نسخه چاپی

چرا رای نمایندگان مجلس با رای مردم همسو نیست؟

به گزارش نما - محمدرضا تابش نماینده اردکان درروزنامه اعتماد نوشت:

فراكسيون اميد به محدوديت‌هاي رييس‌جمهوري، ساختار قدرت و ساير ملاحظاتي كه حسن روحاني در چينش كابينه دوازدهم داشته، واقف است و در راي اعتماد به وزيران پيشنهادي به آن توجه دارد. هرچند ممكن است اين برخلاف نظر مردمي باشد كه در روزهاي انتخابات، تحت فضاي سياسي آن روزها، خواسته‌هاي خود را مطرح مي‌كردند اما، آنها بدانند كه در آن زمان يكسري ملاحظات را مدنظر قرار نداده بودند. البته همه تلاش ما هم اين است كه شعارهاي رييس‌جمهوري در جهت خواسته‌هاي مردم محقق شود.
منتها ما به ساختار قدرت هم نگاه مي‌كنيم، به ملاحظاتي كه جناح‌هاي سياسي مختلف داشته‌اند توجه داريم، حتي بر حضور زنان، جوانان و قوميت‌ها نيز تاكيد داريم، اما در عين اينكه نظر گروه‌هاي مرجع چيست، در چه مواردي موافقت حاصل شد و در كجا مخالفت صورت گرفت را هم در نظر داريم. هرچند ما نماينده مردم و پيگيري‌كننده خواست‌هاي مردم هستيم. اما اين پيگيري‌ها بدون در نظر گرفتن ملاحظات نمي‌تواند انجام شود. در واقع مي‌خواهم به مردم بگويم كه اگر انتظارات‌شان در چينش كابينه برآورده نشد يا اگر راي اعتماد نمايندگان‌شان به افرادي انجام گرفت كه از نظر آنان، نمره پاييني داشته‌اند، اينچنين ملاحظاتي را داشته‌ايم. ما حامي آقاي رييس‌جمهور هستيم و بايد اين حمايت را به‌طور تام و تمام انجام دهيم. البته حمايت به اين معنا نيست كه بايد به همه گزينه‌هاي پيشنهادي او راي اعتماد دهيم؛ همانطور كه خود ايشان هم بر اين امر تاكيد كردند. هرچه باشد او چندين دوره نماينده مجلس شوراي اسلامي بوده و به كار نمايندگي آشناست. حتي گاهي حمايت ما در اين است كه به برخي گزينه‌ها راي ندهيم كه در آنجا هم باز ملاحظاتي را در نظر داريم. مردم از پشت پرده سياست خبر ندارند، اگر به كسي راي ندهيم آيا مي‌توانيم مطمئن باشيم كه گزينه بعدي بهتر خواهد بود؟ قوي‌تر خواهد بود؟ اين مسائل وجود دارد. من مي‌خواهم از مردم عذرخواهي كنم. آنها فكر نكنند كه نمايندگان‌شان در مجلس شعارهاي‌ خود و مطالبات آنها را فراموش كرده‌اند. عذرخواهي من از اين بابت است كه ممكن است در فرآيند انتخاب وزرا از طرف رييس‌جمهور و مجلس ملاحظاتي مدنظر قرار بگيرد كه مردم اعتباري براي آن قايل نيستند.

اما در اين ميان مسائل ديگري هم مطرح مي‌شود. خيلي‌ها معتقدند حسن روحاني با وجود اينكه در دوره انتخابات مورد حمايت اصلاح‌طلبان بوده ولي در چينش كابينه تمايل به اصولگرايان معتدل پيدا كرده است. در پاسخ به آنان مي‌خواهم بپرسم كه شما، تركيب ربيعي، شريعتمداري، جهانگيري، حجتي، كرباسيان را چه تركيبي مي‌دانيد؟ آيا اينها اصولگرا هستند؟ اينها چهره‌هاي سرشناس اصلاح‌طلب هستند كه در كابينه دوازدهم حسن روحاني حضور دارند. در واقع كابينه دوازدهم تفاوتي با دولت يازدهم نكرده است كه اينگونه در مورد چينش كابينه قضاوت مي‌كنيم. آقاي رييس‌جمهور خود اصولگراي معتدل است و هيچ‌وقت هم نگفته كه اصلاح‌طلب هستم. چينش كابينه‌اش هم با توجه به تفكر ايشان صورت گرفته اما به خوبي شعارهاي مردم را متوجه شده است. شعارهايي كه بارها آن را تكرار و بر اجراي آن تاكيد كرده است. اين خواست ما اصلاح‌طلبان است. مطمئن باشيد كه با اين تركيب كابينه، شعارهاي رييس‌جمهور منتخب مردم تحقق پيدا خواهد كرد در غير اين صورت، نظارت بر قوه مجريه جز وظايف نمايندگي ما است كه از آن استفاده خواهيم كرد.

۱۳۹۶/۵/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...