارند، گفت: از این 35 هزار کیلومترراه شریانی حدود 16 هزار و 500 کیلومتر به بزرگراه تبدیل شده و 18هزار و 500 کیلومتر دیگر به صورت آزادراهی در حال بهره‌برداری است.

۱۳۹۶/۵/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...