نسخه چاپی

ظریف تأكید كرد: تلاش برای امن‌سازی منطقه و تسهیل روابط اقتصادی با دیگر كشورها

وزیر پیشنهادی امور خارجه با اشاره به ایجاد معاونت اقتصادی در بدنه این وزارتخانه گفت: ایجاد این معاونت در راستای افزایش تولید و اشتغال بوده است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، محمدجواد ظریف روز دوشنبه با حضور در کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه ما تمام تلاش خود را برای امن سازی منطقه می کنیم، گفت: وقتی منطقه ناامن باشد هزینه های ما نیز بالا می رود از این رو منطقه را به سمت آرامش و امنیت هدایت می کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت مقابله نظامی و فکری با تکفیری ها افزود: ما در منطقه توفیقات خوبی داشته ایم زیرا در گذشته در هیچ معادله منطقه ای ایران را بازی نمی دادند اما اکنون ایران نقش محوری دارد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه با بیان اینکه در دوره جدید ساختارها را در وزارتخانه تغییر داده ایم، افزود: ایجاد معاونت اقتصادی و سیاسی و همچنین ایجاد دیپلماسی پارلمانی از مهم ترین اقداماتی است که به تازگی انجام شده است.

ظریف ادامه داد: ایجاد معاونت های اقتصادی در وزارت خارجه در راستای افزایش تولید و اشتغال بوده تا به این ترتیب در زنجیره جهانی قرار بگیریم.

وزیر پیشنهادی امور خارجه افزود: در صورتی که تولید صادرات محور در کشور ما افزایش یابد دیگر ایران قابل تحریم نیست.

ظریف گفت: ما روابط اقتصادی با کشورهای مختلف را تسهیل خواهیم کرد که در این زمینه مذاکرات بسیاری صورت گرفته است.

وی با اشاره به مذاکره ایران با آمریکا گفت: مذاکره برای ایران و آمریکا سخت بود چرا که ما عادت به مقاومت و آن ها عادت به سلطه و تحمیل داشتند؛ تغییر ذهنیت ها مذاکره را رقم زد.

ظریف با تاکید بر اینکه ما به دنبال حذف کشورهای منطقه نیستیم، تصریح کرد: روابط ما در حال حاضر با کشورهای منطقه روابط محکمی است اما مشکل در ناهماهنگی است.

وی با بیان اینکه مردم انتظار داشتند پس از برجام سیلی از سرمایه گذاری ها در ایران صورت بگیرد، افزود: بسیاری از سرمایه گذاری ها با توجه به شرایط داخلی و منافع ملی هنوز به سرانجام نرسیده است از این رو لازم است هم افزایی بیشتری صورت بگیرد.

وزیر پیشنهادی امور خارجه ادامه داد: قرارداد فولاد مبارکه 4 سال به طول انجامید از این رو نباید انتظار به نتیجه رسیدن قراردادها در بازه زمانی کوتاه باشیم.

ظریف در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان در خصوص کشور آذربایجان و بحرین با تاکید بر اینکه ما به دنبال سرنگونی هیچ نظامی نیستیم، گفت: امنیت منطقه باید درون زا باشد و کشورهای منطقه باید به خودشان اکتفا کنند.

وی ادامه داد: اینکه برخی کشورهای منطقه فکر کنند با همراهی آمریکا می توانند کشوری را در این منطقه زمین بزنند اشتباه است زیرا بدعهدی آمریکایی ها بر همه محرز است.

ظریف با بیان اینکه ما کشور سرمایه پذیر صرف نیستیم، گفت: ما خواهان تکنولوژی هستیم و با وجود بیش از 950 هزار فارغ التحصیل اصرار بر واردات تکنولوژی داریم.

وزیر پیشنهادی امور خارجه با بیان اینکه در حوزه اقتصادی در 3 موضوع به دنبال صادرات و واردات هستیم، افزود: صادرات کالاهای غیرنفتی، خدمات فنی و مهندسی و نیروی متخصص و همچنین واردات سرمایه، فناوری و گردشگری از موضوعاتی است که وزارت خارجه در آن فعال است.

۱۳۹۶/۵/۲۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...